1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

10 مرداد 1394
  • 0

چندین سال است که مرسدس بنز فناوری‌های روز دنیا و نیز انواع ابداعی خود را که بعضاً برای اولین بار در یک خودرو سواری بکار گرفته می‌شوند در کلاس S خود به دنیا عرفی می‌کند. این سازوکار کلاس S را به پرچم‌دار تکنولوژی و سرآمد کلاس‌های دیگر مرسدس بنز تبدیل کرده است. تعدادی از این فناوری‌ها مختص این کلاس بوده‌اند و تعدادی نیز پس از معرفی و برانگیختن تحسین مخاطبان در سراسر دنیا به کلاس‌های دیگر نیز راه‌یافته و گهگاه جزء موارد استاندارد قرارگرفته‌اند.

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

حالا این کمپانیِ باتجربه قصد دارد حرکت مشابهی را روی سدان متوسط خود یعنی کلاس E پیاده کرده و تعدادی از پیشرفت‌ها و ایده‌های جدید خود را بخصوص در مبحث رانندگی خودکار و شاخصه‌های ایمنی در نسل آینده این کلاس به دنیا معرفی کند. در همین راستا نیز علی‌رغم این‌که نسل بعدی کلاس E حدوداً تا دو سال آینده معرفی خواهد شد، به‌تازگی اطلاعات فنی جدیدی شامل تعدادی از فناوری‌های موجود در آن توسط خود کمپانی به‌طور رسمی منتشرشده تا بار دیگر توجه همگان را به توانایی‌های این خودروساز معطوف کند.

ما نیز در این نوشتار قصد داریم 6 مورد از اغواکننده‌ترین این فناوری‌ها را به شما معرفی کنیم.

ارتباط با سایر خودروها (Car-to-X Communication)

بحث‌های مربوط به متصل کردن خودروها به یکدیگر چند سالی است که مطرح‌شده و بسیاری از خودروسازان نیز به این موضوع اظهار علاقه کرده‌اند، اما نسل تازه کلاس E مرسدس بنز اولین خودروی سواری است که از نمونه یکپارچه (Integrated) این فناوری به‌صورت انبوه سود خواهد برد. بکار گیری این سامانه به این معنی است که خودرو توانایی برقراری ارتباط با سایر وسایل نقلیه را از طریق تلفن‌های هوشمند خواهد داشت؛ نحوه این ارتباط نیز به‌احتمال‌قوی این‌گونه خواهد بود که در صورت وجود مانع یا هر مشکلی در ادامه مسیر حرکت یک پیام اخطار به تلفن همراه هوشمند موجود در خودروهای عقب‌تر ارسال می‌شود تا خود را برای روبرو شدن با آن آماده کنند. تشخیص وجود مانع یا مشکل نیز هم می‌تواند توسط خود راننده انجام‌شده و به سامانه اطلاع داده شود و هم حسگرها و رادارهای خودرو می‌توانند این کار را به‌صورت خودکار انجام دهند.

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

تلفن همراه هوشمند در نقش سوییچ (Digital Car Key)

با این سامانه می‌توانید به‌وسیله یک تلفن‌ همراه هوشمند مجهز به فناوری NFC (Near Field Communication) کنترل خودرویتان را به دست بگیرید.

کارکرد آن به این صورت خواهد بود که با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگیره درب سمت راننده، حسگرها آن را تشخیص داده و درب‌ها باز می‌شوند؛ همچنین با قرار گرفتن تلفن همراه درون کابین شاسی استارت فعال‌شده و می‌توانید خودرو را روشن کنید!

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

مقابله با آسیب‌های شنوایی (Collision Sound Mitigation)

این مورد واقعاً حیرت‌انگیز است! اگر هنگام حرکت با کلاس E باشید و حسگرها و رادارهای آن خطر وقوع تصادف یا برخورد را تشخیص دهند، یک سیگنال صوتی خاص به‌وسیله سیستم صوتی در فضای اتاق منتشر خواهد شد که طول‌موج و ویژگی‌های آن باعث می‌شوند گوش‌های سرنشینان برای صدای مهیب احتمالیِ ناشی از تصادف آماده شود و بدین‌وسیله از ایجاد آسیب‌های شنوایی سنگین جلوگیری به عمل آید!!

جا دارد همین‌جا به فکر و ذهن خلاق و پویای مهندسین مرسدس بنز تبریک و آفرین بگوییم که برای بالا بردن سطح محصولات خود تا این حد تلاش و تعمق می‌کنند.

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

کاهش صدمات ناشی از برخوردهای جانبی (Side-impact Occupant Protection)

با کمک این سامانه بسیار هوشمند هنگامی‌که حسگرهای خودرو احساس کنند که برخوردی از جانب صورت خواهد گرفت پیامی به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می‌کنند که درنتیجه‌ی آن منافذ هوای موجود در صندلی‌ها پر از باد شده و سرنشین را به سمت مخالف جهت تشخیص داده‌شده‌ی برخورد متمایل می‌کنند تا بدینوسله هم فرد را متوجه خطر احتمالی کنند و هم از وارد آمدن صدمات سنگین (مخصوصاً در ناحیه قفسه سینه که در این‌گونه موارد آسیب زیادی متوجه آن است) جلوگیری کنند.

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

پارک از راه دور (Remote Parking Pilot)

همانند نسل جدید سری 7 ب‌ام‌و، کلاس E نیز در نسل آینده خود قابلیت کنترل شدن با ریموت را خواهد داشت. این ریموت درواقع یک تلفن همراه هوشمند است که برنامه اختصاصی کنترل کلاس E روی آن نصب‌شده و از طریق بلوتوث به خودرو متصل می‌شود. در مواقعی که قصد پارک خودرو در یک فضای کوچک یا خارج کردن آن از یک فضای کوچک را داشته باشید با کمک تلفن هوشمند خود می‌توانید بیرون از ماشین سامانه کمکی پارک را به دست گرفته و آن را حرکت دهید. این سامانه در هردو حالت پارک موازی و عمودی قابلیت اجرا داشته و می‌تواند کلاس E را حداکثر تا 10 متر جابجا کند، درنتیجه درون یک پارکینگ عمومی یا گاراژ شخصی‌‌تان نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

چراغ‌های LED جلو با دقت بسیار بالا (High-resolution LED headlights)

چراغ‌های LED امروزه دیگر چیز جدیدی به‌حساب نمی‌آیند و در بازه وسیعی از خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما آنچه در مورد نسل آینده کلاس E قابل‌توجه به نظر می‌رسد استفاده از نوع پیشرفته‎ای از این چراغ‌هاست که شامل 84 عدد LED در هریک از کاسه‌چراغ‌های جلو می‌شود. این سامانه به‌روز شده دقت و وضوح بیشتری در نورپردازی داشته و می‌تواند از طریق تنظیم و تطبیق هرکدام از چراغ‌ها ازنظر وسعت میدان توزیع نور و همچنین میزان روشنایی نور با شرایط مسیر حرکت و حجم عبور و مرور هماهنگ شود.

 فناوری های پیشرفته در نسل بعدی مرسدس E کلاس

منبع پدال


نظرات