1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

17 خرداد 1394
  • 1

اگر اخبار دنیای خودرو را دنبال کرده باشید حتماً با خودروی مدل S پرقدرت تسلا آشنا هستید، این خودروی الکتریکی که با کد P85D شناخته می‌شود جدا از قدرت و عملکرد فوق‌العاده‌اش ویژگی‌های دیگری دارد که کمتر شنیده‌شده است، در این مطلب چند ویژگی دیگر این خودرو را معرفی می‌کنیم.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

1. کروز کنترل فعال باقابلیت افزایش سرعت

بسیاری از اتومبیل‌های لوکس امروزی از کروز کنترل فعال استفاده می‌کنند. این سیستم که با کم شدن فاصله طولی با خودروی جلویی سرعت خودرو را کم می‌کند مورد تأیید بعضی از راننده‌هاست. مدل معمول این سیستم سرعت را تا رسیدن به خودروی جلویی کم می‌کند و باعث می‌شود که خودروهای بیشتری از کنار شما عبور کنند و در جلوی شما قرار بگیرند. برای این‌که از این امر جلوگیری کنید باید کروز کنترل را غیرفعال کنید. اما در مدل S با فعال کردن علامت چرخش به چپ می‌توانید همچنان سرعت بگیرید. به طوری که با تغییر لاین و رفتن به لاین چپ در ترافیک‌ها، این کروز کنترل می‌تواند ناجی شما باشد. البته ترمز خودکار این سیستم برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی فعال خواهد ماند.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

2. مرورگر وب کامل در داشبورد

این مرورگر که یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های تسلا است نقشه گوگل، ترافیک و مسیریابی را به‌صورت کامل برای خودرو مهیا کرده است. این ابزار در یک صفحه‌نمایش بزرگ نشان داده می‌شود و مانند استفاده از یک گوشی هوشمند قابلیت زوم و قرار گرفتن در حالت واقعی را با سوایپ کردن فراهم کرده است. با ترکیب اطلاعات حالت واقعی و کنترل‌های بصری در یک صفحه‌نمایش 17 اینچی مناسب به راحتی از ترافیک جاده‌ها مطلع می‌شوید و مسیر بهتری را برای رانندگی انتخاب می‌کنید. با اینترنت موبایل خود می‌توانید هنگام رانندگی از کانال‌های رادیویی اینترنتی استفاده کنید. این سیستم پیشرفته رفاه سرنشین را تأمین می‌کند اما وسوسهٔ استفاده از مرورگر وب در این صفحه‌نمایش باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

3. کنترل سانروف از طریق فرمان خودرو

در این خودرو هیچ دکمهٔ معمولی برای باز کردن سانروف وجود ندارد و سانروف با صفحه‌نمایش کنسول وسط (با این صفحه که سقف خودرو را نشان می‌دهد، میزان باز بودن سانروف را هم می‌توان مشخص کرد) و یا با غلتک سمت راست روی فرمان خودرو کنترل می‌شود. تنظیم غلتک بر روی فرمان هم با چرخاندن غلتک تا رسیدن به سانروف و انتخاب آن صورت می‌گیرد که بعد از این انتخاب می‌توان میزان باز بودنش را هم مشخص کرد. البته اگر غلتک روی همین تنظیمات باقی بماند ممکن است در دست‌اندازهای جاده تصادفاً سانروف باز شود.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

4. تعبیه شدن کتابچه راهنما در کنترل‌ها

با وجود تمام ویژگی‌های پیشرفته مدل S -و در صدر این ویژگی‌ها الگوی کنترل جدید آن- همیشه نحوه انجام کارها مشخص نیست. به عنوان مثال در اولین تجربه رانندگی با این خودرو پس از ده‌ها مایل رانندگی نشانگرهای نقاط کور این خودرو را پیدا نکردم. اما یک نکتهٔ مثبت این خودرو وجود کتابچه راهنمای کل خودرو در صفحه‌نمایش وسط بود بنابراین خودرو را در گوشه ای پارک کردم و در این صفح نمایش به دنبال آن گشتم. البته استفاده از این سیستم در حین رانندگی به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

5. پارک بهتر با نمایش فاصله دقیق با استفاده از سنسورهای پارک

سنسورهای پارک بسیار محبوب هستند و در بسیاری از خودروها یافت می‌شوند. در حالت معمول وقتی به موانع نزدیک می‌شوید این سنسورها به صدا درمی‌آیند. سنسورهای پیشرفته‌تر فاصله با خودروها را با چراغ‌های سبز، زرد و قرمز نشان می‌دهند اما مدل تسلا با نمایش فاصله دقیق حین جلو و عقب رفتن به سانتی متر، فراتر از این‌ها پیش رفته و پارک کردن خودرو را ساده‌تر کرده است.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

6. هیچ دکمهٔ استارتی وجود ندارد (و هرگز به آن نیاز پیدا نخواهید کرد)

با سوارشدن و بستن درب، اتومبیل روشن می‌شود. (نمایشگر خودرو که شارژ باتری را نشان می‌داد حالا کیلومترشمار را نشان می‌دهد). خاموش شدن خودرو هم به همین روش صورت می‌گیرد. دکمهٔ پارک بر روی فرمان خودرو را فشار می‌دهیم و خودرو پس از پیاده شدن خاموش می‌شود و کیلومترشمار دوباره ناپدید می‌شود. البته این روش کمی نگران‌کننده است.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

7. هشدار نقاط کور خودرو در کیلومترشمار

اکثر سیستم‌های هشداردهندهٔ نقاط کور، با نمایش چراغی زردرنگ بر روی آینه بیرونی یا ستون کنار شیشه جلو شمارا از حضور خودروی کناری مطلع می‌کنند. اما تسلا تنها علامتی کوچک در گوشهٔ کیلومترشمار درج می‌کند. برخی از رانندگان با توجه به‌جای آینه‌ها و این علامت به‌سختی این هشدارها را دریافت می‌کردند.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

8. حالت لغزش

سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) از لحاظ آماری بعد از کمربندهای ایمنی مؤثرترین ویژگی ایمنی اتومبیل‌ها است. با این حال، بیشتر خودروها دکمه ای روی داشبورد دارند که به‌منظور غیرفعال کردن ESC تعبیه‌شده است. اما چرا باید این سیستم ایمنی را خاموش کرد؟ سیستم کنترل الکترونیکی پایداری برای جلوگیری از لغزش چرخ‌ها طراحی‌شده اما وقتی در برف گیر کرده‌اید برای خارج شدن از وضعیت. و چرخش لاستیک‌ها باید این سیستم را غیرفعال کنید. تسلا با ایده ای جدید این دکمه را در غالب حالت لغزش در صفحه‌نمایش خود نام‌گذاری کرده که باعث کاربرد بهتر آن می‌شود.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

9. بسته شدن خودکار پورت شارژ

برای شارژ این خودرو حتی نیاز به لمس آن ندارید چراکه وقتی کابل شارژ تسلا را در نزدیکی پورت شارژ نگه‌دارید و دکمهٔ روی کابل را فشار دهید، درب این پورت باز می‌شود. بعد از شارژ شدن خودرو و کشیدن کابل هم این پورت خودبه‌خود بسته می‌شود. باز بودن درب پورت شارژ که یکی از مشکلات سری قبلی خودروی تسلا بود حالا تبدیل به نقطهءقوت آن شده است.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

10. حالت زیر آب

تسلا برای تمام کسانی که این خودرو را برای نجات کرهٔ زمین می‌خرند امکانات ویژه ای مهیا کرده است به‌طوری که افرادی که از خودرو آخرین گجت های جیمز باند را طلب می‌کنند ناامید نمی‌شوند و نهایت تکنولوژی را روبروی خود می‌بینند. مجموعه ابزارها و صفحه‌نمایش وسط خودرو تصویر دقیق و بزرگی از شرایط خودرو بیان می‌کند. وقتی چراغ خودرو را روشن می‌کنید، صفحه‌نمایش هم دقیقاً این موضوع را نشان می‌دهد. اگر T بزرگ لوگوی تسلا را در وسط صفحه‌نمایش نگه‌دارید خودرو برای ورود به سرویس‌ها از شما کد می‌خواهد. با واردکردن کد 007، خودرو در صفحه‌نمایش تبدیل به زیردریایی لوتوس اسپریت جیمز باند می‌شود. البته این ویژگی ما را سورپرایز نکرد چراکه این فیلم با سرمایهٔ ایلان ماسک تولیدشده است.

 10 نکته جالب در مورد تسلا مدل S

منبع پدال


نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (17 خرداد 1394 ساعت 04:42)

    امکانات با حالی بود