1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. برنامه رنو برای بازار ایران

برنامه رنو برای بازار ایران

1 شهریور 1394
  • 0

رنو در دور جدید فعالیت خود استراتژی جدیدی را برای بازار ایران در نظر گرفته است.

دومین خودروساز بزرگ فرانسه قصد دارد تا در فصل جدید همکاری خود با خودروسازان داخلی، راهبرد جدیدی را در پیش گیرد.

رنو در دور جدید فعالیتش درایران، از «استراتژی تولید» به «استراتژی واردات» روی خواهد آورد و با کم کردن میزان تولیدات خود در دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور، با توجه به نیازهای بازار خودرو سهمی از بازار وارداتی را به نام خود می‌زند.

این خودروساز که مطالعاتی را در زمینه بازار خودرو ایران به انجام رسانده، پس از ۱۰ سال حضور مستقیم در کشورمان قصد دارد برای بازار خودروهای ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برنامه‌ریزی کرده و از طریق نمایندگی رسمی خود در ایران اقدام به واردات محصولات خود کند.

رنو یکی از معدود خودروساز اروپایی است که متوجه نقش چین در بازار خودرو ایران شده و در پی آن است تا با وارد کردن محصولات مدرن و روز خود، مشتریان ایرانی را مجاب به خودروی فرانسوی به جای خودرو چینی و حتی ژاپنی کند.

این شرکت طی ما‌های گذشته شاسی بلند ارزان خود را به نام «داستر» وار ایران کرده و با قیمتی در حدود ۹۸ میلیون تومان ازطریق نمایندگی رسمی‌اش به فروش رسانده و آن را به رقیب جدی سوزوکی گراندویتارا که در ایران‌خودرو خراسان به تولید می‌رسد، تبدیل کرده است. ایران‌خودرو نیز که با کاهش شدید تولید ویتارا مواجه شده، هفته گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو مشهد، از خودرو هایما اس ۷ که شاسی بلند چینی است، رونمایی کرد تا آن را در رنج قیمتی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی روانه بازار کند و از این طریق با شاسی بلندی که فرانسوی ها به بازار ایران فرستاده‌اند رقابت کند.

رنو در اقدامی دیگر، چندی پیش از خودرو سیمبول که نسل سوم ال۹۰ به شمار می‌آید، در ایران رونمایی کرد و قرار است این خودرو سدان را در رنج قیمتی ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان روانه بازار کند. این خودروساز فرانسوی که قرار بود با اجرایی شدن قرارداد ال۹۰ نسل‌های جدید این خودرو را در ایران خودرو و پارس‌خودرو به تولید برساند اینک با واردات آن تصمیم گرفته تا خود این خودرو را وارد بازار ایران کند و منتظر تولید داخلی آن نباشد.

بررسی آمار خودرو در چهار ماه نخست امسال نشان دهنده کاهش شدید تولیدات رنو در ایران است. تولید خودرو تندر۹۰ در چهار ماه نخست امسال با ۴۸ درصد کاهش مواجه شده و تولید مگان هم به صفر رسیده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، در چهار ماه نخست امسال در مجموع شش هزار و ۴۱۲ دستگاه تندر ۹۰ در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی در حدود ۵۰ درصد داشته است.

از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه ایران خودرو به عنوان یکی از قطب‌های تولید تندر۹۰ در ایران، ۴ هزار و ۷۴۱ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده که نسبت به چهار ماه نخست پارسال، با کاهش ۱۰ درصدی روبرو شده است.

اوضاع تولید این خودرو فرانسوی تبار در پارس خودرو زیاد مناسب نبوده به طوری که در مدت ذکر شده، یک‌هزار و ۶۷۱ دستگاه تندر۹۰ در این شرکت به تولید رسیده، که افتی ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

این موضوع نشان می‌دهد که رنو با توجه به فضای کسب‌و‌کار در صنعت خودرو ایران عطای تولید را به لقایش بخشیده و راه واردات خودروهای ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را برای رقابت با خودروهای چینی و کره‌ای و درآمدزایی خود انتخاب کرده است.

رنو در طول ۱۰ سالی که تولید و عرضه خودرو در بازار ایران را شروع کرده، توانسته از نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا به عنوان مراکز خدمات پس از فروش خود استفاده و تعمیرکاران ایرانی را با تعمیر محصولات رنو آشنا کند. این ترفند رنو سبب شده تا زیرساخت‌های مناسبی برای حضور گسترده محصولات رنو در ایران به وجود آید و این شرکت مانند سایر واردکنندگان خودرو به کشور دغدغه سرمایه‌گذاری در خدمات پس از فروش را نداشته باشند.

اینکه چرا رنو چنین تغییر استراتژی را برای خود برگزیده و حاضر شده برا شرکت رنو پارس که خود نیز در آن سهیم است نیز، هوو بیاورد، پرسشی است که می‌توان پاسخ آن را در مساعد نبودن فضای کسب‌و‌کار در کشور و دخالت انواع گروه‌های غیر مسوول در خصوص مسائل اقتصادی است.

شاید اگر مخالفان قراردادال۹۰ اجازه می‌دادند این قرارداد روند طبیعی خود را حفظ کند، اینک با توجه به افزایش تیراژ، قیمت تمام شده این خودرو پایین می‌آمد و مردم با مدل‌های جدید این خودرو آشنا می‌شدند.



نظرات