1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ۱۰ ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

۱۰ ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

9 دی 1394
  • 0

خودروهای نظامی در صد سال اخیر همواره از اصلی ترین ابزارهای هر جنگی بوده و بخش مهمی از جنگ افزارهای نظامی را تشکیل می داده است.

در این گزارش به لیستی از ماشین های عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم (1939 تا 1945) می پردازیم.

1. کرگدن؛ ماشین سنگین زره پوش

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

کرگدن٬ نوعی ماشین زره پوش بود که در استرالیا و طی جنگ جهانی دوم طراحی شد. با توجه به فعالیت دشمن و برنامه های طراحی مربوط به آن٬ این پروژه هیچ وقت از مرحله نمونه اولیه فراتر نرفت. این ماشین دارای یک برجک جوش داده شده با ضخامت محافظتی 30 میلی متر شبیه ساختار کلی بدنه ماشین برای سرباز جنگی بود. تجهیزات آن متشکل از اسلحه Mk IX کوبنده QF 2 و یک مسلسل نوع Vickers 303 اینچی دوگانه است.

2. روباه؛ ماشین زره پوش

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

این ماشین زره پوش معروف به روباه (Fox Armoured Car) یک وسیله جنگی چرخ دار و زره پوش بوده که توسط کشور کانادا در جنگ جهانی دوم تولید شد. این ماشین در کمپانی جنرال موتورز در کانادا ساخته شد و بر ماشین زره پوش بریتانیایی هامبر بر اساس موقعیت بدنه ضدانفجاری آن قرار گرفته است. این برجک متحرک به طور دستی بر روی ماشین می چرخد و در مسلسل تنظیم می شود. چهار نفر سرنشین آن متشکل از فرمانده٬ راننده٬ یک تفنگدار و یک بیسیم چی است. حدود 1506 عدد از این ماشین تولید شده است.

3. هامبر LRC Mk IIIA

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

ماشین شناسایی سبک هامبر که آن را به نام Humberette و یا Ironside می شناسند٬ یک ماشین زره پوش بریتانیایی در جنگ جهانی دوم بود. این ماشین بر روی بدنه ماشین Humber Super Snipe قرار گرفته است. این ماشین مجهز به یک دستگاه رادیو شماره 19 است. از سال 1940 تا 1943 حدود 3600 واحد از آن ساخته شد.

4. GM Mark I کانادایی

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

این ماشین که آن را به نام ماشین گشت سبک اوتر هم می شناسند٬ یک ماشین زره پوش سبک است که توسط کشور کانادا در طول جنگ جهانی دوم برای کشورهای مشترک المنافع بریتانیا و ایالت های آمریکا تولید شد.

«اوتر» بر روی یک بدنه کامیون با الگوی نظامی شورلت C15 کانادایی سوار شده و از بسیاری از مولفه های یک نارنجک انداز در آن استفاده شده است. این ماشین متشکل از تفنگ ضدتانک سوار بر بدنه و یک مسلسل سبک مارک Bren در برجک باز بالای ماشین است. اگرچه دارای موتوری بسیار قویتر از Humebr است٬ اما بزرگ تر و سنگین تر (حدود یک تن) از آن بوده اما میزان عملکرد کلی آن کمتر از Humebr است.

5. BA-64

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

این ماشین٬ زره پوش سبکی به ابعاد 4.4 بود که توسط ارتش شوروی از سال 1942 تا اوائل دهه 60 میلادی برای گشت و امور ارتباطی مورد استفاده قرار می گرفت. سرنشینان این ماشین نام کوچک آن را Bobik گذاشته بودند. تعداد ثبت شده تولید این ماشین حتی در منابع روسی هم با هم فرق دارد. کثیرترین آمار چیزی حدود 9110 ماشین است که در مرکز تأسیسات اتومبیل GAZ ساخته شدند.

6. Beaverette استاندارد

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

ماشین استاندارد سبک زرهپوش را بیشتر به نام Beaverette می شناسند و یک ماشین زره پوش ساخت بریتانیا بود که در جنگ جهانی دوم ساخته شد.

7. ماشین دیده وری S1

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

این زره پوش در استرالیا برای ارتش ایالات متحده طی جنگ جهانی دوم ساخته شد. این ماشین بر روی یک فورد F15 بر روی بدنه 4.2 متر آن سوار است. (البته یک ماشین تکی 4.4 متر هم ساخته شده بود).

این زره پوش با برجک باز شبیه ماشین دیده وری مدل M3 است. این ماشین متشکل از یک مسلسل سنگین 50 اینچی و دو مسلسل 30 اینچی بر روی ریل های لغزان آن است و پنج نفر را می تواند حمل کند.

8. کامیون زره پوش مدل C15TA

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

این کامیون نوعی کامیون باربری زره پوش بوده که توسط کشور کانادا در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد. این کامیون همزمان با ایده تولید ماشین های دیده وری آمریکایی مدل M3 طراحی و از روی مدل ماشین های سبک گشت زنی اوتر (یا همان Otter Light Reconnaissance) که توسط جنرال موتورز در کانادا تولید می شده ساخته شد. این وسیله با استفاده از طرح شاسی الگوی نظامی شورلت C15 کانادایی برای کامیون ساخته شد.

9. 39M Csaba

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

این ماشین٬ یک ماشین زره پوش دیده وری بود که برای کمپانی Royal Hungarian Army در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد. این ماشین دارای توپ 20 میلیمتری و مسلسل 8 میلیمتری بوده که دقیقا در مرکز برجک متحرک و با روکش فلزی 9 میلیمتری روی آن سوار می شد. همچنین این وسیله مجهز به یک مسلسل سبک 8 میلیمتری جداشدنی بوده که از طریق دریچه عقبی می توانست به سوی اهداف ضدهوایی شلیک کند. سرنشینان آن می توانستند از آن پیاده شده و این مسلسل را زمانی که درگیری به شکل پیاده ادامه پیدا می کرد٬ حمل کنند. از طرفی این ماشین دارای دو حالت راندن است- یکی در قسمت جلو به شکل عادی و دیگری در قسمت عقب.

10. ماشین زره پوش T27

 ماشین عجیب نظامی در جنگ جهانی دوم

ماشین زره پوش T27 نمونه نخستین ماشین زره پوش بوده که در سال 1944 توسط ارتش ایالات متحده و از سوی کمپانی Studebaker Corporation ساخته شد. این ماشین هشت چرخه بوده که جفت چرخ های اول٬ دوم و چهارم آن قابلیت محرکه پیدا می کرد. سرنشینان آن چهار نفر بوده و مسلح به دو مسلسل کالیبر 20 و یک توپ 37 میلیمتری بود. این ماشین با موتور 8 سیلندری گازوئیل خور کادیلاک تقویت شده و دو تا از آن در سال 1944 تولید شد.



نظرات