1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

12 شهریور 1395
  • 0

خودروساز انگلیسی بعد از احیای دوباره در اواخر قرن بیستم با کمک BMW و ارائه مدل جاودانی و منحصر به فرد F1 و همکاری با مرسدس و تولید SLR توانست مدل‌های جدید و تولید محدود دیگری را نیز روانه بازار کند. این روند تا جایی پیش رفت که اکنون خودروهای سوپراسپرت و حتی اسپرت نیز در فهرست محصولات مک‌لارن دیده می‌شود. در این میان نقش مدل P1 را نمی‌توان نادیده گرفت. خودروی هایپرکار مک‌لارن با بالاترین تکنولوژی ممکن، چراغ راهی برای سایر محصولات آنها شده است.

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

مک‌لارن P1 به عنوان رقیب مستقیم فراری لافراری و پورشه 918 اسپایدر محسوب می‌شود. هرچند تفاوت‌های زیادی در تکنولوژی هیبریدی این خودرو با رقبای آلمانی و ایتالیایی به چشم می‌خورد. P1 نخستین بار در قامت یک خودروی کانسپت در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 202 رونمایی شد. خرده‌فروشی این خودرو از اکتبر سال 2013 آغاز شد و تمام 375 دستگاه برنامه‌ریزی شده آن به سرعت به فروش رسیدند. تولید این تعداد خودرو و تحویل آنها تا دسامبر سال 2015 طول کشید.

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

تفاوت اساسی P1 با f1 در چینش صندلی‌ها است. جایی که در F1 سه سرنشین در خودرو جای می‌گیرند و راننده در وسط می‌نشیند اما در P1 به همان ساختار مرسوم اکتفا شده است. بعلاوه موتور 12 سیلندر F1 که توسط BMW ساخته می‌شد و نیروی آن به محور عقب منتقل می‌گشت با پیشرانه جدید 8 سیلندر 3.8 لیتری توربویی جایگزین شد که همراه با موتور الکتریکی و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، کاملاً مدرن‌تر از خودروی سال 1992 خود را به رخ می‌کشید. با این حال ساختار موتور وسط و دیفرانسیل عقب این خودرو نیز حفظ شده‌اند.

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

در این خودرو از بدنه فیبر کربنی و ساختار قفسی شکل سقف بهره گرفته شد. این روش، وزن پایین و ایمنی بالایی برای آن به همراه می‌آورند. با کمک موتور با توربوشارژر دوقلو و موتور الکتریکی، در مجموع نیروی 904 اسب بخار در زیر چرخهای این خودروی 1547 کیلوگرمی آزاد می‌شود. قدرت موتور بنزینی V8 با حجم 3.8 لیتر به تنهایی به 727 اسب بخار و گشتاور آن به 720 نیوتن متر می‌رسد. موتور الکتریکی هم 177 اسب بخار نیرو و 260 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بعلاوه برای ذخیره انرژی هم از باتری‌های 324 سلولی لیتیوم یون که در پشت کابین جاسازی شده‌اند استفاده شده است. جالب اینکه با کمک تجهیزات شارژ می‌توان این باتری‌ها را جداگانه شارژ نمود و بنابراین خودروی P1 یک خودروی پلاگین هیبریدی محسوب می‌شود. با کمک انرژی ذخیره شده در باتری‌ها می‌توان تنها 10 کیلومتر مسافت را طی کرد و پس از آن باید به بنزین متکی بود. این باتری‌ها در 2 ساعت به طور کامل شارژ می‌شوند و کمک می‌کنند تا مصرف سوخت خودرو در حالت طبیعی به 13 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر کاهش یابد.

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

با وجود ویژگی‌های آئرودینامیکی دقیق و ضریب درگ 0.34، در سرعت 257 کیلومتر بر ساعت، میزان نیروی داون فورس یا چسبندگی به جاده به رقم بسیار جالب 600 کیلوگرم می‌رسد. شتاب صفر تا صد این مدل تنها 2.8 ثانیه بوده و به 6.8 ثانیه برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و 16.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. زمان طی مسافت 400 متر در آن نیز 9.75 ثانیه است. در حالی که بیشینه سرعت آن به صورت الکترونیکی به عدد 350 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. با این حال با حذف این محدودیت می‌توان سرعت 401 کیلومتر بر ساعت را نیز با این خودرو تجربه نمود. در ترمزگیری از سرعت 300 کیلومتر بر ساعت تا سکون نیز با وجود ترمزهای کربن سرامیکی Akebono تنها به 6.2 ثانیه زمان و 246 متر مسافت نیاز است. ترمزگیری از سرعت 100 هم در مسیری 30.2 متری به اتمام می‌رسد. در سال گذشته یک نسخه مسابقه‌ای از P1 با پسوند GTR مخصوص شرکت در مسابقات رونمایی شد که تولید آن هم به 35 دستگاه محدود گشت. البته تنها خریداران مدل‌های عادی P1 قادر به سفارش این نسخه بودند.

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

قیمت مک‌لارن P1 بیش از 1.3 میلیون دلار بوده که بیش از 75 درصد مشتریان آن نیز با سفارش‌های ویژه و خاص خود، قیمت آن را به بیش از 1.6 میلیون دلار می‌رساندند. قیمت مدل GTR نیز حدود 1.7 میلیون دلار تعیین شد. این نسخه با قدرت 987 اسبی، قوی‌ترین محصول تاریخ مک‌لارن محسوب می‌شود. تعلیق مسابقه‌ای، تایرهای ویژه نرم، اضافات آئرودینامیکی برای نیروی داون فورس بیشتر و باله عقب ثابت بزرگ با قابلیت DRS و اگزوز جدید از ویژگی‌های این مدل منحصر به فرد می‌باشند. شتاب مدل GTR برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از سکون کامل به 2.4 ثانیه رسیده است. مک‌لارن همچنین اعلام کرده که رکورد سرعت این خودرو در پیست معروف نوربرگ رینگ به زمان زیر 7 دقیقه و سرعت متوسط 179 کیلومتر بر ساعت رسیده اما از اعلام رقم دقیق آن خودداری می‌کند. مک‌لارن با معرفی مدل P1 یک افسانه دیگر را در صفحه خودروی تاریخ ثبت نمود. گفته می‌شود جایگزین P1 نیز خودرویی با مشخصات چشمگیر خواهد بود حتی شایعاتی منتشر شده که می‌گویند خودروی جانشین آن، یک مدل تمام الکتریکی خواهد بود. هرچه که باشد مک‌لارن، لذت رانندگی با یک سوپراسپرت را با اعداد و ارقام حیرت‌انگیز در کنار هم می‌خواهد.

 پرونده‌ای برای مک‌لارن پی وان

منبع:caranddriver



نظرات