1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آزمایش اتوبوس‌های شهری اسکانیا با قابلیت شارژ بی‌سیم

آزمایش اتوبوس‌های شهری اسکانیا با قابلیت شارژ بی‌سیم

3 خرداد 1394
  • 0

اسکانیا تحقیقات جامعی را در عرصه انواع مختلف فن‌آوری خودروهای برقی برعهده گرفته است که می‌تواند جایگزین یا مکمل موتورهای احتراقی باشد. القا، یکی از گزینه‌های مورد بررسی است که بر مبنای آن، باتری خودرو‌ها به صورت بی‌سیم و از طریق جاده‌های دارای جریان برق شارژ می‌شود.

اکنون برای اولین بار در سوئد، اسکانیا و مؤسسه فن‌آوری سلطنتی استکهلم (KTH) تصمیم گرفته‌اند که این تکنولوژی را در شرایط واقعی آزمایش کنند. این پروژه قرار است در مرکز تحقیقات آزمایشگاهی حمل و نقل مشترک این دو سازمان اجرا شود.

آژانس ملی انرژی سوئد مبلغ ۸/ ۹ میلیون کرون برای تحقق این پروژه اختصاص خواهد داد. شهرداری سودرتالیه، شورای استان استکهلم و موزه فن‌آوری کودکان و نوجوانان (Tom Tits)، از دیگر سرمایه‌گذاران این پروژه هستند.

به عنوان بخشی از آزمایش‌های می‌دانی، یک اتوبوس شهری اسکانیا با سیستم محرکه هیبریدی–برقی از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ به صورت روزانه در شهر سودرتالیه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. جایگاه شارژ در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس قرار خواهد داشت که خودرو می‌تواند انرژی لازم برای پیمایش کل مسیر را در این محل به صورت بی‌سیم و ظرف مدت شش تا هفت دقیقه از سطح جاده کسب کند.

نیلز گونار واگستد (Nils-Gunnar Vågstedt) رئیس بخش توسعه سیستم هیبریدی اسکانیا در این باره می‌گوید: «هدف اصلی آزمایش می‌دانی، ارزیابی این فن‌آوری در شرایط واقعی است. امکان استفاده از موتورهای الکتریکی به جای موتورهای احتراقی زیاد است. انجام این آزمایش می‌دانی در سودرتالیه اولین گام برای برقراری جریان برق در کل مسیر است که در این صورت خودروهای برقی می‌توانند انرژی لازم را از سطح جاده‌ها دریافت کنند.»

ایجاد زیرساخت‌ها و تبدیل ناوگان‌های اتوبوس به خودروهایی که به صورت انحصاری با برق کار می‌کنند، مزایای زیادی برای شهر‌ها خواهد داشت. اگر ناوگانی دارای ۲۰۰۰ اتوبوس باشد، آن شهر می‌تواند هر ساله تا ۵۰ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی کند و در نتیجه هزینه مصرف سوخت تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

بخش تحقیق و توسعه اسکانیا به غیر از القا، گزینه‌های دیگر فن‌آوری از جمله دریافت انرژی از سیم‌های برق هوایی و یا ریل‌ها را نیز مدنظر دارد.

نیلز گونار وگستد می‌گوید: «وقتی صحبت از تغییر به سمت حمل و نقل پایدار به میان می‌آید، مشتریان ما خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. در نتیجه، ما نمی‌خواهیم تنها روی یک فن‌آوری تمرکز کنیم، بلکه تحقیقات خود را در زمینه‌های مختلف ادامه می‌دهیم.»

 آزمایش اتوبوس‌های شهری اسکانیا با قابلیت شارژ بی‌سیم

 آزمایش اتوبوس‌های شهری اسکانیا با قابلیت شارژ بی‌سیم



نظرات