1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

20 آذر 1394
  • 0

وقتی صحبت از خودروهای سطح بالا می‌شود قطعاً کمپانی تویوتا اولین کمپانی‌ای نیست که به ذهنتان می‌رسد اما این خودروساز ژاپنی در تولید خودروهای اسپرت تاریخی غنی دارد.

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

تویوتا با خودروهایی مثل سوپرا، سلیکا و 2000GT به قلب و ذهن مشتاقان خودرو در سراسر جهان نفوذ کرد اما بهترینِ بهترین‌های این کمپانی چه خودروهایی هستند؟ چه خودروهایی بهترین خودروهای اسپرت تاریخ تویوتا هستند؟ بعد از بررسی عملکرد، اهمیت تاریخی و نتیجه‌ی کلی، 10 خودروی اسپرت برتر تویوتا را انتخاب کردیم. به نظر شما جای چه خودرویی در این لیست خالی است؟

10. تویوتا S800

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

S800 اولین خودروی اسپرت مناسب تویوتا بود. موتور تخت 0.8 لیتری دو سیلندر این خودرو که پیستون‌های آن در امتداد افق جابه‌جا می‌شدند می‌توانست 44 اسب بخار نیرو تولید کند. این میزان نیرو در کنار وزن 590 کیلوگرمی خودرو قرار می‌گرفت و عملکرد مناسبی را برجا می‌گذاشت. S800 خودرویی دو سرنشینه در کلاس تارگا (نیمه کانورتیبل) بود که سقف آن با کشیدن پنلی کنار می‌رفت. این خودروی جذاب با رانندگی سرگرم‌کننده تاریخ غنی خودروهای اسپرت تویوتا را آغاز کرد.

9. تویوتا GT86

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

تویوتا در سال 2012 خودروی GT86 را معرفی کرد. این خودرو با نام‌های متفاوت دیگری مثل سایون FR-S و سوبارو BRZ هم شناخته می‌شود. خودرویی که بر پایه‌ی ویژگی‌های خودروهای اسپرت ساخته شده بود دیفرانسیل عقب، دو درب و سبک‌وزن که تمرکز آن بر رانندگی اسپرت و سرگرم‌کننده بود. GT86 قدرت خود را از پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری می‌گرفت و 200 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

8. تویوتا سواریر توربو

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

اگرچه چهار نسل مختلف از سواریر به تولید رسید اما مدل توربوشارژ آن استانداردهای جدیدی در عملکرد و لوکس بودن از خود به‌جا گذاشت. در سال 1988 دو موتور توربوشارژ برای سواریر در نظر گرفته شد اما موتور توربوشارژ 1JZ شش سیلندر 2.5 لیتری که در سال 1991 معرفی شد سواریر را تبدیل به یک موشک کرد. تویوتا همچنین گیربکسی دستی برای این خودرو در نظر گرفته بود که فراتر از رؤیا بود.

7. تویوتا اسپرینتر تروئنو و کرولا لوین (AE86)

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

مدل AE86 خودروی اسپرینتر تروئنو و کرولا لوین نه‌تنها الهام‌بخش تویوتا GT86 بوده‌اند بلکه در دنیای کامپکت های اسپرت هم افسانه‌اند. این خودروها اساساً همه‌فن‌حریف بودند به‌طوری که هم در درگ موفق بودند و هم در سرعت. AE86 به‌صورت پایه موتوری چهار سیلندر و 1.6 لیتری داشت که با توجه به منطقه و سال تولید آن بین 112 تا 128 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

این خودرو دیفرانسیل عقب در دو مدل کوپه و هاچ بک به تولید می‌رسید و با وزن محدودش سواری لذت‌بخشی را در اواسط دهه‌ی 80 میلادی فراهم می‌کرد.

6. تویوتا سلیکا توربو

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

برند سلیکا مدت زیادی در خط تولید قرار داشت و هم در مدل دیفرانسیل جلو و هم در مدل دیفرانسیل عقب به تولید رسید؛ اما مدل AWD یا سیستم انتقال قدرت تمام چرخ متحرک سلیکا یک خودروی خاص بود. این مدل که GT-Four نامیده می‌شد در سال 1986 معرفی شد. سلیکا توربو زیر کاپوت موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژی داشت که 190 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. درست یک سال بعد تویوتا این مدل توربو را وارد بازار آمریکا کرد.

GT-Four در دو نسل دیگر سلیکا هم به تولید رسید. در اواخر دهه‌ی 90 میلادی قدرت خروجی مدل نهایی این خودروی ژاپنی به 251 اسب بخار رسید.

5. تویوتا MR2

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

یک خودروی موتور وسط دو سرنشینه ی اسپرت همیشه جذاب است اما جذابیت MR2 در سطح جدیدی قرار داشت چرا که این خودرو نه با قیمتی گران و عجیب غریب بلکه با قیمتی مناسب برای خریداران سطح متوسط تولید شده بود. مدل اولیه این خودرو با دو موتور تنفس طبیعی و سوپرشارژ وارد بازار شد. وقتی‌که نسل دوم MR2 به تولید رسید تویوتا جدی‌تر از قبل به نظر می‌رسید. در شمال آمریکا MR2 با موتور 2.0 لیتری توربوشارژ 200 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. در ژاپن هم پیشرانه مشابهی وجود داشت که 241 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

4. تویوتا GT-One

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

تنها دو نسخه خیابانی از GT-One مسابقه‌ای به تولید رسیده است؛ اما همین GT-One نشان داد که تویوتا قادر به انجام چه کارهای بزرگی است. این خودرو با هدف شرکت در مسابقات هومولوگ 24 ساعته لمانز به تولید رسید. مدل خیابانی این خودرو موتوری هشت سیلندر، توربوشارژ و 3.6 لیتری داشت که در وسط خودرو قرار گرفته بود. این خودرو مشخصات شگفت‌انگیزی داشت، 600 اسب بخار نیرو، تست یک‌چهارم مایل 10.7 ثانیه‌ای و نیروی رو به پایینی که همیشه دنبال آن بودید؛ اما تولید تنها دو نسخه از این خودرو سبب شد که دیگر این خودرو را در خیابان‌ها نبینیم و قرار دادن این خودرو بالاتر از جایگاه چهارم واقعاً سخت شد.

3. تویوتا 2000GT

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

آیا تویوتا 2000GT می‌تواند بهترین طراحی تاریخ تویوتا باشد؟ در جواب باید بگوییم که واقعاً ممکن است. این خودرو که در تعداد محدود به تولید رسید این روزها قیمت واقعاً گزافی دارد. تویوتا با معرفی 2000GT در سال 1967 به جهان نشان داد که می‌تواند در دنیای خودروهای اسپرت هم جدی باشد.

واژه‌ی 2000 در نام این خودرو به پیشرانه 2000 سی‌سی آن اشاره دارد. موتور 150 اسب بخاری شش سیلندر، این خودروی 1135 کیلوگرمی را به حرکت درمی‌آورد. شاید تویوتا 2000GT در جاده سریع‌ترین نباشد اما طراحی جذابی دارد و رانندگی با این خودرو در هر سرعتی لذت‌بخش است.

2. لکسس LFA

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

لکسس LFA از لحاظ فنی تویوتا نیست اما این شاهکار باورنکردنی مهندسی در آخر به نام شرکت سهامی تویوتا تولید شده است. پیشرانه 10 سیلندر این خودرو در جلو قرار گرفته است و با 4.8 لیتر حجم 552 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و عملکردی خیره‌کننده دارد.

در این مطلب مجال کافی برای توصیف کامل تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این خودرو وجود ندارد اما همین بس که کمتر خودرویی وجود دارد که تا این اندازه گران و سریع باشد و درعین‌حال تجربه رانندگی فوق‌العاده‌ای را با سیستم اگزوز منحصربه‌فردش به ارمغان بیاورد.

1. تویوتا سوپرا توربو

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

 ده خودروی اسپرت برتر تاریخ تویوتا

سوپرا بدون هیچ حرف‌وحدیثی الهه‌ی اصلی خودروهای اسپرت تویوتا است. سوپرا خودرویی است که بیش از همه با نام تجاری تویوتا همخوان است و هرکسی دوست دارد این نام دوباره احیا شود. این خودرو برای اولین بار در سال 1978 معرفی شد و بااینکه بدنه‌ی فلزی و طراحی منحصربه‌فردی داشت بیشتر آپشن های اسپرتش برای سلیکا بود.

در سال 1986 سوپرا به‌عنوان یک خودروی مستقل به تولید رسید و عملکردش به لطف پیشرانه‌های قوی‌تر شش سیلندر تنفس طبیعی و توربوشارژش افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ اما این آخرین نسل سوپرا بود که بر ذهن علاقه‌مندان خودرو به یادگار ماند. این خودرو با موتور شش سیلندر 3.0 لیتری توربوشارژ 320 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و عملکردی فوق‌العاده و حتی بهتر از خودروهای گران‌تر از خودش داشت.

منبع پدال


نظرات