1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی نسل جدید بی‌.ام.و M5 در مدل 2018

معرفی نسل جدید بی‌.ام.و M5 در مدل 2018

7 شهریور 1396
  • 0

وقتی بی‌.ام.و سری 5 به بازار عرضه شد و تب روزهای اول معرفی آن فروکش کرد، همه منتظر یک M5 بودند و بی‌.ام.و سرانجام هفته گذشته به انتظارها پایان داد و نسل جدید M5 را به بازار معرفی کرد، خودرویی که با سطح بالای فناوری‌های و نوآوری‌های خود، توانسته عنوان سریع‌ترین M تاریخ را از آن خود کند.

 معرفی نسل جدید بی‌.ام.و M5 در مدل 2018

در زیر درب موتور، یک نیروگاه هشت سیلندر 4.4 لیتری با فناوری TwinPower Turbo بی‌.ام.و قرار دارد که البته به‌طور ویژه توسط بخش M این شرکت به‌عنوان بازوی اسپرت ساز بی‌.ام.و مورد تقویت قرار گرفته است. وقتی صحبت از خودروهای خانواده M می‌شود، باید انتظار قدرت بالای موتور را داشت و وقتی این موتور قرار است بر روی سری 5 نصب شود، باید بهترین باشد، چراکه پیش از این تعدادی از برترین موتورهای بی‌.ام.و از جمله موتور 10 سیلندر این شرکت که از فناوری‌های فرمول 1 در ساخت آن استفاده شده بود (و می‌توانست تا 10هزار دور در دقیقه دوران کند) هم بر روی M5های قبلی نصب شده بودند.

برای برآورده کردن انتظار علاقه‌مندان، بخش M بی‌.ام.و نهایت توان خود را به کار گرفته است و به این ترتیب موتور M5 جدید می‌تواند 600 اسب بخار قدرت و 750 نیوتون متر گشتاور تولید کند تا یکی از قوی‌ترین Mهای تاریخ متولد شود. این موتور برای نصب روی M5 تقویت شده است و فشار توربو آن افزایش یافته. به‌علاوه سیستم سوخت پاش هم تغییر کرده و سوخت بیشتری را به سیلندرها می‌رساند. سیستم خروج گازها هم بزرگ‌تر است و یک اینترکولر بزرگ، وظیفه خنک کردن هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد.

 معرفی نسل جدید بی‌.ام.و M5 در مدل 2018

برای گیربکس، بی‌.ام.و سنت‌شکنی کرده است و برای نخستین بار در تاریخ M5، گیربکس دستی حتی به‌عنوان یک آپشن هم در دسترس نیست. در اینجا حتی حق انتخاب گیربکس دو کلاچه را هم ندارید و تنها انتخاب، یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک است. مشابه این گیربکس را بر روی دیگر محصولات بی‌.ام.و می‌بینیم، اما برای نصب روی M5 با توجه به ماهیت اسپرت آن، تغییراتی در گیربکس داده شده است تا بتواند فشار زیاد موتور را تحمل کند و به‌علاوه تعویض دنده‌های آن سریع‌تر از نمونه‌های عادی است.

گیربکس تنها سنت‌شکنی بی‌.ام.و برای M5 نیست چراکه M5 جدید برای نخستین بار در دوران تولید این مدل، از سیستم چهارچرخ محرک برای M5 بهره برده است و این در حالی است که پیش از این همواره M5ها به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شدند.

یک خودروی سدان دو دیفرانسیل بیش از هر چیز برای افزایش پایداری به‌ویژه در زمین‌های لغزنده طراحی و ساخته می‌شود و معمولاً مورد توجه خانواده‌ها و برای استفاده در مناطق برفی و بارانی است اما بی‌.ام.و برای منظور دیگری این سیستم را بر روی M5 نصب کرده است. گشتاور بالای موتور این خودرو می‌تواند به‌راحتی باعث انحراف آن شود و این مسأله در پیچ‌ها، شدیدتر هم خواهد شد. با سیستم کنترل پایداری شاید بتوان از بروز این مسأله جلوگیری کرد اما این سیستم با کاهش توان موتور به‌صورت لحظه‌ای و ترمز کردن، عملاً سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و نمی‌تواند گزینه ایده‌آلی برای یک خودروی اسپرت باشد. با بهره‌گیری از سیستم دو دیفرانسیل، عملاً M5 می‌تواند همواره از بالاترین سطح گشتاور استفاده کند.

 معرفی نسل جدید بی‌.ام.و M5 در مدل 2018

یک سدان دو دیفرانسیل قطعاً گزینه مناسبی برای لذت بردن از رانندگی نیست، چون تقسیم توان بین دو محور هرچند پایداری را بالا می‌برد اما امکان انجام مانورها را از راننده می‌گیرد. برای رفع این مشکل، بی‌.ام.و تغییرات زیادی در سیستم دو دیفرانسیل خود موسوم به xDrive داده است و آن را به‌طور مشخص برای M5 تنظیم کرده تا جایی که هم‌اکنون نام آن‌هم به M xDrive تغییر یافته است. در این سیستم به‌طور عادی 90درصد توان موتور به محور عقب می‌رسد تا راننده همواره بتواند با فشردن پدال گاز، مانور بیشتری به خودرو بدهد و تنها در زمان نیاز و به‌عنوان مثال در پیچ‌ها، محور جلو توان بیشتری دریافت می‌کند.

با چنین ساختاری، دریفت زدن همچنان دشوار است اما بی‌.ام.و فکر این موضوع را هم کرده است، چراکه با فشردن یک دکمه، می‌توان ارتباط گیربکس با محور جلو را قطع کرد تا خودرو به یک سدان قدرتمند دیفرانسیل عقب تبدیل شود. همه این‌ها البته باعث افزایش وزن خودرو می‌شود تا جایی که M5 جدید 1930‌کیلوگرم وزن دارد اما به لطف موتور پر توانش می‌تواند صفر تا صد کیلومتر در ساعت را تنها در 2.3 ثانیه طی کند.

در M5 جدید همه‌چیز به میل راننده قابل تنظیم است که شامل تنظیمات سیستم تعلیق، میزان سفتی فرمان، سرعت تعویض دنده‌ها، میزان بازی دریچه گاز، کارکرد سیستم چهارچرخ محرک و... می‌شود تا جایی که در عمل می‌توان این خودرو را در 2178 وضعیت تنظیم کرد. البته بی‌.ام.و کار را راحت کرده و با چند وضعیت پیش‌فرض، تقریباً تمام تنظیمات را در بهترین حالت قرار می‌دهد.



نظرات