1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تست تصادف نیسان ورسا با نیسان تسورو!!

تست تصادف نیسان ورسا با نیسان تسورو!!

22 آبان 1395
  • 0

با ورود پدیده‌ای به نام اتومبیل به خیابان ها و همه گیر شدن آن، ایمنی یکی از مهم ترین آیتم هایی بوده که مورد توجه خودروسازان معتبر قرار گرفته است.

این مساله در دو دهه اخیر با اهمیت بسیار بیشتری پیگیری شده و به همین خاطر پیشرفت های چشمگیری در زمینه ایمنی حاصل شده؛ طوری که امنیت خودروهای امروزی به هیچ وجه قابل مقایسه با خودروهای چند دهه پیش نیست.

با وجود این، مقوله ایمنی در بازارهای مختلف جهان به یک اندازه اهمیت ندارد؛ برای مثال آمریکا همواره قوانین بسیار سخت گیرانه تری داشته و محصولات متعددی از برندهای معتبر نتوانسته اند مجوز تردد در بزرگراه های این کشور را کسب کنند. در نقطه مقابل مناطقی هم هستند که ایمنی جزو اولویت های آخر بوده و حتی می توان گفت که اهمیت چندانی ندارد. در این مناطق معمولا قیمت خودرو جزو فاکتورهای اساسی بوده و خودروسازان برای ابقا در بازار رقابت باید بر روی آن مانور بدهند.

به همین جهت خودروسازان حاضر تمام سعی خود را می کنند که محصولی ارزان با حداقل امکانات و سطح ایمنی پایین تولید کنند.

 تست تصادف نیسان ورسا و تسورو

ماهیندرا اسکورپیو یکی از خودروهای نا امن هند با صفر ستاره ایمنی

هند، مکزیک و ایران مثال هایی از بازارهایی هستند که ایمنی در آنها اهمیتی ندارد. مکزیک جایی است که کمپانی نیسان در آنجا با محصولات ارزان قیمت حضوری فعال دارد. ورسا (Versa) و تسورو (Tsuru) دو سدان اقتصادی این کمپانی ژاپنی در بازار این کشور هستند؛ با این تفاوت که اولی محصولی استاندارد با ایمنی خوب و دومی محصولی قدیمی با صفر ستاره ایمنی است، به این معنی که هنگام تصادف نمی تواند از سرنشینان خود به هیچ وجه محافظت کند.

بدون شک سازمان هایی مثل NCAP، IIHS و NHTSA با انجام تست های تصادف و رده بندی خودروها از لحاظ ایمنی، نقشی انکارناپذیر در بهبود امنیت اتومیبل ها دارند. سازمان جهانی ارزیابی ایمنی خودروهای جدید (Global NCAP) اخیرا کمپینی تشکیل داده تا خودروسازان را برای از رده خارج کردن خودروهای نا امن با صفر ستاره ایمنی تشویق کند. به همین دلیل این سازمان اخیرا تست تصادفی بین ورسا و تسورو در مقر موسسه IIHS در ویرجینیای آمریکا انجام داده تا به نیسان نشان دهد که چقدر ایمنی محصول قدیمی اش پایین است.

 تست تصادف نیسان ورسا و تسورو

در این تست که ویدیوی آن در ادامه ضمیمه می شود، دو خودرو بصورت شاخ به شاخ با همپوشانی 50 درصد و با سرعت 129 کیلومتر در ساعت به هم برخورد می کنند. نتیجه اینکه بدنه تسورو تقریبا در همه قسمت ها تغییر شکل داده و ضمن انتقال ضربه به کابین باعث آسیب شدید به قسمت های مختلف بدن آدمک راننده از جمله سر و گردن می شود. در این خودرو هیچ نقاط شکستی (Crumple Zone) برای جذب ضربه تعریف نشده و خبری از ایربگ یا سازه محکم کابین نیست.

کمپانی نیسان یک روز قبل از این تست اعلام کرد که به تولید مدل قدیمی تسورو در ماه می خاتمه خواهد داد. البته تا آن زمان حدود 15 هزار دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد که به معنای اضافه شدن اتومبیل های نا امن بیشتر به خیابان های مکزیک است. مکزیک همانند اکثر کشورهای آمریکای لاتین استانداردهای ایمنی چندانی برای خودروهای جدید ندارد، به همین دلیل نیسان می تواند خودروی نا امنی مثل تسورو را در این کشور به فروش برساند. اینجاست که دولت ها می توانند نقشی بسیار حیاتی داشته باشند. چنانچه مقررات و استانداردهایی در زمینه ایمنی خودروها در یک کشور تدوین شود، دیگر شاهد حضور ارابه های مرگ در خیابان های آن کشور نخواهیم بود.

 تست تصادف نیسان ورسا و تسورو

تدوین قوانین خاص اگر چه ممکن است به کاهش فروش برخی خودروها بیانجامد، اما وظیفه هر دولتی حفاظت از جان شهروندان خود است نه تامین منافع خودروسازان.

گفتنی است این مدل سو استفاده از قوانین ایمنی تنها شامل خودروسازان فرانسوی و ژاپنی نمی شود و حتی کمپانی معتبری مانند فولکس واگن نیز تا چند سال پیش نسل دوم فولکس استیشن (ترنسپورتر) را بر روی خط خود در برزیل تولید حفظ کرده بود، اما در نهایت به دلیل ارتقاء قوانین ایمنی و اجباری شدن نصب ایربگ در برزیل، ناچار به حذف این مدل از روی خط تولید شد.

 تست تصادف نیسان ورسا و تسورو

متاسفانه کشور ما هم وضعیتی مشابه مکزیک دارد. خودروهای تولید شده در کشور عمدتا قدیمی بوده و از لحاظ ایمنی وضعیت بسیار بدی دارند. روزی نیست که در گوشه ای از این مرز و بوم خبری از داغدار شدن یک خانواده به دلیل وقوع تصادف منتشر نشود. اگر چه فرهنگ رانندگی پایین ما یکی از عوامل اصلی این تصادفات است، اما نمی توان به سادگی از کنار ایمنی پایین اتومبیل های حاضر در خیابان ها عبور کرد.

اتومبیل هایی که گهگاه کاملا بی رحم بوده و فرصت هیچ خطایی به راننده نمی دهند. امیدواریم ما هم روزی شاهد از رده خارج شدن تسوروهای داخلی باشیم.

منبع:دیجیاتو



نظرات