1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ۱۵ ویژگی برجسته مرسدس-ای‌ام‌جی GT S

۱۵ ویژگی برجسته مرسدس-ای‌ام‌جی GT S

26 آبان 1393
  • 0

قدرتمند، چابک و وسوسه‌کننده؛ این کلمات به تنهایی مرسدس‌بنز-‌ای‌ام‌جی GT S را توصیف می‌کنند. این خودرو می‌تواند در ردیف مدل‌هایی مانند پورشه 911، آئودی R8 و جگوار اف‌تایپ R کوپه قرار گیرد. در ادامه ۱۵ دلیل را مرور می‌کنیم که GT S به کمک آن‌ها می‌تواند بر شرایط رقابت در این کلاس تسلط داشته باشد.

۱) چهار حالت شاسی، هرکدام با تنظیماتی پیچیده‌تر از دیگری

این حالت‌ها با یک ابزار چرخشی در کنسول کنترل می‌شوند. حالت «کامفورت» شرایطی سخت و تهاجمی دارد؛ در حالی که عملکرد پدال گاز هنوز مشخصه‌های یک مرسدس را دارد. حالت «اسپورت» اندکی عصبانیت را افزایش می‌دهد. این وضعیت در حالت «اسپورت‌پلاس» بیشتر نمایان است و برای کسانی که به هیجان بیشتر در رانندگی علاقه دارند، حالت مسابقه‌ای (Race) تدارک دیده شده است.

مرسدس ای ام جی-نمای داخل

۲) کُند نبودن

مطابق گفته ای‌ام‌جی، GT S برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به ۳/۶ ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعتش نیز ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت است.

مرسدس ای ام جی-نمای کلی

۳) بیش از ۹۰ درصد ساختار خودرو از آلومینیوم ساخته شده است
برای کنترل بیشتر وزن خودرو، AMG GT به صورت عمده از آلومینیوم ساخته شده است. توبیاس موئرز، رئیس AMG اشاره کرده که ۹۳ درصد ساختار این مدل از جنس آلومینیوم است. همچنین برای کاهش وزن جلوی موتور، در بخش جلو از منیزیم استفاده شده است.

مرسدس ای ام جی-نمای اسکلت

۴) ۶ طرح در دسترس برای چرخ‌ها

پکیج «دینامیک پلاس» را سفارش دهید تا بتوانید از تایرهای میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2 R-کامپوند در روزهای مسابقه در پیست استفاده کنید.

مرسدس ای ام جی-نمای چرخ جلو

۵) مبارزه در وزن میانی

مرسدس هنوز آمار مربوط به وزن این خودرو را منتشر نکرده است؛ ولی انتظار می‌رود که در حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم باشد. برای اینکه بتوانید مقایسه‌ای در این زمینه داشته باشید، بهتر است اشاره کنیم که یک پورشه 911 GT3 وزنی برابر ۱۴۵۰ کیلوگرم و یک 911 توربو S وزنی برابر ۱۶۲۷ کیلوگرم دارد. همچنین برای کوروت Z06 آینده وزنی برابر ۱۵۸۷ کیلوگرم و بیشتر گزارش شده و برای جگوار اف‌تایپ R کوپه نیز وزنی ۱۷۷۶ کیلوگرمی اندازه‌گیری شده است.

مرسدس ای ام جی-نمای کلی

۶) قابلیت انتخاب طراحی ساده یا غیرعادی

اگر بخواهید، می‌توانید از جلوپنجره دیاموند در GT S استفاده کنید. شاید طرح ساده مشکی‌رنگ زیباترین آن باشد.

مرسدس ای ام جی-نمای کلی

۷) امکان انتخاب پیشرانه هیبریدی

AMG در این مدل به فکر آینده بوده و نسخه‌های الکتریکی/هیبریدی برای مدل GT درنظر گرفته است.

مرسدس ای ام جی-نمای آرم

۸) جاگذاری سیستم پیشرانه همانند یک کوروت

اتصال یک موتور V-8 با یک محور گشتاور به یک محور انتقال قدرت، فرمول شورولت برای توزیع متناسب وزن است. اگر استون مارتین قدیمی را کنار بگذاریم، هیچ‌کدام از رقبای مستقیم AMG GT از این فرمول استفاده نمی‌کند. جگوار از یک قالب سنتی انتقال قدرت در قسمت عقب موتور استفاده می‌کند. پورشه موتور را در پشت محور انتقال قدرت قرار داده و این در حالی است که آئودی در مدل R8 با موتور وسط، محور انتقال قدرت را به پشت موتور متصل کرده است. شاید نزدیک‌ترین خودرو به AMG، مدل جدید فراری کالیفرنیا با موتور توربوی دوقلوی V-8 و محور انتقال قدرت در عقب باشد. ولی باید درنظر داشت که مدل‌های سقف‌باز ایتالیایی، قیمت‌های بسیار بالایی دارند و حتی مدلی مثل Vette Z06 نیز قیمت به مراتب پایین‌تری دارد

مرسدس ای ام جی-نمای سیستم انتقال نیرو

۹) استفاده از سیال مغناطیسی در اتصال پیشرانه به شاسی

محفظه موتور دینامیک پورشه از سیال مغناطیسی برای جذب و کاهش ضربات استفاده می‌کند؛ همان ماده‌ای که به راحتی باعث جذب شوک‌های کوروت Z51 می‌شود. مرسدس‌-AMG به این منظور از یک سیستم هیدرولیک استفاده می‌کند. این سیستم سختی کوپل بین پیشرانه و شاسی را برای شرایط مختلف تنظیم می‌کند. AMG می‌گوید که این سیستم می‌تواند واکنشی در حد یک هزارم ثانیه داشته باشد.

 مرسدس ای ام جی-نمای دیفرانسیل

۱۰) نسخه GT3 مسابقه‌ای در آینده

توبیاس موئرز از AMG تأیید کرده که برای گسترش نسخه‌های دیگر از این خودرو برنامه دارند که البته چندان هم جای تعجب نیست.

مرسدس ای ام جی-نمای بدنه جلو

۱۱) استفاده از یک طراحی بی‌نظیر در موتور توربو

همانند آخرین موتورهای توربوی V8 ب‌ام‌و، موتور ۴ لیتری و ۵۰۳ اسب‌بخار در مدل GT S از دو توربوشارژر برای تولید فشار بیشتر به پورت‌های مکش استفاده می‌کند. علامت حلزونی که بین سرسیلندرها قرار گرفته، به طراحی موسوم به «هات وی» اشاره دارد.

مرسدس ای ام جی-نمای موتور

۱۲) آشنا به جهنم سبز نوربرگ رینگ

در طول توسعه مدل GT، AMG مسافتی را در حدود ۳۳۶۹۶ کیلومتر در پیست نوربرگ رینگ طی کرد که شامل بیش از ۱۶۱۳ دور می‌شود.

مرسدس ای ام جی-نمای کلی

۱۳) انواع مختلف دیفرانسیل‌ها برای مدل‌های GT و GT S

هر دو مدل GT S و GT از دیفرانسیل‌های قفل‌شونده استفاده می‌کنند، ولی مدل GT از یک سیستم مکانیکی استفاده می‌کند. این در حالی است که مدل GT S از یک قطعه محرّک الکتریکی برای محدودیت لغزش بیشتر بهره می‌برد.

مرسدس ای ام جی-نمای سیستم انتقال نیرو

۱۴) نسبت به جثه‌اش، سر و صدای زیادی دارد

استفاده از آپشن اگزوز اسپرت در پورشه باکستر S در مسیر مسابقه لاگونا سکای مزدا سروصدای زیادی به پا می‌کند؛ GT S نیز با اینکه چنین شرایطی را ندارد، ولی در حالت تخت‌گاز می‌تواند با صدای موتورش همه را غافلگیر کند.

مرسدس ای ام جی-نمای کلی

۱۵) نسخه GT S در ماه آوریل میلادی وارد بازار می‌شود
مدل باوقارتر GT تا سال ۲۰۱۶ وارد نمایشگاه‌های فروش خودرو نمی‌شود. در حالی که «موئرز» از آمدن سری آینده «بلک» خبر داده، ولی مرسدس هنوز وجود آن را تأیید نکرده است. به نظر می‌رسد بحث و جدل بین AMG و مرسدس در این زمینه ادامه دارد

مرسدس ای ام جی-نمای کلی

منبع پدال


نظرات