1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. افشای مشخصات و تصاویر اسپورتیج جدید

افشای مشخصات و تصاویر اسپورتیج جدید

15 شهریور 1394
  • 0

سرانجام بعد از تصاویر متفرقه رسمی و غیررسمی و جاسوسی و رندر شده از اسپورتیج جدید، دو هفته پیش از رونمایی رسمیان در نمایشگاه فرانکفورت می‌توانیم جمع‌بندی نسبتاً کاملی از مشخصات این خودرو داشته باشیم. اکنون به لطف تصاویر نهایی به بدنه خودرو و تصاویر جدیدتر فضای کابین، دیگر نقطه مجهولی در طراحی این خودرو وجود ندارد.

اسپورتیج 2016 به‌عنوان کراس اوور محبوب کیا وارد چهارمین دوره از حیات خود می‌شود. چهارمین نسل اسپورتیج همچنان باید با رقبای قدری چون هوندا CR-V، مزدا CX-5 و هیوندای توسان رقابت نماید. بنابراین هرگونه اشتباه استراتژیکی در مورد این خودرو می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای کیا به همراه داشته باشد.

نگاهی به اسپورتیج جدید نشان می‌دهد که کیا تا حدود زیادی به نمای جانبی خودرو وفادار مانده است اما نمای جلو و عقب خودرو را کاملاً دگرگون کرده است. در حالی که جلوپنجره موسوم به پوزه ببر با کاهش ارتفاع در جلوی خودرو به چشم می‌خورد، این پنجره مشبک همانند دیگر محصولات جدید کیا، کاملاً از چراغ‌ها جدا شده و کمی گردتر و باریک‌تر شده است. در عوض چراغ‌ها کشیدگی عمودی بیشتری یافته‌اند که با وجود قوس‌های روی کاپوت و گلگیرها، در نگاه نخست یادآور پورشه ماکان و کائن می‌باشند. چراغ‌های روزتاب نیز به صورت مکعب‌های کوچک درون چراغ‌های اصلی جای گرفته‌اند.

کمربند بلند جانبی نیز حفظ شده و گلگیرهای با قوس بزرگ نیز همچنان به چشم می‌خورند. ستون C با پهنای زیاد کمی قوس یافته و ظریف‌تر و هماهنگ‌تر از قبل با سقف و قسمت انتهایی خودرو به نظر می‌رسد.

چراغ‌های باریک عقب نیز از نوع LED با گرافیکی تازه، سبکی جدید دارند و با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. مجموعه اسپویلر عقب و قوس روی درب پشتی و مکان قرارگیری پلاک و زیر سپری و خروجی‌های اگزوز، ترکیبی چشم‌نواز را خلق کرده‌اند.

ابعاد اسپورتیج جدید کمی رشد کرده است. طول آن با 40 میلی‌متر افزایش به 4480 میلی‌متر رسیده و ارتفاع آن نیز 1635 میلی‌متر می‌باشد. عرض این خودرو به میزان 1855 میلی‌متر بدون تغییر باقی مانده است. در عوض فاصله بین دو محور جلو تا عقب با 30 میلی‌متر افزایش به 2670 میلی‌متر رسیده است. تغییر جزئی دیگر پیش‌آمدگی محور جلو به میزان 20 میلی‌متر بیشتر و محور عقب به میزان 10 میلی‌متر کمتر از سابق می‌باشد. برای چرخ‌ها نیز می‌توان بسته به مدل از انواع 16، 17 و 19 اینچی انتخاب کرد. چنین تغییراتی باعث شده تا نمای ظاهری این خودرو، پویایی بیشتری را به نمایش بگذارد.

درون کابین با تمرکز روی راننده یادآور مدل‌های جدید کارنز و سورنتو می‌باشد. کنسول وسط با شیب ملایمی به سمت راننده متمایل گشته است. مواد نرم‌تری در داخل کابین استفاده شده و از عایق‌های قطورتری نیز بهره گرفته شده که منتج به آرامش و سکوت بیشتر کابین شده‌اند. سیستم سرگرمی با نمایشگر 7 اینچی استاندارد یا 8 اینچی سفارشی همراه با سیستم ناوبری در میان دریچه‌های خروجی سیستم تهویه قرار گرفته است. چنین ترکیبی به کاهش بی‌نظمی داشبورد کمک شایانی می‌کند.

به گفته کیا، با وجود ابعاد رشد یافته، فضای پا و سر برای سرنشینان ارتقا یافته است. بعلاوه زاویه نشیمن در صندلی‌های عقب اصولی‌تر و طبیعی‌تر شده است. ستون‌های نازک‌تر نیز دید به عقب و محل استقرار آینه را تغییر داده‌اند. بدین ترتیب دید به بیرون نیز بهبود یافته است. فضای بار نیز به 503 لیتر افزایش یافته است.

به گفته کیا، استفاده از فولاد با مقاومت کششی بالا، تا 51 درصد مقاومت و استحکام شاسی را افزایش داده است. میزان سفتی پیچشی نیز 39 درصد بهتر شده است. این در حالی است که در سیستم تعلیق و فرمان نیز برای کسب دینامیک بهتر در رانندگی تجدید نظر شده است.

در بخش پیشرانه، اسپورتیج 2016 می‌تواند از دو موتور جدید نیز سود ببرد. موتور 1.6 لیتری بنزینی توربو از نوع T-GDI که از کیا سید GT اقتباس شده و 177 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور خروجی آن است. بعلاوه موتور دیزلی 2.0 لیتری توربو هم با بهبودهای انجام شده با قدرت 184 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر در دسترس می‌باشد. احتمالاً موتورهای دیگر 2.0 و 2.4 لیتری نیز برای سایر بازارها قابل انتخاب باشند.

برای اسپورتیج جدید، یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه نیز درنظر گرفته شده که البته تنها با موتور 1.6 لیتری ارائه می‌شود. برای مدل دیزلی هم گیربکس شش سرعته دستی در نظر گرفته شده است. موتورهای دیگر می‌توانند از گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک بهره ببرند.

ایمنی اسپورتیج جدید نیز با وجود تجهیزات جدید شامل ترمز اضطراری خودکار (AEB) و سیستم هشدار خروج از لاین جاده و تشخیص نقاط کور و نگه داشتن خودرو در مسیر و هشدار ترافیک متقابل از عقب، افزایش یافته است.

اسپورتیج جدید، در بخش فناوری و تجهیزات و کارایی، رشد خوبی را نشان می‌دهد و باید دید که چهره متحول شده آن نیز می‌تواند به دل خریداران بنشیند یا خیر.

 تصاویر رسمی از کیا اسپورتیج 2016

 تصاویر رسمی از کیا اسپورتیج 2016

 تصاویر رسمی از کیا اسپورتیج 2016

 افشای مشخصات و تصاویر اسپورتیج جدید

 افشای مشخصات و تصاویر اسپورتیج جدید

منبع پدال


نظرات