1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رنو 5 300 اسب بخاری! یک اسطوره

رنو 5 300 اسب بخاری! یک اسطوره

23 مهر 1395
  • 0

رنو اسپورت برخی از خاطره‌انگیزترین خودروها را در طول دو دهه‌ی گذشته تولید کرده اما برخی از سطح بالاترین نسخه‌ها نظیر اسپورت اسپایدر و کلیو V6 نشان داده‌اند که رنو چند مرده حلاج است!

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

اما خودرویی که اینجا می‌بینید اعتبار رنو را وارد مرحله‌ای دیگر کرده است. در واقع اگر بخواهیم صحیح‌تر نگاه کنیم، خودروی موردبحث بعد از رنو 5 توربو 2 وجود داشته است.

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

کمی به گذشته برگردیم؛ در خلال سال‌های دهه‌ی 70 میلادی که تب مسابقات داغ بود رنو نیز مشتاق به رقابت بود. هیچ خودروی دیفرانسیل جلویی برای قد علم کردن در برابر لانچیا استراتوس و فیات 131 آبارث وجود نداشت بنابراین درحالی‌که مارسلو گاندینی وظیفه‌ی خلق بدنه‌ای مناسب را بر عهده داشت، مهندسان رنو پیشرانه‌ای را در میانه‌ی خودرو باید قرار می‌دادند.

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

پیشرانه‌ی خودرو آشنا بود، نسخه‌ی Cleon 1397 سی‌سی که به‌طور گسترده‌ای در محصولات رنو مورد استفاده قرار گرفته بود اما با استفاده از توربو قدرت خروجی آن به 158 اسب بخار افزایش یافته بود و آن را به قدرتمندترین خودروی فرانسوی آن روزها بدل کرده بود. اما توربو 2 که در تصاویر می‌بینید به منظور کاهش هزینه‌ها جزئیات مرسوم‌تری داشت اما در نهایت نسخه‌ای افراطی‌تر با مشخصات مدل‌های گروه B برای مسابقات رالی ارائه شد.

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

خودروهای گروه B بسیار سریع بودند و در سری evo 222، ریچارد مادن نسخه‌ای 300 اسب بخاری و دیفرانسیل عقب از آن را با وزن 910 کیلوگرم می‌راند. Jean Ragnotti در سال 1985 با نسخه‌ی چهارچرخ محرک این خودرو پیروزی چشمگیری را به دست آورد.

  رنو 5 Maxi Turbo

خودروی حاضر در تصویر کپی‌ای دقیق از خودروی Ragnotti بوده و نمونه‌ی 1982 بازسازی شده را نشان می‌دهد که در سال‌های بین 2010 تا 2013 به مشخصات فعلی تبدیل وضعیت یافته است.

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

در بازسازی خودرو مجموعه‌ای از قطعات رسمی بکار رفته است، از کیت بدنه‌ی کامل Maxi گرفته تا گیربکس رنو اسپورت و مجموعه‌ای از رینگ‌های خاص. پیشرانه دوباره ساخته شده و حدود 275 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

برای خرید این خودرو جیب‌های پرپول نیاز است چراکه بهای 89995 پوندی دارد؛ اما خودروهای مشابه با وضعیت متوسط بهای زیادی دارند بنابراین این خودرو می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که خواهان خودروی رالی کارا با بهایی نسبتاً مناسب هستند.

  رنو 5 Maxi Turbo

  رنو 5 Maxi Turbo

منبع:پدال



نظرات