1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اشکودا و بازار ایران

اشکودا و بازار ایران

13 مرداد 1394
  • 0

در حالی که هر روز احتمال ورود فولکس واگن در بازار ایران قوی تر می شود شرکت اشکودا زیر مجموعه این شرکت هم قصد دارد وارد بازار ایران شود برخی گزارش ها از مذاکرات اشکودا با ایران خودرو حکایت دارند از سوی دیگر ایران خودرو همزمان در حال مذاکره با فولکس واگن است . با توجه به این گزارش‌ها ممکن است فولکس واگن با برند اشکودا همکاری خود با ایران خودرو را آغاز کند.

توماس کوبیک سخنگوی شرکت اشکودا گفت: ما از توافق ایران و گروه 5+1 استقبال می کنیم بازار خودروی ایران بسیار بازار جذاب و آینده داری است.

او تاکید کرد: ما این بازار را زیر نظر گرفته‌ایم و در حال بررسی بازار ایران هستیم.شرکت اشکودا که در کشور چک قرار دارد زیر مجموعه فولکس واگن محسوب می شود و بر روی پلت فرم های فولکس واگن محصولاتی هم کلاس تولیدات فولکس واگن با قیمتی ارزان تر را می سازد.

هم اکنون گروه فولکس واگن در حال مذاکره با چندین شرکت در ایران از جمله ایران خودرو ، بم خودرو و خانواده گرامی وارد کننده خودرو به ایران است . و هنوز معلوم نیست این شرکت با چه استراتژی وارد بازار ایران می شود برخی معتقدند این گروه با چندین نشان تجاری خود با چند شرکت در ایران همکاری خواهد کرد .

هم اکنون شرکت های آئودی ، فولکس واگن ، پورشه ، لامبورگینی ، سئات ،بنتلی، بوگاتی و اشکودا عضو گروه خودرو سازی فولکس واگن هستند .

شرکت اشکودا از سال دو هزار میلادی زیر محموعه گروه فولکس واگن شده است.

چند محصول شرکت اشکودا بنظر می رسد برای عرضه در بازار ایران گزینه های مناسبی باشند .از جمله اشکودا سیتی گو، این خودرو که در اندازه خودرو پراید است همسان خودرو آپ در شرکت فولکس واگن است و بر روی پلت فرم این خودرو توسعه پیدا کرده است . قیمت این خودرو در بازار اروپا 9 هزار یورو است و در صورت ساخت داخل حدود 50 درصدی در ایران، می تواند قیمتی در حدود 35 میلیون تومان داشته باشد. این خودرو دارای یک موتو 75 اسب بخاری است و قدرت موتوری برابر پژو 206 تیپ سه دارد.

دیگر محصول شرکت اشکودا، مدل فابیا است. این خودرو که در کلاس پژو 206 قرار دارد دارای موتور های متنوعی است که بهترین گزینه ها برای بازار ایران موتور های 90و 115 اسب بخاری آن است که به ترتیب خودرو را به شتاب صفر تا صد کیلومتر 11 و 9 ثانیه می رسانند . مصرف سوخت این موتور ها هم در سیکل ترکیبی حدود 5 لیتر در 100 کیلومتر است . این دو موتور دارای حجم 1.2 لیتری هستند که با توجه به نوع تزریق سوخت و توربوشارژ دارای توان مختلفی هستند . آلودگی این موتور ها در حد استاندارد یورو 5 است . این خودرو از نظر ایمنی دارای بالاترین امتیاز در اروپا است و توانسته 5 ستاره ایمنی یورو ان کپ را از آن خود کند.

اشکودا فابیا حدود 11 هزار یورو قیمت دارد و در صورت تولید در ایران با ساخت داخل حدود 50 درصد می تواند 40 میلیون تومان قیمت داشته باشد .پلت فرم این خودرو هم که مشابه فولکس گلف است میتواند گزینه مناسبی برای پلت فرم های گروه بی ایران خودرو باشد . تا ایران خودرو محصولاتی مانند رانا را در آینده بر روی این پلت فرم توسعه دهد.

راپید، خودرو سدان متوسط شرکت اشکودا است . که در صورت جضور در بازار ایران می تواند موفق باشد این خودرو در کلاس سی ( هم کلاس سمند ) قرار دارد و از موتور 1.2 لیتری 115 اسب بخاری و 1.4 لیتری 125 اسب بخاری بهره می برد. این خودرو با قیمت 18 هزار یورویی در اروپا عرضه می شود که در صورت تولید داخل 50 درصدی در ایران می تواند 60 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

اشکودا اکتاویا هم کلاس خودرو رنو مگان است و 19 هزار یورو قیمت دارد این خودرو با موتور 1.8 لیتری بنزینی 175 اسب بخار قدرت تولید می کند.مصرف سوخت این خودرو با این موتور در سیکل ترکیبی 6 لیتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است . این خودرو در اروپا 23 هزار یورو قیمت دارد و در صورت تولید و ساخت داخل 50 درصد میتواند 80 میلیون تومان قیمت داشته باشد البته با این محدوده قیمتی بعید بنظر می رسد این خودرو در صورت مونتاژ در ایران به ساخت داخل بالایی برسد چرا که تیراژ تولدش زیاد نخواهد بود در صورت مونتاژ این خودرو حدود 100 میلیون تومان و در صورت واردات حدود 130 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

اشکودا سوپرب ،محصول لوکس این شرکت اهل جمهوری چک است که در کلاس و اندازه نیسان ماکسیما قرار دارد . این خودرو لوکس دارای موتور دو لیتری بنزینی با قدرت موتور 275 اسب بخاری است که می تواند خودرو را طی مدت 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند . مصرف سوحت این موتور 7 لیتر در سیکل ترکیبی در 100 کیلومتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است.این خودرو از پلت فرم فولکس پاسات بهره می برد و دارای بالاترین درجه ایمنی در اروپا با 5 ستاره ایمنی است.

اگر اخبار منتشر شده درست باشد و این شرکت به همراه فولکس واگن در حال مذاکره با ایران خودرو باشد و اگر ایران خودرو در نهایت با گروه فولکس واگن یا این شرکت به توافق بر سر تولید با ساخت داخل بالا و انتقال دانش فنی برسد، می توان حدس زد که ایران خودرو برای اولین بار به سطح بسیار بالایی از تکنولوژی و کیفیت دست خواهد یافت و با استفاده از این خودرو و پلت فرم های جدید به سطحی از تکنولوژی دست می یابد که خواهد توانست محصولاتی را هم که با نشان ایران خودرو مانند سمند ،سورن ، دنا و رانا تولید می کند هم در یک برنامه میان مدت دچار تحول اساسی کند. البته تمامی این اما و اگر ها به نتیجه مذاکرات ایران خودرو و استراتژی آینده این شرکت بستگی دارد.



نظرات