1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مرسدس F015 آینده خودروها

مرسدس F015 آینده خودروها

26 فروردین 1394
  • 6

وقتی صحبت از سدان سوپرلوکس می‌شود مرسدس بنز مایباخ S600 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو با فاصلهٔ زیاد دو محور و پیشرانه 12 سیلندر کلاس S متمایزترین سواری لوکس است که می‌توان آن را زمزمهٔ سکوت دانست. قبل از این که حتی متوجه شوید شما را به 130 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و با این سرعت در این خودرو کاملاً احساس امنیت می‌کنید. کنترل بدنهٔ شگفت‌انگیز و جادویی این خودرو ضربه‌های وارد بر آن را در دست‌اندازهای جاده به‌شدت کاهش می‌دهد. اما مرسدس بنز چشم خود را به آینده گشوده است تا خودروی مطالعاتی و مفهومی F 015 را خلق کند. ماشینی که با آن، حس رانندگی در آینده در پایگاه دریایی خلیج سان‌فرانسیسکو به ما القا شد.

سواری لوکس مرسدس بنز F015 کانسپت هر چیزی است جز یک مرسدس بنز موقر. پایگاه هوایی آلمیدا که به خاطر مکان مورد نظر چخوف در فیلم پیشتازان فضا 4: (بازگشت به زمین) معروف شد در سال 97 میلادی تعطیل شد و در طول 18 سال فرسایش پیدا کرد و حالا جاده ای پردست‌انداز است. چرخ‌های 26 اینچی که با فاصله کمی از گوشه‌های این خودروی متالیک دایملر فرار گرفته هیچ کمکی به خاص شدن کانسپت نکرده است.

تکان‌های خودرو تنها قسمتی است که باعث می‌شود توجه شما به خارج خودرو جلب شود و عبور خودروهای مجلل دیگر را از پنجره‌های آن ببینید اما نگاه شما خیلی زود دوباره به داخل خودرو کشیده می‌شود. جایی که پنل روی درب‌ها که صفحه نمایش لمسی‌اند خلاصه‌ای از بیرون خودرو را نمایش می‌دهند. خودرو دارای فرمان و پدال است ولی متأسفانه نمی‌توان رانندگی با F015 را راندن نامید. چون ما هیچ وقت از آنها استفاده نمی‌کنیم. با تنها ضربه‌ای بر روی صفحه نمایش روی درب این خودرو می‌توان هدایت خودرو را به هر مسافری سپرد که تصاویری 360 درجه برای او نمایش داده می‌شود و توانایی تنظیم سرعت و تغییر کابین را به او می‌دهد. ما تصور می‌کنیم که F 015، سری S مدرن شده است که حتی کنترل رایحه درون خودرو را با سیستم تهویه‌اش مهیا می‌کند.

این خودرو آینده اتومبیل‌ها را به تصویر می‌کشد. زمانی که کنترل خودرو را به سرنشینان عقب واگذار می‌کنید. البته راننده واقعاً خودرو را هدایت نمی‌کند و در حالی که عملاً خودرو هدایت خود را بر عهده دارد، راننده فقط سرعت خودرو را تنظیم می‌کند و زمانی که هیچ‌کس رانندگی را برعهده نگیرد، صندلی راننده برای ویدیو کنفرانس 180 درجه می‌چرخد و خودرو کنترل خودش را عهده‌دار می‌شود. البته مرسدس اعلام کرده که F 015 از یک برنامه‌ریزی قبلی پیروی می‌کند ولی کاملاً رانندگی را بر عهده نمی‌گیرد. این خودروی پرسرعت با شیشه‌های پوشیده و سقف مجهز به A/C بسیار جلب توجه می‌کند، لاین اصلی برای حفظ فاصله خودروهای دیگر از محل مانور F015 است و برای ما جای تعجب بود که چنین کنترل خوبی از طریق دوربین‌های خودرو بدون استفاده از جوی استیک متحرک و نظارت تیم مهندسی حین حرکت مهیا شده است.

اگرچه کنترل داخلی مطلوب نبود (صفحه نمایش لمسی پاسخی در حد گوشی آیفون نداشت و کنترل حرکتی آن حتی بدتر از بدترین صفحه نمایش‌های لمسی بود به‌طوری‌که کاملاً روی اعصاب بود) اما زیبایی آن بسیار قابل توجه بود. مرسدس برای الهام بخشیدن به دنیای آنالوگ برگشت و از روکش گردویی روی کف آلومینیومی استفاده کرد که سطح اتصال با الگوی نقطه‌ای زیبایی دیده می‌شود. صندلی‌ها نیز الگویی ریز بر روی پوسته آلومینیومی دارند که با رزین سفید پر و جلا داده شده‌اند که باعث درخشندگی آنها شده است. در حقیقت زمینه زیباشناختی F 015 برگرفته از زنجیره علمی تخیلی سال‌های بین 1965 و 1987 است. به‌طوری‌که این خودرویی است که می‌توانست در جهان پیشتازان فضا وجود داشته باشد.

پنجره مشبک و نوار عقب عمدتاً گرم و ملایم طراحی شده که با LEDهای روشن قادر به برقراری ارتباط شده و درخشان است. عقب خودرو قادر به هجی کردن کلمه STOP به رنگ قرمز است. درحالی‌که بینی جلویی آن دنباله‌ای روشن از مسیر عابر پیاده جلوی خودرو به وجود می‌آورد. مرسدس سیستمی را به وجود آورده که قادر به نمایش پیام روی پیاده‌روی پیش‌روی خودرو است.

در مجموع F 015 یک خودروی کانسپت اولیه است که تولید انبوه آن به 20 سال زمان نیاز دارد اما زمینه تکنولوژی آن تنها اندکی جلوتر از زمان حال است. در بعضی جهات مایباخ فعلی چشمگیرتر است. بعد از همه اینها، می‌توانید همین امروز یک خودرو مایباخ بخرید و یک راننده به‌عنوان کمک خود استخدام کنید و از کروز کنترل خودکار و فرمان کمکی بهره ببرید و با مصرف بنزین مناسبی حرکت کنید، البته صندلی‌های جلو نمی‌چرخند، اما لیموزین 12 سیلندر یک پکیج کامل است که واقعاً کاربردی است. ویلیام گیبسون بیش از 20 سال پیش گفت:

آینده در حال حاضر اینجاست اما چندان به‌طور مساوی توزیع نشده است.

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

 مرسدس F015 آینده خودروها

منبع پدال


نظرات

  • گالاردو گالاردو (31 فروردین 1394 ساعت 21:27)

    این مدل خیلی قابل احترام و تقدیره فقط همین چون اصلا با المان ها و ترازهای امروزی همخوانی نداره و عملا به کار نمیاد!!!

  • رخش جاده رخش جاده (30 فروردین 1394 ساعت 18:26)

    ماشین پیشرفته ای هست اما لذت رانندگی با ماشین های مرسدس بنز رو از آدم می گیره

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (28 فروردین 1394 ساعت 19:04)

    تمام لذت رانندگی به گازوفرمونشه.اینارو ازش بگیرن چیزیش نمی مونه.ولی ماشین پیشرفته ای هستش.

  • لادیزایران لادیزایران (26 فروردین 1394 ساعت 19:08)

    بینظیره در حد بنز

  • پریسان پریسان (26 فروردین 1394 ساعت 14:12)

    بی خیالش شین بابا.حتی تصور داشتن این سفینه فضایی اشتباه محضه.اگه تو خواب هم ببینم سوارش شدم یه ماه جن زده میشم.والاااااااااااااااابه خدا.

  • حسین معمار حسین معمار (26 فروردین 1394 ساعت 09:30)

    درسته خیلی خفن و تخیلی شده ولی به نظر من ماشینهای الانش خیلی شاخ ترن.لذت رانندگی به گاز و ترمز و دنده کشیه...نه اینکه مثل خلبان پشتش بشینی برونی...