1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اوپل GT کانسپت جدید

اوپل GT کانسپت جدید

11 بهمن 1394
  • 0

با نزدیک شدن به روزهای نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۲۰۱۶، تیزرهای تبلیغاتی اوپل برای کانسپت اسپرت GT به پایان خود نزدیک می‌شوند. اخیراً این کوپه کوچک، از تمام رازهای خود پرده برداشته است و انتظارات را برای رسیدن این کانسپت به مرحله تولید، دوچندان کرده است. اوپل GT یک خودروی سبک، با توربوشارژر و با ظاهری منحصر به فرد است. این مدل اسپورت آماده به صورت ۲ سرنشینه و دیفرانسیل عقب است که به نظر می‌رسد پتانسیل بالایی برای رقابت با مزدا میاتا و دوقلوهای BRZ / FR-S سوبارو و سایون دارد.

GT نامی را با خود به همراه دارد که اولین بار برای یک مدل اسپورت اوپل در فاصله سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ استفاده می‌شده است. این مدل متعاقباً تا سال ۲۰۰۷ به خواب زمستانی رفت و در این زمان بود که به عنوان نام دوم برای «ساترن اسکای» مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو بر اساس پونتیاک سالستیس ساخته شده بود و تولید آن تا ۲۰۱۰، یعنی زمانی که ساترن و پونتیاک شروع به خواندن غزل خداحافظی خود کرده بودند، ادامه داشت. امّا GT اولیه، یک خودروی کلاسیک واقعی بود؛ با بدنه‌ای زیبا و «مینی-کوروت» که بر روی چرخ‌های ظریف ۱۳ اینچی قرار می‌گرفت. این خودرو وزن بسیار کمی داشت و از موتورهای ۱/۱ و ۱/۹ لیتری چهار سیلندر برای پیشرانه بهره می‌گرفت که کمتر از ۱۰۲ اسب‌بخار برای آن تولید نمی‌کردند. همچنین علی‌رغم ابعاد کوچکی که در بدنه آن استفاده شده بود، کابین آن به‌طور شگفت‌انگیز جادار بود. به گفته اوپل، GT جدید نام و فرمت اولیه آن خودرو را به همراه دارد و فضای زیادی در صندوق عقب آن در اختیار قرار نمی‌گیرد.

با این وجود، GT جدید نیز همانند نسخه اولیه، دارای یک کاپوت زیبا و کشیده، بدنه‌ای فشرده در فاصله بین چرخ‌ها و یک کابین طرح حبابی جالب است. البته این گرین‌هاوس برآمده، به‌هیچ‌وجه تصادفی نیست؛ چرا که اوپل در این طراحی قصد داشته از فضای کاربردی موجود در آخرین مدل GT در سال ۱۹۶۸، در اینجا نیز استفاده ببرد. جالب‌تر اینکه، درهای این خودرو از یک طراحی جدید در لولاها بهره‌مند شده‌اند که می‌تواند امکان ورود و خروج به داخل اتومبیل را در پارکینگ‌های تنگ و باریک تسهیل کند. به جای انتهای درها، لولاها در نزدیکی وسط آنها قرار گرفته و جلوی درها به سمت زیر کاپوت می‌چرخد تا در نتیجه، فضای کمتر برای باز شدن درها لازم باشد. کوپه‌ها معمولاً درهای بلندی دارند و هر کسی که تاکنون در یک پارکینگ کوچک با یک کامارو یا موستانگ گیر افتاده باشد، حتماً از این خلاقیت به کار رفته در GT استقبال خواهد کرد.

در حالی که GT به صورت کلی، ظاهر جالبی دارد، ولی یک خط قرمز‌رنگ زیبا که از پشت چرخ‌های جلو تا ستون A بدنه، بالای کابین و زیر پنجره عقب امتداد پیدا کرده، حالتی منحصر به فرد ایجاد کرده است. همین‌طور تایرهای قرمز درخشان جلو که به گفته اوپل، از موتورسیکلت موتوکلاب 500 مدل ۱۹۲۸ الهام گرفته شده است. مکمّل حال وهوای نمایشگاهی این کانسپت، یک طرح رنگ‌آمیزی دوگانه، کنترل درهای لمسی و استفاده از صفحه نمایش به جای آینه‌های بغل هستند. سایر قسمت‌های کوپه، نرم و عضلانی هستند و در عین داشتن ابعادی کوچک، از ایجاد ظاهری ظریف اجتناب شده است. پنهان کردن چراغ‌های جلو، چیزی است که در دنیای خودروی امروز منقرض شده و بنابراین، به جای در کانسپت جدید، از چراغ‌های جلوی ثابت بر روی سپر جلو استفاده شده است. دم عقب بدنه کاملاً صاف و تمیز است و تنها چیزی که در این قسمت وارد شده، چراغ‌های ساده ذوزنقه‌ای و دو خروجی برای سیستم اگزوز هستند. اوپل سعی کرده شرایط ساده کابین را حفظ کند و همان طرح رنگی خاکستری، مشکی و قرمز بدنه را برای داخل خودرو نیز استفاده کرده است.

امّا ارزش اصلی GT در زیر این ظاهر زیبا پنهان شده است؛ جایی که مهندسان وزن کلی خودرو را در زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم نگه داشته‌اند. این در حالی است که مزدا MX-5 میاتا وزنی در حدود ۱۰۴۳ کیلوگرم دارد. همچنین یک موتور توربوی سه سیلندر در این مدل که از «اوپل آدام» به عاریت گرفته شده، قدرت خود را از طریق یک گیربکس نیمه‌اتوماتیک با پدل شیفتر به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. این موتور یک لیتری سه‌سیلندر، قدرتی برابر ۱۴۵ اسب‌بخار تولید می‌کند و حداکثر گشتاورش به ۲۰۴ نیوتن‌متر می‌رسد.

عملکرد این مدل، با اینکه در سطح بالایی نسبت به GT اولیه قرار می‌گیرد، ولی طبق استانداردهای امروزی چندان برجسته نیست. به گفته اوپل، GT جدید می‌تواند در کمتر از ۸ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و همین‌طور، حداکثر سرعتی برابر ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. این آمار باعث می‌شود که GT بیشتر در رده خودروهایی برای لذت بیشتر از رانندگی قرار بگیرد تا اینکه بخواهد از نظر عملکرد در مقابل رقبا عرض‌اندام کند.

پرسش اصلی، مسلماً‌ در مورد رسیدن کانسپت اوپل GT به مرحله تولید است. اولین اوپل GT زمانی چراغ سبز را برای خط تولید گرفت که کانسپت آن توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. این مدل توانست به بازار ایالات متحده و نمایندگی‌های بیوک نیز راه پیدا کند. این در حالی است که امروز بیوک و اوپل، شراکت مستحکمتری را از طریق خانواده جنرال‌موتورز دارند و تقریباً‌ نیمی از خط تولید بیوک، مدل‌های اوپل با عنوان «بیوک» هستند. بنابراین، اینکه این موتور با نام اوپل یا بیوک به بازار امریکا وارد شود، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به اینکه اوپل GT مدل ۲۰۰۷ خودش یک نامگذاری جدید از یک «پونتیاک/ساترن» بوده، می‌توان انتظار داشت که این مدل به عنوان یک «مینی-وته» برای شورولت عرضه شود. البته اول از همه، اوپل باید تصمیم بگیرد که این کانسپت را در خط تولید قرار دهد.

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

 اوپل GT کانسپت جدید

منبع پدال


نظرات