1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

26 اردیبهشت 1396
  • 1

چهاردرهای جذاب و سریع مرسدس در برابر یکدیگر قرار می گیرند و ما ظاهر بیرونی هر کدام را بررسی می کنیم…..

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

بله می دانیم. شما همه چیز را با هم می خواهید: ظاهر خیره کننده، راحتی بی پایان، فضا برای 4 نفر و عملکردی حیرت انگیز. ما هم همین طور هستیم. به همین دلیل است که مرسدس شروع به تولید مدل هایی مانند AMG CLS 63 کرده است؛ یک "کوپه چهار در" که با جسارت، رقبای گران قیمت خود را از میدان به در می کند. با این حال، Mercedes و AMG در حال خلق اتومبیلی به نام GT4 هستند؛ یک سدان قدرتمند که در رقابت با Porsche Panamera GTS و Aston Martin Rapide S بسیار جدی است. فکر کردیم که ایده خوبی است و زحمت ترسیم ظاهر احتمالی آن را به جان خریدیم. مشکل این جاست که همین کار را با نسل سوم AMG CLS 63 هم انجام دادیم. این بدین معنی است که وقت نمایش است!

این گونه، کمی تحقیق کردیم تا ببینیم که چه چیزی الهام بخش این دو مدل بوده است، و آن ها را کنار هم بگذاریم تا ببینیم که کدام یک در نبرد طراحی پیروز می شود. ظاهر هردو، شفاف و جدی است و در حالت ایستاده هم بی قرار به نظر می آیند. سوال این جاست: کدام یک ظاهر بهتری دارد؟

تاریخچه

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

قبل از این که وارد جزئیات هر کدام شویم، منطقی به نظر می رسد که مرور سریعی بر پیش زمینه آن ها داشته باشیم. اصل و نسب آن ها به کجا می رسد و آیا مدل های جدید این اصالت را به ارث برده اند یا خیر؟

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

CLS چهاردر کوپه اولین بار در سال 2003 نمایش داده شد، زمانی که مرسدس مدل Vision CLS Concept را در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی کرد. مرسدس این مدل مفهومی را با تولید نسخه 2005 ادامه داد. نشانه های برجسته ظاهری نسل اول CLS شامل خط کاپوت کشیده، خط منحنی ظریف سقف و قسمت عقب کوچک با لبه های صاف بود.

به لطف ترکیب خط های روان یک چهاردر با زیبایی یک کوپه، ظاهر آن ساده و برازنده است. نسل دوم با حفظ این سبک، ظاهر جلوی خشن تر و قسمت عقب گردتری را به نمایش می گذارد.

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

با نگاه به GT4 می توان ردپای مدل 300 SL Gullwing دهه 50 را در آن مشاهده کرد. در کنار این ها، اولین مدل کلاس SL بود که الهام بخش طراحی SLS AMG شد؛ یک کوپه دودر قدرتمند که میل شدید به سرعت خودروهای "Sport Leicht" (به معنی اسپرت سبک وزن) را با عملکرد فوق العاده و درهایی که رو به آسمان باز می شدند زنده کرد. مرسدس در سال 2014 SLS را با مدل AMG GT جدید که در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد، جایگزین کرد. اصالت، کاپوت بسیار کشیده، قسمت عقب متناسب و ارتفاع پایین تر کاملاً واضح هستند و همه این ها را در مدل GT4 مشاهده می کنیم.....

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

ویژگی های بیرونی: CLS در برابر GT4

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

با کنار هم قرار دادن آن ها، شباهت های زیادی به چشم می خورد و کاملاً واضح است که منشا اصلی آن Mercedes 300 SL می باشد. با شروع از قسمت جلو، هر دو مدل دارای کاپوت کشیده به همراه خط های عضلانی هستند که چشم را به سمت عقب هدایت می کنند. چراغ های جلو باریک و کشیده هستند و به سمت گلگیرها داخل رفته اند؛ که باعث می شود اتومبیل سنگین تر به نظر بیاید. خطوط سقف، منحنی های ظریفی هستند که با زاویه ای مناسبی به سمت عقب پیش می روند و به وقار قسمت عقب می افزایند. ارتفاع هردو پایین و کشیده است، مانند موشکی که آماده شلیک می باشد.

اما در مورد جزئیات داخلی، می توانیم به چند مورد اشاره کنیم که این دو را – حداقل از منظر زیبایی شناسی- از هم متمایز می کنند. ابتدا ذکر می کنیم که جلوی GT4 خیلی زیباتر و ساده تر از منحنی ها و زاویه های جلوی CLS است. با نگاه به قسمت جلوی شلوغ CLS نسل دوم و همینطور طراحی پایبند به آیرودینامیک در AMG GT، در CLS شاهد تمرکز بر چرخش قسمت های جلویی هستیم و در AMG GT تمرکز را بر روی ثبات می بینیم.

در هیچ کدام از این دو مدل، شاهد پیشرفت آیرودینامیک نیستیم. برای مثال بر روی صندوق عقب CLS یک اسپویلر برجسته به چشم می خورد، به علاوه پخش کننده هوای بزرگ و فلپ های کناری. با این حال، انتظار داریم که GT4 حداقل در زمینه بال ها CLS را کنار بزند؛ با الهام گرفتن بیشتر از DTM (مسابقات قهرمانی اتومبیل در آلمان) در قسمت عقب (مورد مشکوکی که در عکس های مخفیانه دیده می شود) و قسمت هایی که با نوسانات هوا بالا و پایین بروند و نیروی عمودی را افزایش دهند.

از قسمت عقب صحبت کردیم، به نظر می آید که GT4 از سر اگزوزهای گرد استفاده می کند، در حالی که CLS از طراحی مربعی شکل بهره می برد. البته، این ها بر اساس عکس های مخفیانه هستند و ممکن است در زمان تولید تغییر کنند اما به هر حال از هر دوی آن ها انتظار داریم که کروم براق زیادی را به نمایش بگذارند. همچنین در GT4 سریع تر، انتظار فیبر کربن بیشتری هم داریم. احتمالاً CLS تزئینات فیبرکربن قابل سفارش خواهد داشت، اما در GT4 باید به صورت استاندارد موجود باشد.

تفاوت در سایز چرخ ها هم وجود دارد، CLS دارای رینگ های 19 اینچی به عنوان استاندارد خواهد بود و GT4 بر روی رینگ های 20 اینچی به حرکت در می آید. البته مرسدس آپشن های متعددی را در زمینه سایز و شکل رینگ ها برای هر دو مدل ارائه خواهد داد. در اندازه لنت ترمزها هم GT4 یک پله بالاتر قرار می گیرد.

 مقایسه کوپه های 4در مرسدس،AMG GT4 در برابر CLS

نتیجه

اگر بخواهیم کاملاً صادق باشیم، معتقدیم که هر دوی این اتومبیل ها به طرز حیرت آوری زیبا و چشم نواز هستند و نمی شود یکی را انتخاب کرد. پس قضاوت را به شما خواننده عزیز واگذار می کنیم. به نظر شما کدام یک از نظر ظاهر بهتر هستند؟ لطفا نظرات خود را بنویسید.



نظرات

  • علی علی (29 اردیبهشت 1396 ساعت 21:57)

    عالی