1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

11 آذر 1394
  • 0

یک لحظه خود را جای کسی بگذارید که در یکی از مرتفع‌ترین نقاط قلمروی اسپانیا در جزایر قناری، در پای کوه آتش‌فشانی «تید» در تنریف، آن هم با آخرین مدل پورشه 911 کاررا S در حال رانندگی است. در این حالت، حتی با اینکه در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر قرار دارید، ولی هنوز هم تمام ۴۱۴ اسب‌بخار به لطف نسخه جدید موتور ۳ لیتری دو توربوشارژر شش سیلندر تخت در دسترس شماست. اتفاقاً این بخش از جاده مستقیم است و رانندگی با پورشه، می‌تواند حسّی شبیه به پرواز داشته باشد. ولی در ادامه، دو شیء غیرقابل‌انتظار، به‌شکلی مشابه توجه شما را به خود جلب می‌کنند. اولی یک برآمدگی بزرگ در سمت راست خطی است که در آن حرکت می‌کنید. دومی یک اشکودا فابیای قرمز‌رنگ است که به‌سرعت در جلوی شما ظاهر می‌شود. در سرعتی که الان دارید، این برآمدگی سطح جاده می‌تواند به راحتی شما را به سمت خط روبرو و یا اشکودای قرمز‌رنگ منحرف کند.

غریزه به شما می‌گوید که پدال ترمز را محکم فشار دهید. درنظر داشته باشید که کاررا S در زیر پایتان، دارای هر گونه آپشنی است که می‌توان برای عملکرد استفاده کرد؛‌ از جمله ترمزهای بزرگ کربن-سرامیک که می‌توانند هر چیزی را در جای خود متوقف کنند. ولی در همین حال، نگران نباشید و به جای فشار بر ترمزها، پورشه را در مسیر مستقیم هدایت کنید. حتماً از شرایط دامپینگ فوق‌العاده این خودرو خبر دارید؛ چرا که دامپرهای انطباقی، فنربندی‌ها و محورهای ضدّ لغزش، همگی دوباره برای مدل ۲۰۱۷ کالیبره شده‌اند. علاوه بر این، سیستم مدیریت هوشمند شاسی پورشه موسوم به PASM، اکنون به صورت استاندارد در تمام مدل‌های کاررا استفاده می‌شود. تنها نقطه ضعف احتمالی می‌تواند مربوط به تایرهای عقب باشد. ابعاد این تایرهای پی زیرو به 305 افزایش یافته است. حالا حدس بزنید که هنگام عبور از روی یک برآمدگی که در سمت راست شما قرار گرفته، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ طرف راست سیستم تعلیق، به‌راحتی برآمدگی را در خود هضم می‌کند و کاررا S آرام و استوار به مسیر خود ادامه می‌دهد.

با ارائه هر نسخه جدید از 911 این خودرو با پیشرفت‌هایی در تکنولوژی همراه می‌شود که هوش از سر علاقه‌مندان می‌پراند. هر تغییری که در این مدل صورت می‌گیرد، انگار بخشی دیگر از یک دنیای نامحدود هویدا می‌شود. ابتدا خنک‌کنندگی با آب را داشتیم؛ بعد ABS، بعد هم کنترل کشش. سپس به‌ترتیب، گیربکس تیپ‌ترونیک، PDK (دو کلاچه)، دستیار الکترونیکی فرمان و حالا هم توربوشارژ. حالا همه 911 ها شاملGT3، GT3RS با القای اجباری همراه خواهند بود.

این فرآیندی است که طی خواهد شد و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. القای اجباری امکان استفاده از حجم‌های کوچکتر در موتورهای خودروها با قدرت و گشتاور مشابه را فراهم می‌کند و در همین حال، مصرف سوخت (مسئله کلیدی در امریکا) و آلودگی (مسئله کلیدی در اروپا) را کاهش می‌دهد. البته بیان رسمی از این داستان است. ولی قسمت اسرارآمیز آن این است که در چین، وسایل نقلیه‌ای که حجم موتورشان بیش از ۳ لیتر باشد، باید ۴۰ درصد مالیات بپردازند و پورشه علاقه‌مند است تا خودروهای بیشتری در چین به فروش برساند. مدل اولیه 991 با یک موتور ۳/۴ لیتری شش سیلندر تخت در تریم پایه کاررا همراه بود و در مدل قدرتمندتر کاررا S، از یک موتور ۳/۸ لیتری استفاده شده بود. امّا 991 جدید که در اصطلاح پورشه‌ای به نام 991.2 شناخته می‌شود، در هر دو نسخه از یک موتور ۳ لیتری بهره می‌برد. مدل پایه کاررا قدرتی به میزان ۳۶۵ اسب‌بخار در اختیار دارد و این در حالی است که مدل S با ساختار متفاوت توربو، جریان اصلاح‌شده اگزوز و یک ارتقای نرم‌افزاری، قدرتی به میزان ۴۱۴ اسب‌بخار تولید می‌کند. از نظر گشتاور نیز، مدل پایه و S به ترتیب، ۴۵۰ و ۵۰۰ نیوتن‌متر در اختیار دارند. مطابق گفته پورشه، این گشتاور در بازه ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس خواهد بود، ولی حسّی به ما می‌گوید که تا قبل از دور موتور ۳۰۰۰، خبری از خشونت موتور نیست.

ولی آیا پیشرانه دو توربوشارژر شرایط یک 911 را برهم زده است؟ جواب این پرسش شاید برای یک علاقه‌مند سرسخت خودرو معلوم باشد، ولی شاید هم باید گفت که این موتور جدید فوق‌العاده است! البته تأخیر توربو هنوز وجود دارد، ولی کم است و می‌توان به‌راحتی آن را نادیده گرفت. شتاب‌گیری نیز دیوانه‌وار است. شاید اگر ندانید که یک پورشه معمولی «توربو» در زیر پای شماست، اصلاً‌ متوجه این موضوع هم نشوید. مدل استاندارد کاررا نیز چندان خودروی کُندی نیست. پورشه از شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۴/۲ ثانیه برای کاررا و ۳/۹ ثانیه برای کاررا S، و همین‌طور ۳/۷ ثانیه همراه با «اسپورت کرونو» خبر داده است. این زمان‌ها، همگی با گیربکس PDK هستند.

یکی از نکات منفی در مورد موتورهای توربو، کیفیت پایین‌تر صدای آنهاست. البته شاید AMG در این زمینه یک استثنا باشد. در این تست، هر دو مدل 911 با اگزوز معمولی و اسپورت آزمایش شده‌اند. مدل پایه جدید کاررا می‌تواند با اگزوز اسپورت همراه شود؛ چیزی که داشتن آن بسیار توصیه می‌شود. استفاده از این آپشن باعث می‌شود که صدای بهتری در خودرویتان تولید شود و در عین حال، شاید این تصور را ایجاد می‌کند که اندکی افزایش قدرت پیدا شده است؛ چرا که لوله‌ها از نظر فیزیکی، کوتاه‌تر شده‌اند. در هر حال، اضافه‌شدن سطح عملکرد و همین‌طور کاهش مصرف سوخت می‌تواند ارزش بیشتری نسبت به صدای تولیدی از موتور داشته باشد.

موضوع تأثیرگذارتر در هندلینگ فوق‌العاده، به‌ویژه در مدل کاررا S با آپشن فرمان چرخ‌های عقب است. مدتی که پورشه مدل‌های 911 توربو و GT3 را با فرمان چرخ‌های عقب عرضه می‌کند. شاید مدل «توربو» بسیار سریع و GT3 بسیار خشن هستند و مزیّت استفاده از این سیستم چندان در آنها مشخص نباشد، ولی سیستم فرمان چرخ‌های عقب در کاررا S شرایطی را داراست که می‌توان آن را یک آپشن ضروری برای خودرو دانست. فرمان چرخ‌های عقب در کاررا S نه‌تنها موجب می‌شود که این خودرو پیچیدن‌های سریعی داشته باشد، بلکه از نظر فیزیکی نیز نیاز به چرخاندن فرمان کمتر احساس می‌شود. این سیستم باعث می‌شود که وسیله نقلیه بسیار چالاک‌تر، سبک‌تر و کوچکتر به‌نظر برسد.

در این بررسی، هر دو نسخه گیربکس PDK و دستی در مدل جدید 911 آزمایش شده‌اند. گیربکس ۷ سرعته دو کلاجه که برای نسل 991.2 تنظیمات جدید دریافت کرده و می‌توان گفت که در بهترین شرایط خود قرار دارد. حتی در وضعیت «اسپورت» که در مقابل «اسپورت پلاس» قرار می‌گیرد، این گیربکس دوکلاجه به راحتی سرعتی شرایط دنده‌ها را مدیریت می‌کند و پس از ترمزگیری، سریعاً به دنده‌های پایین‌تر شیفت می‌دهد. در این حالت، شاید اصلاً نیازی به پدل‌شیفتر نداشته باشید؛ چرا که PDK بسیار هوشمند عمل می کند. همچنین برای گیربکس دستی، نسبت‌های جدیدی استفاده شده‌اند. در همین حال، یک کلاج دو صفحه‌ای به آن اضافه شده که البته باز هم از همان مشکل متداول گیربکس دستی ۷ دنده‌ای پورشه رنج می‌برد؛‌ ۵ موقعیت برای تعویض دنده وجود دارد و نزدیکی دنده‌ها به یکدیگر می‌تواند مشکل‌ساز شود. به عنوان مثال، امکان اشتباه‌گرفتن دنده ۳ با ۵ و برعکس وجود دارد. این شرایط را با راه‌حل فوق‌العاده شورولت در کوروت مقایسه کنید؛ جایی که چهار موقعیت به سمت جلو درنظر گرفته شده است و دنده عقب مستقیماً از دنده هفتم به سمت عقب انتخاب می‌شود. با این حال و با وجود ضعف در دقت، هوشمندی و سرعت، استفاده از گیربکس دستی در 911 می‌تواند لذت بیشتری در رانندگی به همراه داشته باشد.

همه اینها را که در کنار هم قرار دهید، با یک اثر شاهکار از یک «ماشین» روبرو می‌شوید. این خودرو، چابک‌تر و کاربردی‌تر از هر زمان دیگری ساخته شده و پورشه با بهینه‌سازی‌هایی که در مورد آن انجام داده، همچنان موقعیت‌ آن را به عنوان مهمترین مدل در کلاس خودش حفظ کرده است. این بهینه‌سازی‌ها، نه‌تنها در عملکرد، بلکه در زمینه‌هایی چون مصرف سوخت، راندمان و فروش (به لطف قوانین مالیاتی کشور چین)، خود را نشان می‌دهد. در نهایت با بررسی مدل‌های مختلف این خودرو، به نظر می‌رسد که نسخه رؤیایی کاررا با نشان S و با سقف سخت، گیربکس PDK، اگزوز اسپورت، ترمزهای کربن-سرامیکی، سیستم فرمان چرخ‌های عقب و رنگ جذاب آبی میامی (Miami Blue) همراه باشد؛ چیزهایی که شاید ۲۵ هزار دلار بیشتر از قیمت پایه خرج داشته باشته باشند، ولی باتوجه به اینکه درآمد متوسط سالیانه مالکان 911 در کشوری مانند امریکا حدود ۶۵۰ هزار دلار است، بنابراین این هزینه چندان دور از دسترس محسوب نمی‌شود. پورشه 911 کنونی تبدیل به نسخه بهتری از یک خودروی اسپورت شده است؛ مخصوصاً اگر بتوانید به آن آپشن‌های بیشتری اضافه کنید.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور عقب، دیفرانسیل عقب ، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه یا کانورتیبل.

• قیمت؛ مدل کاررا: ۹۰۳۹۵ دلار، مدل کاررا S: ۱۱۶۶۹۵ دلار.

• نوع موتور: DOHC شش سیلندر تخت با ۲۴ سوپاپ، دو توربوشارژر.

• گنجایش: ۳ لیتر.

• قدرت: ۳۶۵ اسب بخار در مدل کاررا و ۴۱۴ اسب‌بخار در مدل کاررا S.

• گشتاور: ۴۵۰/۱ نیوتن‌متر در مدل کاررا و ۴۹۸/۹ نیوتن‌متر در مدل کاررا S.

• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاجه، ۷ سرعته دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۴۵۱ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۷۳ متر.

• عرض: ۱/۸۰۸ متر.

• ارتفاع: ۱/۲۹۵ متر.

• وزن کلی (تخمین): ۱۴۲۹ تا ۱۵۴۲ کیلوگرم.

آمار عملکرد (تخمین خودروساز):

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۷ – ۴/۶ ثانیه.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: هنوز اعلام نشده.

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

 اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 مدل 2017

منبع پدال


نظرات