1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مورگان ARP4 یک مدل ویژه

مورگان ARP4 یک مدل ویژه

5 مرداد 1394
  • 0

تیم کمپانی مورگان برای گرامیداشت ۶۵ سالگی معرفی مورگان پلاس 4، از متخصصان AR موتور اسپورت برای ساخت یک رودستر خاص و تولید محدود کمک‌ گرفته‌اند. این مدل که با عنوان مورگان AR پلاس 4 یا ARP4 شناخته می‌شود، هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ عملکرد، تمام فانتزی‌های مربوط به یک رودستر بریتانیایی را تأمین می‌کند.

مورگان اولین بار از مدل پلاس 4 در سال ۱۹۶۵، به عنوان یک نسخه با طول بیشتر و قدرتمندتر نسبت به مدل 4/4 رونمایی کرد. مطابقه رسم معمول مورگان، این مدل تا امروز تغییرات چندانی به خود ندیده است. نسخه مدرن پلاس 4 از گل‌گیرها و تایرهای عریض‌تری نسبت به 4/4 بهره می‌برد و همین طور موتور بزرگتر و قدرتمندتر ۲ لیتری را در خود دارد.

در مورگان ARP4، آپگریدها از این هم فراتر رفته‌اند و در زیر کاپوت کلاسیک این خودرو، یک موتور کوسورث ۲ لیتری با قدرت ۲۲۵ اسب‌بخار خوابیده است که از نظر قدرت، ۴۵ درصد نسبت به موتور فورد ۲ لیتری با قدرت ۱۵۴ اسب‌بخار در پلاس 4 رشد داشته است. البته این افزایش قدرت، عدد چندان بزرگی نیست، ولی این را هم درنظر بگیرید که با خودرویی روبرو هستیم که تنها ۹۲۷ کیلوگرم وزن دارد و با توجه به این وزن کم، حتی یک اسب‌بخار نیز اهمیت زیادی را ممکن است داشته باشد. همچنین برای مورگان ARP4 یک سیستم تعلیق کاملاً جدید به کار رفته است که شامل مواردی چون شوک‌های تنظیم‌شونده می‌شود. یک سیستم ترمز جدید، یک نسبت محوری متفاوت و یک شاسی ارتقا یافته، از دیگر تغییرات این مدل ویژه هستند. در همین حال، مورگان ARP4 همچنان گیربکس ۵ سرعته مزدا را حفظ کرده است.

در نمای بیرونی، مورگان تلاش کرده تا ظاهر یک خودروی اسپورت مدرن را برای ARP4 ایجاد کند. ولی در عین حال، هرگز تصویر کلاسیک خاص برند خود را تغییر نداده است؛ چیزی که در قرن گذشته، مشخصه این برند بوده است. طرح چوب خاکستری، آلومینیوم و چرم مطابق معمول در کابین مورد استفاده قرار گرفته‌اند، ولی این بار پنل‌های آلومینیومی به شکلی ساده رها شده‌اند، کف‌پوش‌های شطرنجی گوشه‌ای از ذائقه انگلیسی را در خود دارد و دسته دنده چوبی تیره، به ما یادآوری می‌کند که هنوز هم «مال‌ورن» از این قبیل لوازم چوبی دستی می‌سازد. مهمتر از همه، برخی المان‌های مدرن مانند کالیپرهای ترمز با کنتراست رنگی، طراحی دوباره داشبورد و سیستم چراغ‌های LED هستند که نشان می‌دهند که مورگان چندان هم از دنیای مدرن فاصله نگرفته است. از دیگر بهینه‌سازی در این مدل می‌توان به افزایش عایق‌کاری کابین در براربر صدا اشاره کرده که باعث شده مورگان ARP4 خودروی بهتری برای مسافرت‌های طولانی باشد.

برخی شاید بر این عقیده باشند که مورگان ARP4 از جهاتی جانشین مدل برنده مسابقات لمانز ۱۹۶۲ در کلاس GT، یعنی پلاس 4 سوپر اسپورت باشد. در حالی که این مدل ۹۱ کیلوگرم سنگین‌تر است و قدرت به مراتب بیشتری دارد، اینکه مورگان بخواهد به این‌ زودی‌ها برای کسب رتبه در لمانز تلاش کند، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

مورگان پس از ارائه در «سیلور استون کلاسیک»، تنها ۵۰ نمونه از ARP4 را خواهد ساخت که قیمت آنها از ۵۴ هزار و ۹۹۵ پوند شروع می‌شود.

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

 مورگان ARP4 یک مدل ویژه

منبع پدال


نظرات