1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. هایلوکس! پیکاپی که مانور پذیر نیست

هایلوکس! پیکاپی که مانور پذیر نیست

10 آبان 1395
  • 1

تویوتا هایلوکس به اندازه‌ی یک سوسک جان‌سخت است و این خودرو اغلب در میان سخت‌ترین چیزها برای کشتن قرار دارد! اما مثل اینکه سرانجام یک نقطه‌ضعف برای این سوپرتراک پیدا شده است: مانورپذیری گریزان.

ما پیش از این دیده‌ایم که هایلوکس از انفجار ساختمان‌ها جان سالم به در برده و سفری به قطب شمال داشته است؛ اما تلاش کنید که تغییر لاین رانندگی ناگهانی در سرعت 60 کیلومتر در ساعت داشته باشید! ناگهان همه‌چیز ناامن به نظر خواهد آمد.

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

بازرسان ایمنی خودروی سوئدی در Teknikens Värld “تست گوزن شمالی” را دوست دارند زیرا این چیزی است که رانندگان سوئدی همیشه با آن دست به گریبان‌اند: گریختن از برخورد با گوزن در سرعت‌های بزرگراهی. خودروسازها از این تست متنفرند زیرا تعادل خودرو را بسیار به هم می‌زند. ما طبیعتاً این تست را به همان دلیل دوست داریم! اما برای دیدن و درک این تست نیازی نیست در منطقه‌ای زندگی کنید که گوزن‌های وحشی حضور دارند. تنها کافی است تصور کنید که با سرعت 60 کیلومتر در ساعت در حال رانندگی هستید و ناگهان چیزی روبروی شما سبز می‌شود. این مورد هنوز هم برای دانستن واکنش خودروهای شما خوب خواهد بود.

به سال 2007 برگردیم. مرکز Teknikens Värld این خودرو را تست کرد و نتایج فاجعه انگیز مشابهی در سرعت 60 کیلومتر در ساعت به دست آمد. تقریباً یک دهه‌ی بعد، نسخه‌ی جدید هایلوکس هنوز هم به‌طور ترسناکی نزدیک است که چپ کند!

حالا با وجود اینکه سرعت 60 کیلومتر در ساعت چندان سریع به نظر نمی‌رسد اما می‌توانید اثرات تغییر سریع لاین رانندگی را مشاهده کنید. این عمل استرس زیادی به خودرو وارد می‌کند. مخصوصاً در مورد خودرویی نظیر یک تراک با مرکز ثقل بالاتر.

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

البته در ویدئوی کامل منتشر شده شما می‌توانید خودروهای رم 1500، نیسان ناوارا، فولکس‌واگن آماروک، فورد رنجر، ایسوزو D-Max و میتسوبیشی تریتون را ببینید که در همین تست شرکت کرده و البته نتایج بسیار بهتری به دست می‌آورند.

Teknikens Värld گزارش داده که تست‌های آن‌ها طبق مشخصات اعلامی کارخانه و با حداکثر ظرفیت بار اعلامی تراک ها صورت می‌گیرد. هایلوکس حاضر در تست وزن کمتری را حمل می‌کند زیرا افراد حاضر در خودرو باعث می‌شوند تا وزن خودرو بیش از مقدار مجاز باشد. طبق گفته‌ها این وزن اضافی خود یک مشکل است.

تست کننده‌ی Teknikens Värld روبن بورجسن می‌گوید:

اگر یک تراک با بار غیرمجاز در تست شرکت کند، سیستم تعلیق مشکل خواهد داشت؛ اما من فکر می‌کنم که مشکل به نبود سیستم‌های ضد غلطش و چسبندگی لاستیک‌ها مربوط است.

مدیر تویوتا در سوئد قبلاً پاسخی رسمی به Teknikens Värld ارائه کرده است:

بر پایه‌ی تمامی تست‌هایی که در زمان توسعه‌ی هایلوکس صورت گرفته، ما مطمئن هستیم که این خودرو ایمن است. آن‌گونه که ما فهمیده‌ایم شما تست مانورپذیری گریزان را روی چندین پیکاپ انجام داده‌اید که هایلوکس نیز از آن جمله بوده است. شما به ما اطلاع داده‌اید که هایلوکس انتظارات را برآورده نکرده است. ما از دیدن نتایج این تست سورپرایز شده‌ایم و مشاهدات شما را بسیار جدی می‌گیریم. هایلوکس به‌صورت مکرر طبق استاندارد ایزو 3888 تست‌های مانورپذیری گریزان را در زمان توسعه انجام داده و با موفقیت این آزمون‌ها را پشت سر گذاشته است. چندین پارامتر فنی روی خروجی این تست تاثیر دارند بنابراین ما می‌خواهیم که پارامترهای دقیق تست شما را بدانیم.

هم‌اکنون چندین هزار دستگاه از هایلوکس تولید شده از سال 2007 به بعد در جاده‌ها تردد می‌کنند و ما هیچ فراخوانی را درباره‌ی چپ کردن‌های اپیدمیک مشاهده نکرده‌ایم. البته مشاهدات بازرسان سوئدی کاملاً واضح است و به نظر می‌رسد که هایلوکس نسبت به تراک های دیگر به‌طور کامل پایداری خود را از دست می‌دهد.

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

 تست گوزن تویوتا هایلوکس

باید منتظر ماند و دید که آیا تویوتا وقعی به نتایج و مشاهدات تست Teknikens Värld می‌نهد یا خیر اما شما حداقل می‌دانید که اگر با یک گوزن در جاده روبرو شدید خودرویتان چه واکنشی خواهد داشت!

منبع:پدال



نظرات

  • Amir Amir (10 آبان 1395 ساعت 11:47)

    ممنون،مطلب خیلی جالبی بود،پشیمون شدم از خرید هایلوکس