1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی بر نسل جدید بی ام و سری 7

نگاهی بر نسل جدید بی ام و سری 7

25 خرداد 1394
  • 2

نسل جدید گل سرسبد خودروهای سدان لوکس ب‌ام‌و رونمایی شد. خودرویی با فناوری‌های نوین، وزن رژیمی و پیشرانه هیبریدی که بیانگر بازیگری تازه‌نفس در رده خودروهای این کلاس است.

در نگاه نخست، ب‌ام‌و سری 7 جدید تغییرات دراماتیک و چشمگیری نسبت به گذشته را نشان نمی‌دهد. اما درواقع این یک خودروی کاملاً جدید و البته پیشرفته‌تر است.

در ایالات‌متحده، سری 7 جدید منحصراً در یک نسخه با فاصله بین دو محور کشیده‌تر تحت کد G12 ارائه می‌شود. در حالی که در اروپا می‌توان مدل‌های استاندارد با فاصله بین دو محور معمولی با کد G11 را نیز یافت. طول نسخه کشیده‌تر به 5238 میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو تا عقب آن به 3210 میلی‌متر می‌رسد که می‌توان فضای پایی رؤیایی برای سرنشینان عقب را در آن متصور شد. عرض این خودرو 1902 و ارتفاع آن 1479 میلی‌متر می‌باشد. مدل کوتاه‌تر هم طولی به اندازه 5098 و فاصله بین دو محوری به اندازه 3070 میلی‌متر دارد.

طراحی سری 7 جدید را می‌توان مخلوطی از طراحی سری قبلی با برادران کوچک‌تر آن نظیر سری 3 و 4 دانست. جلوپنجره کلیوی شکل معروف ب‌ام‌و با شبکه میله‌ای اکتیو همراه شده که فلپ های آن به‌صورت خودکار برای خنک شدن موتور در مواقع مورد نیاز باز می‌شوند. چراغ‌ها نیز کمی اغراق‌شده‌تر به نظر می‌رسند که در تماس با جلوپنجره قرار می‌گیرند و همانند مدل i8 از تکنولوژی لیزری استفاده می‌کنند.

سیستم تعلیق بادی در جلو و عقب علاوه بر آسایش بیشتر و سواری راحت‌تر، مرکز ثقل پایین‌تری در سرعت‌های بالا را ایجاد می‌کند.

استفاده از مواد سبک‌وزن باعث شده تا وزن خودرو 130 کیلوگرم کاهش یابد. این موضوع نتیجه استفاده از موادی چون فیبر کربن در ترکیب با فولاد، منیزیوم، پلاستیک و آلومینیوم می‌باشد. برای نخستین بار نیز درب‌ها و صندوق بار از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند. هرچند که ممکن است از این رژیم وزنی به دلیل کاهش 200 کیلوگرمی وزن پلتفرم، انتظار بیشتری داشته باشید، اما درواقع چنین تمهیداتی بیشتر به جهت خنثی نمودن افزایش وزن ناشی از ابعاد بزرگ‌تر و تجهیزات بیشتر رفاهی و ایمنی و تقویت کلی ساختار خودرو است. درعین‌حال به گفته یکی از اعضای هیئت‌مدیره ب‌ام‌و، این خودرو سبک‌وزن‌ترین سدان لوکس در این سگمنت می‌باشد.

ب‌ام‌و 740i به‌عنوان مدل پایه از پیشرانه 6 سیلندر خطی 3.0 لیتری با قدرت 320 اسب بخار سود می‌برد. کارایی و پاسخگویی این موتور نسبت به سلف آن بهبود یافته است. در یک پله بالاتر می‌توان مدل 750i xDrive را با موتور V8 به حجم 4.4 لیتر و قدرت 445 اسب بخار انتخاب کرد. هر دوی این مدل‌ها از یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته سود می‌برند که با سیستم ناوبری خودرو نیز مرتبط است. به طوری که به‌صورت خودکار عملکرد آن با توجه به وضعیت رانندگی و شرایط مسیر تغییر می‌کند.

در ابتدای سال 2016 می‌توان یک مدل پلاگین هیبریدی را در این سری شاهد بود. مدل 740e xDrive از فناوری‌های توسعه یافته مدل‌های i3 و i8 بهره می‌برد. در این خودرو، یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوی بنزینی با یک موتور الکتریکی یکپارچه با گیربکس هشت سرعته خودکار جفت می‌شود. باتری‌های لیتیوم یون با کمک موتور خودرو یا توسط منابع خارجی از طریق شارژر استاندارد، تغذیه می‌شوند. این خودرو را می‌توان از طریق ایستگاه‌های شارژ عمومی یا شارژر مخصوص i Wallbox ب‌ام‌و شارژ کرد. این مدل در حالت تمام الکتریکی می‌توان مسافت 37 کیلومتر را با بیشینه سرعت 121 کیلومتر بر ساعت طی نماید.

از دیگر ویژگی‌های جالب این خودرو می‌توان سیستم سرگرمی به‌روز شده iDrive را نام برد. صفحه نمایشگر لمسی علاوه بر اینکه کاربری آسان‌تری دارد، از ژست‌های حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند. این ژست‌های حرکتی را می‌توان شخصی‌سازی نمود و یک حرکت خاص دست را مثلاً برای پاسخ دادن به تماس تلفنی یا تنظیم صدا تعریف کرد.

ویژگی‌های دیگر سری 7 جدید شامل نمایشگر 12.3 اینچی داشبورد، نمایشگر 7 اینچی متحرک مرکزی، شارژر بی‌سیم برای گوشی تلفن همراه، صندلی‌های عقب گرم شونده همراه با هشت انتخاب برای ماساژور و سه سطح شدت ماساژ، برنامه احیای بدن برای جلوگیری از کوفتگی و خستگی در سفرهای طولانی، پکیج رایحه داخلی با هشت عطر spritz، نمایشگر سربالا با کیفیت گرافیکی بالا برای راننده، نسل جدید دستیار پارک خودکار و سقف پانوراما می‌باشند.

قیمت پایه ب‌ام‌و از 81 هزار دلار برای مدل شش سیلندر و 97400 دلار برای مدل 8 سیلندر آغاز می‌شود. حالا باید منتظر رقابت سری هفت جدید با کلاس اس مرسدس باشیم.

منبع پدال


نظرات

  • حسین معمار حسین معمار (25 خرداد 1394 ساعت 05:13)

    تو ایران هم نمیاد ببینیمش حداقل

  • سورن امیر سورن امیر (24 خرداد 1394 ساعت 17:49)

    به نظرم در مقابل رقیب سنتیش بنز حرفی برای گفتن نداره