1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پای ماکسیمای جدید به ایران باز میشود؟

پای ماکسیمای جدید به ایران باز میشود؟

20 شهریور 1395
  • 0

نژادی از سدان‌های خانوادگی وجود دارند که بزرگتر از سدان های سایز متوسط همچون سوناتا، اُپتیما و کمری هستند اما به بزرگی سدان‌های فول‌سایز نیستند. از نظر تجهیزات، توان عملکردی و کیفیت سواری نیز این رده، سرتر از سدان های خانوادگی عادی هستند اما باز هم نمی توان آنها را هم‌رده سدان های لوکس دانست.

 پای نسل جدید ماکسیما به ایران باز میشود؟

ما این نژادِ موسوم به سدان های خانوادگی نیمه‌لوکس را با ماکسیمایی می شناسیم که برای ما، هرگز نسل عوض نکرد اما با وجود اینکه شانزده سال با تازه‌ترین نسل این ساخته نیسان اختلاف سن دارد، هنوز هم به خاطر رگه های اسپرتی نهفته در ماهیت شیک و بالارده اش، از محبوب های بازار در رده قیمتی خود است. و در حالیکه نه پارس‌خودرو توانست نسل های بعد ماکسیما را در کشور کند و نه واردات آن بصورت متفرقه به کشور صورت گرفت، شرایط برای جولان هیوندای آزرا (در نسل جدید، در بازار کشورمان، گرنجور) و کادنزا محیا شد. البته روز های خوش کره ای ها هم دیری نپایید و اجرایی شدن محدودیت حجمی برای ورادات خودرو، پایانی شد بر حضور سدان های خانوادگی نیمه‌لوکس. در این نوشتار، ضمن بررسی آخرین تغییرات ماکسیما، به این پرسش می پردازیم که آیا واقعا امکان عرضه دوباره این نام در کشور وجود ندارد؟

ماکسیمای نسل هشت، در هیبت یک سدان اسپرت

35 سال از اولین باری که نام ماکسیما روی تریم بالارده داتسون 810 نقش بست، می گذرد و امروز، این نام مترادف است با پرچم‌دار سدان های نیسان؛ سدانی با ماهیت اسپرتی که در گذر این سال ها، هم از نظر ابعاد و هم از نظر سطح امکانات ایمنی و رفاهی، مُدام در رُشد بوده. نسل جدید ماکسیما که سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی خودرو نیویورک معرفی شد، سه نسل بالاتر از ماکسیمایی است که ما می شناسیم، و در فرآیند توسعه، بیشتر و بیشتر بر ماهیت اسپرتی و بالارده آن تاکید شده.

راضی به ماکسیمای 4 سیلندر

ماکسیمای نسل هشت که برپایه زیرسازی جدید، سبک‌تر و مستحکم‌تر از نسل قبل آن فرم گرفته، با پیشرانه V6 3.5 لیتری 300 اسبی جدیدی عرضه شده که با 354 نیوتن متر گشتاور، از مسیر گیربکس Xtronic CVT محرک چرخ های جلو است و بطور متوسط، در شهر و جاده به ترتیب صدی 11.2 و 7.8 لیتر بنزین می سوزاند. با این پیکربندی که شتاب صفر تا صد 6.3 ثانیه به همراه دارد، عملا پُشت دیوار بلند محدودیت حجمی واردات، باقی می ماند اما آنچه که به آن پرداخته نشده این است که ماکسیما با موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری نیز عرضه می شود که روی کاغذ، محدودیتی برای ورود به کشور ندارد. این پیشرانه محرک ماکسیما های بازار چین است و با 184 اسب‌بخار قدرت و 234 نیوتن‌متر گشتاور، متصل به گیربکس Xtronic CVT بوده، شتاب 9.5 ثانیه و حداکثر سرعت 211 کیلومتر در ساعت به آن می دهد. ماکسیمای 4 سیلندر با این شتاب‌گیری و سرعت حتی نزدیک به آن چیزی نیست که از یک سدان نیمه‌لوکس با ادعای اسپرتی بودن انتظار می رود اما حداقلش این است که محدودیتی برای عرضه آن در کشور وجود ندارد و حالا که بحث بازگشت دوباره ساخته های نیسان به ایران توسط شرکت جهان‌نوین‌آریا مطرح است، می تواند بهترین گزینه برای عرضه باشد.

هیجان بصری

نیسان با استایلی کاملا دینامیک و متمایز در طراحی بدنه و بهره‌گیری از فرم های مواجی که همه از خشونت مشخصا ژاپنی چهره و جلوپنجره V-نشان نیسان در مرکز آن آغاز می شوند، سعی داشته بر هویت اسپرتی تری تاکید کند که ماکسیمای نسل هشت در پی آن است. فرم کوپه اتاق در کنار طرح مخفی ستون های جلو و باریکه به ظاهر منفصل‌کننده سقف از نیم‌تنه پایینی در ستون عقب نیز این حس اسپرتی بودن را تقویت می کنند. کابین اما با رویکردی ساده تر طراحی شده تا در کنار تزئینات فلزی و گستره چرم بکار رفته در آن، القاء کننده احساس تجمل یک سدان لوکس باشد. هرچند با 7 درجه زاویه ای که بخش مرکزی داشبورد به سبک نیسان GT-R به سمت راننده گرفته و همچنین، فرمان اسپرت کف-تخت و خوش‌دست و اهرم های تعویض دنده پشت آن، ناخودآگاه احساس حضور در کابین یک خودرو اسپرت در ذهن تداعی می شود.

کمی بیشتر از 100 میلیون تومان

مدل پایه ماکسیمای 6 سیلندر نسل هشت در امارات متحده عربی، قیمت پایه ای معادل 108 هزار درهم (نزدیک به 104 میلیون تومان) داشته، بصورت استاندارد به سیستم ناوبری، صفحه نمایش 8 اینچی لمسی روی داشبورد، صفحه نمایش 7 اینچی کامپیوتر بین کیلومترشمار و دورسنج موتور، استارت دکمه ای، سیستم تهویه با کنترل خودکار دو منطقه ای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در 4 جهت و چرخ های 18 اینچی مجهز است. در مدل های بالاتر نیز گستره ای از امکانات رفاهی و ایمنی استاندارد از جمله گرمکن صندلی ها، آیینه بغل ها و فرمان، تنظیم برقی گودی کمر، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، دید 360 درجه از اطراف خودرو، تشخیص خواب‌آلودگی راننده، هشدار احتمال برخورد از روبرو، بررسی نقاط کور راننده و سیستم صوتی Bose با 11 بلندگو به این لیست اضافه می شود. قیمت پایه مدل 4 سیلندر نیز در چین، 234.800 یوان است که تقریبا معادل 127 میلیون تومان می شود.

منبع:عصر خودرو



نظرات