1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خطر خریدن خودروهای وارداتی تویوتا از مراکز غیر رسمی چیست؟

خطر خریدن خودروهای وارداتی تویوتا از مراکز غیر رسمی چیست؟

2 بهمن 1393
  • 3

 خطر خریدن خودروهای وارداتی از مراکز غیر رسمی چیست؟

بازار خودروهای وارداتی این روزها داغ است؛ از سوی دیگر افراد متعددی در زمینه واردات و خدمات این خودروها فعالیت می‌کنند که زمینه و بستر حضور افراد سود‌جو در این بازار فراهم شده است. در هنگام خرید این خودروها خصوصا هنگامی که قیمت‌های پایین‌تر از معمول و آپشن‌های بیشتر به خریدار عرضه می‌شود باید دقت بیشتری کرد.

فعالان این بازار می‌گویند: برخی فروشندگان ماشین‌های دست دوم‌‎، کیلومتر ماشین را صفر کرده و یا آپشن‌های غیراستانداردی بر روی خودرو نصب کرده و آن را راحت‌تر به خریدار عرضه می‌کنند؛ در ادامه، به برخی مشکلات و خطرهای خرید خودروی وارداتی تویوتا از مراکز غیر‌رسمی اشاره می‌شود:

صفر کردن و یا کاهش کیلومتر خودرو

در اروپا، سالانه بیش از یک میلیارد یورو به جیب کسانی می‌رود که کیلومتر ماشین‌های کارکرده را پیش از فروش دستکاری کرده و پایین آورده‌اند!

این در حالی است که خودروی تغییر کیلومتر داده شده ممکن است سابقه تصادف سنگین داشته باشد که باعث بروز مشکلات متعددی مانند لاستیک‌سایی و عدم کارکرد صحیح مدارات برقی و ایربگ در هنگام استفاده شود. حتی در بهترین حالت نیز در صورتی که خودروی مورد نظر تصادف نداشته باشد، به خاطر استهلاک خودرو، هزینه‌های اضافی مشکل‌زا می‌شود. این نکته نیز قابل توجه است که این دستکاری‌ها به سیستم‌های دیگری در خودرو آسیب رسانده که ممکن است بعد از کم کردن کیلومتر و یا بعد از مدتی در خودرو نمایان شود.

نصب قاب‌ها و برچسب‌های ایربگ برروی داشبورد، ستون‌های جلو و صندلی‌ها

ایربگ ‌یکی از سیستم های کمکی ایمنی خودروها است که در تصادف‎ها نقش بسیار مهمی جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به سرنشین‌ها دارد؛ افراد سود جو اقدام به نصب قاب‌ها و برچسب‌هایی می‌کنند که به ظاهر نشان دهنده وجود ایربگ‌های مختلف برروی خودرو است که بتوانند خودرو را به قیمت بالاتر و اصطلاح «فول ایربگ» در بازار خود به فروش برسانند.

نصب کروز کنترل

کروز کنترل یکی از آپشن‌هایی است که مورد استقبال تعدادی زیادی از مصرف‌کنندگان است. در بعضی از مدل‌های تویوتا از جمله مدل‌های Low Option کروز‌کنترل به صورت استاندارد نصب نشده است؛ بنا به درخواست مشتری و در صورت وجود قابلیت ECU و بررسی مدار سیستم کروز‌کنترل شامل وجود چراغ کروز در صفحه کیلومتر و سیم‌کشی تعبیه شده سوییچ کروز‌کنترلپ، این آپشن توسط نمایندگی‌های مجاز ایرتویا - نماینده رسمی تویوتا در ایران - روی خودرو نصب می‌شود اما اگر هریک از موارد فوق در نظر گرفته نشده باشد امکان نصب این آپشن به صورت استاندارد وجود نخواهد داشت که شرکت سازنده در این مورد هشدار داده است.

با انجام سیم‌کشی به صورت دستی می‌توان کروز‌کنترل را برروی خودرو نصب کرد؛ همان‌طور که در تعمیرگاه‌های در سطح شهر نیز می‌توان افرادی را یافت که نصب آپشن کروز را انجام می‌دهند‌، اما به علت هوشمند بودن این سیستم و ارتباط آن با انواع کامپیوترها ممکن است باعث ایجاد اختلال در این سیستم شده و به سبب گیر کردن دریچه گاز خودرو باعث بروز تصادف شود؛ همچنین ممکن است عملیات معکوس کشیدن در سربالایی‌ها صورت نپذیرد.

دکمه‌ای کردن سیستم استارت خودرو و خطرهای آن

با توجه به اینکه دکمه‌ای شدن سیستم استارت خودرو یکی از آپشن‌های مورد علاقه خریداران خودروهای وارداتی است، افراد و تعمیرگا‌ه‌های غیر‌مجاز در داخل و یا خارج از کشور اقدام به نصب این آپشن برروی خودرو می‌کنند.این نوع آپشن در هر صورتی که نصب شود مشکلاتی را برای خریداران ایجاد خواهد کرد که خاموش شدن و عدم روشن شدن خودرو به خصوص در مکان‌هایی که امواج زیاد باشد مانند کابل های فشار قوی و جایگا‌ه‌های سوخت و مراکز مخابراتی از جمله آن‌ها است؛ همچنین با توجه به غیر اصولی بودن نصب آین آپشن امکان سرقت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

نصب گرم‌کن صندلی و خطر آتش‌سوزی

با توجه به اینکه اکثر خودروهای وارداتی به کشور، سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس است و با توجه به شرایط آب و هوایی آن مناطق، امکانات گرمایشی از قبیل گرم‌کن صندلی از طریق شرکت های خودروسازی به صورت استاندارد برروی آن‌ها نصب نمی‌شود، لذا افرادی که به دنبال اضافه کردن آپشن برروی خودروها هستند اقدام به اضافه کردن گرم‌کن صندلی برروی خودروها می‌کنند.نصب گرم‌کن صندلی یکی از آپشن‌هایی است که خطرات بسیار جدی را به دنبال دارد و در مواردی دیده شده که حتی باعث آتش سوزی صندلی خودرو شده است؛ در صورت که مدار آن یک‌سره شود هیترهای تعبیه شده در کف و پشت صندلی به صورت دائم کار کرده و باعث آتش‌سوزی صندلی‌ها می‌شود.

خطرات نصب سنسور پارک

در این مورد نیز همانند دیگر آپشن‌هایی که برروی خودروها نصب می‌شود اگر از قطعات اصلی و نصب شده از روش‌های استاندارد استفاده نشود، تصادف به علت درست عمل نکردن سنسورها و اتصال در سیم‌کشی به خاطر ‌ذوب‌ شدن سیم‌کشی، خسارت به دیگر سیستم‌های خودرو را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات نصب سیستم صوتی، GPS و دوربین

نصب اشتباه و غیر‌استاندارد سیستم‌های جانبی، مثل سیستم صوتی، دوربین و GPS منجر به اختلال در سیستم‌های الکترونیکی خودرو‌، آسیب‌رسانی به مانیتور خودرو، سوختن دوربین به هنگام شست‌و‌شو در کارواش، بروز اتصالی در سیم‌کشی و در نهایت تحمیل هزینه‌های سنگین تعمیرات برای مالک خودرو می‌شود.

نصب مه‌شکن و چراغ روز

نصب مه‌شکن و چراغ روز نیز در صورتی که به طریق غیر استاندارد شامل انجام نشدن استاندارد سیم‌کشی، تعبیه فیوز و رله برروی خودرو نصب شود، موجب ایجاد اختلال در دیگر سیستم های الکتریکی‌، اتصال سیم‌کشی و ‌ذوب‌شدگی سیم‌ها و در نتیجه خسارات جدی می شود.



نظرات

  • آفرین آفرین (2 بهمن 1393 ساعت 11:06)

    شورای رقابت که فقط فعلا روی قیمت ماشین کار میکند یکبار بیاید و لیست نمایندگان مجاز کمپانی های خارجی را رسما اعلام کند تا ما متوجه درست بودن آگهی های تبلیغاتی باشیم البته اگر خودشان دخیل نباشند

    جرمی جرمی (3 بهمن 1393 ساعت 18:48)

    ایا این شرکتهای وارداتی که اینطور سنگ مردم رو به سینه میزنند ، که مبادا مصرف کننده متضرر بشه ، تا بحال شده خودشون اتومبیلی که خود وارد کرده اند را به قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده بفروشند؟ اگر این شرکتهای رسمی خود به قیمت گذاری شورای رقابت احترام میگذاشتند ، با بی اعتمادی مردم نسبت به خودشون روبرو نمیشدند.

  • حسین معمار حسین معمار (2 بهمن 1393 ساعت 08:57)

    من فک میکردم ازین کارا فقط تو ایران انجام میشه..البته میدونم اینا این کارا رو از ما یاد گرفتن..بازم میگیم یک صدا وطنم پاره ی تنم...