1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

28 مرداد 1394
  • 0

کلاسیک و کلاسیک بازی! چیزی که در دنیای خودرو هرگز قدیمی نمی‌شود.

مردمان بسیاری هستند که علاقه شدیدی به این مقوله دارند و هیچ‌وقت کلاسیک موردعلاقه خود را با نوادگان امروزی‌اش یا دیگر خودروهای پیشرفته عوض نمی‌کنند. عده‌ای این‌طور فکر می‌کنند که یک خودرو با سن حدود 30 سال یا حتی بیشتر اصلاً ارزشی ندارد و باید اوراق شود، چه برسد به این‌که بخواهیم به آن عشق بورزیم! این‌گونه افراد دودسته‌اند: دسته اول آن‌هایی که در کل علاقه خاصی به خودرو ندارند و جز یک وسیله نقلیه بودن چیز دیگری در آن نمی‌بینند، دسته دوم هم آن‌هایی که حس و علاقه متفاوتی به خودرو دارند (از کمترین تا بالاترین حد) اما کلاسیک‌ها را پیر و از رده خارج می‌دانند و ارزشی برایشان قائل نیستند. گروه اول که هیچ، اما در پاسخ گروه دوم خیلی مختصر و مفید می‌توان گفت کاملاً در اشتباهند و مشکل از آن‌هاست که کلاسیک‌ها را درک نمی‌کنند!

سخن را کوتاه کرده و به سراغ موضوع اصلی می‌روم: یک مینی کوپر S خاص متعلق به سال‌های 1967 تا 1971.

مینی کوپر S از همان سال 1967 که پا در بازار آمریکا گذاشت کارش بالا بردن انتظارات بود و هنوز هم بعد از گذشت چند دهه می‌تواند غافلگیرتان کند. کمتر کسی می‌توانست حس خاص رانندگی با این کوچولوی دمدمیِ دیفرانسیل جلو را پیش‌بینی کند، به‌طوری‌که همه (حتی طراحانش) از میزان محبوبیت آن در تعجب بودند! ازآنجایی‌که مینی از ابتدا آن را خودرویی برای تمامی افراد و اقشار ساخته بود، طراحش "اَلِکساندر ایسیگونیس (Alexander Issigonis)" ابتدا با ایده‌ی ارتقا دادن برای مسابقات مخالفت شدیدی می‌کرد، اما بالاخره بعد از مشاهده نمونه پروتوتایپ ساخته‌شده توسط آقای جان کوپر (John Cooper) که در آن زمان سازنده خودروهای مسابقه‌ای بود، تسلیم شد.

تولید کوپر S سال 1963 آغاز شد. از 1967 تا 1971 هم مدلی تحت عنوان Mark II به تعداد 6,329 دستگاه روی خط تولید رفت که پیشرانه 1.3 لیتری long-stroke با کارایی بالا زیر کاپوت داشت. شاید برایتان جالب باشد که کوپر S در موتوراسپورت هم خوش‌نام به‌حساب می‌آمد، برای مثال سال‌های 1964، 65 و 67 توانست پیروز رالی مونت‌کارلو شود.

یکی از ویژگی‌های نادر که در بعضی خودروهای مینی دیده می‌شد سامانه تعلیق هیدرولاستیک بود که فقط از 1964 تا 1971 مورداستفاده قرار گرفت؛ از آنجایی هم برای انجام تعمیرات بدقلق بود اکثر مالکانِ وسواسی تعلیق Rubber-cone را به آن ترجیح می‌دادند.

نمونه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید یک Mark II مدل 1969 است. به جزئیاتش دقت کنید: نشان موریس (Morris)، جلوپنجره و چراغ عقب متعلق به Mark I، تریم داخلی مشکی‌رنگ متعلق به Mark II، دریچه کوچک مثلثی شکل پنجره‌ها، رینگ‌های 10 اینچی فولادی، درپوش کرومیِ دو خروجی باک بنزین و سرعت‌سنج دایره‌ای بزرگ در مرکز کنسول جلو همه و همه در کنار هم جذابیت خاصی به آن بخشیده‌اند. تفاوت ظاهری چشم‌گیری با مدل‌های دیگر ندارد و فقط فرمان از راست به چپ منتقل‌شده است که آن‌هم برای ورود به بازارهای خارج انگلستان امری عادی و درعین‌حال ضروری تلقی می‌شود.

پشت فرمان شاید راحتی کافی نداشته باشید و با قدرت 76 اسب بخاری و گشتاور 107.1 نیوتون‌متری احساس کنید چیزی در چنته ندارید، اما اگر به یاد بیاورید که این کوچولوی تیزوبز تنها 647.7 کیلوگرم وزن دارد حس بهتری خواهید داشت و می‌توانید از تجربه رانندگی لذت‌بخش آن در خیابان‌های شهر لذت ببرید.

کلام آخر

درمجموع تعداد 5,387,862 دستگاه مینی در سراسر دنیا (تا اکتبر سال 2000) ساخته شد. ورودش به میان انبوهی از انواع مختلف خودروها یک جسارت بزرگ در ابعادی کوچک بود که دست‌آخر به کسب جایزه Dewar Trophy به خاطر اقتصادی بودن ازنظر فضا و مصرف سوخت انجامید؛ زمان زیادی هم نگذشت که بین بسیاری از مردم به‌عنوان مثالی از خودروهای اقتصادی آینده شناخته شد. حالا هم طبق مندرجات شرکت بیمه هاگِرتی (hagerty.com) بعد از گذشت چند دهه تقریباً چیزی از قیمت آن کم نشده و نمونه‌های دست‌اول و اصطلاحاً تمیز حداقل 13,000 دلار می‌ارزند.

مشخصات فنی

پیشرانه: 4 سیلندر خطی 1.3 لیتری OHV

حداکثر قدرت: 76 اسب بخار در 5,800 دور بر دقیقه

بیشینه گشتاور: 107.1 نیوتون‌متر در 3,000 دور بر دقیقه

جعبه‌دنده: 4 سرعته دستی

محور محرک: جلو

سامانه تعلیق (جلو/عقب): بازوهای کنترلی، هیدرولاستیک/بازوهای عقبی، هیدرولاستیک

ترمز: دیسکی

وزن خشک: 1,428 پوند (647.7 کیلوگرم)

قیمت اصلی: 2,461 دلار (NADA*)

قیمت کنونی: 31,500 دلار (متوسط اعلام شده توسط NADA)

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

 کلاسیک بازی با مینی کوپر S نسخه Mark II

منبع پدال


نظرات