1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

28 اردیبهشت 1394
  • 0

در ادامهٔ سلسله مقالات آشنایی با پیشرانه‌ها، در این قسمت بنا داریم با موتورهای سری AR از شرکت تویوتا آشنا شویم.

موتورهای سری AR در سال 2008 معرفی شدند. این سری از موتورهای تویوتا همانند اکثر موتورهای این کمپانی از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها روی هر دو میل‌سوپاپ اگزوز و ورودی بهره می‌برد. همچنین در طراحی میل‌لنگ و رول به رینگ‌ها در این موتور به کاهش استهلاک توجه ویژه ای شده است. این موتور از اویل پمپ سه مرحله ای نیز استفاده می‌کند. همچنین تنش‌های رینگ پیستون در این موتور به حداقل رسیده است. سیستم ACIS نیز در این موتورها موجود است که بسته به دور موتور و گشتاور مورد نیاز راننده مسیر مکش هوا به سیلندر را تغییر می‌دهد. این سیستم از ابداعات جالب تویوتا است که با قرار دادن دریچه ای اضافه در مانیفولد هوا در دورهای بالا با باز کردن این دریچه‌ها عمل مکش را برای موتور تسهیل می‌کند و به دستیابی به گشتاور موتور در بازه بیشتری از دور موتور کمک شایانی می‌کند. انژکتورها نیز دارای 12 منفذ با قابلیت بالای اتمیزه کردن سوخت هستند که در کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای تأثیر مثبتی دارد.

 آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

در سری AR از بلوک موتور و سرسیلندر آلومینیومی استفاده شده و موتور دارای دو میل‌سوپاپ است که اصطلاحاً DOHC نامیده می‌شود. این موتورها تماماً بوش خشک بوده یعنی سیلندرها قابلیت جدا شدن از بلوکه موتور را ندارند. منتها از طراحی Open-deck در آنها استفاده شده (همانند مرسدس C200) که ظاهری شبیه به موتورهای بوش به موتور می‌دهد. این طراحی در خنک‌کنندگی موتور تأثیر بسزایی دارد. میل‌لنگ نیز از فولاد فورج کاری شده ساخته شده که دارای هشت عدد لنگ است و شفت بالانسر نیز جهت کاهش لرزش موتور در محفظه میل‌لنگ قرار داده شده.

این سری موتورها جایگزین سری AZ شدند.

1AR-FE

اولین موتور به حجم 2672 سی‌سی با قطر 90 میلی‌متر و کورس 105 میلی‌متر است. ضریب تراکم این موتور 10 به 1 است و از سیستم سوخت‌رسانی EFI استفاده می‌کند. این موتور با قدرت 182 اسب بخار و گشتاور 247 نیوتون متر نخستین بار در سال 2008 در تویوتا ونزا و هایلندر استفاده شد. این موتور در تویوتا سی‌ینا نیز استفاده شده.

 آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

2AR-FE

موتور دوم به حجم دقیق 2494 سی‌سی و کورس 98 میلی‌متر با ضریب تراکم 10.4 به یک است که در تویوتا RAV4 و کمری عرضه شده این موتور نسبت به نسل قبلی خود 11 درصد مصرف سوخت کمتری دارد و با احتساب وزن روغن‌موتور و مایع خنک‌کننده 147 کیلوگرم وزن دارد. این موتور حدود 180 اسب قدرت و 235 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

 آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

2AR-FXE

این موتور همان موتور 2.5 لیتری قبلی است با این تفاوت که قدرت و گشتاور کمتری دارد. دلیل آن این است که این موتور برای مدل‌های هیبرید کمری توسعه یافته و در خودروی هیبریدی بخش زیادی از گشتاور توسط موتور الکتریکی تأمین می‌شود. این موتور در حدود 154 اسب بخار قدرت و 153 پوند بر فوت گشتاور دارد. البته در منابع مختلف اسب بخارهای مختلفی برای این موتور ذکر شده است.

 آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

8AR-FTS

این موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است. با بهره‌گیری از سیستم VVt-iW این موتور توانایی کار کردن با هر دو سیکل اتو و آتکینسون را داراست. از این موتور در لکسس NX200 استفاده شده است.

 آشنایی با موتورهای سری AR تویوتا

منبع پدال


نظرات