1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

27 بهمن 1394
  • 0

برنامه فرمول یک برای یک اتاقک بسته کاکپیت موسوم به «هالو» قرار است در سال ۲۰۱۷ عملی شود. در این کابین، احتمال استفاده از یک پنل شفاف برای محافظت بیشتر از راننده در درازمدت درنظر گرفته می‌شود. جورجو پیولا (Giorgio Piola) در طراحی مفهومی‌اش، یک اِلمان اضافی از یک متریال شفاف (احتمالاً از جنس پلاستیک شفاف پرس‌پکس یا شیشه ضدّ گلوله) را نشان می‌دهد که به‌راحتی می‌تواند در پیرامون کابین برای کمک به در امان ماندن راننده از برخورد اشیاء مختلف، استفاده شود.

در یک نسخه از طراحی «پیولا»، این پنل شفاف را می‌بینیم که کاملاً به دور راننده کشیده شده و این در حالی است که در نسخه دیگر، مشکلات احتمالی دید راننده تا حدودی رفع شده‌اند و این پنل تنها در کناره‌ها دیده می‌شود.

این ایده، همین‌حالا نیز بحث‌های زیادی را در بین تیم‌ها برانگیخته است و در عین حال، به تست‌های بیشتر برای اطمینان از کارآیی آن نیاز است. ارزیابی این پنل تنها زمانی آغاز می‌شود که کانسپت «هالو» اولین مرحله خود را پشت‌سر گذاشته باشد.

مسلماً طراحی سیستم محافظت کابین هالو فرمول یک در همایش بعدی مقررات فنی (TRM) دچار تغییر و اصلاح خواهد شد. در آخرین همایش TRM در ۲۹ ژانویه، FIA اعلام نمود که پس از تست موفقیت‌آمیز ایده «هالو»، دلیلی برای منتظر ماندن برای ارائه یک راه‌حل مناسب در مسئله حفاظت کاکپیت وجود ندارد. در این دیدار که بین چارلی ویتینگ (Charlie Whiting) و رؤسای ۱۱ تیم مختلف صورت گرفت، مشخص شد که FIA دارای یک عزم جدی برای معرفی «هالو» برای سال ۲۰۱۷ است. به عبارتی، بحث بر سر چگونگی پذیرفتن «هالو» نبوده و به شکلی ساده‌تر، موضوع چگونگی بکارگیری آن مطرح بوده است.

FIA و تیم‌ها قبول کرده‌اند که «هالو» بهترین شیوه برای حل مشکلات ایمنی تاکنون است، ولی احتمالاً در آینده نیاز به یک نوع پوشش احساس خواهد شد. در میان‌مدت، بحث‌هایی سر استفاده از ماده شفاف در «هالو»، مطابق آنچه در طرح گرافیکی در اینجا مشاهده می‌شود، وجود داشته، ولی هنوز ماده‌ مناسبی به این منظور شناسایی نشده است. بنابراین، «هالو» در حال حاضر، فقط یک کانسپت است که تا «معرفی» در سال ۲۰۱۷ فاصله زیادی دارد.

این مسائل احتمالاً‌ بین FIA و مدیران فنی بیشتر به بحث گذاشته خواهد شد و موضوعاتی مانند طراحی ساختاری «هالو» و وزن نیز بیشتر بررسی می‌شوند. یکی از اعضای TRM به وب‌سایت Motorsport گفته است که «هالو» می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کند؛ این در حالی است که FIA به دنبال روش‌های بیشتر برای کاهش وزن می‌گردد. ضمن اینکه چرخ‌های پهن‌‌تر، از هم‌اکنون به وزن پکیج ۲۰۱۷ افزوده‌اند.

 کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

 کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

 کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

 کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

 کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

 کاکپیت شفاف برای خودروهای فرمول یک

منبع پدال


نظرات