1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پایان تولید مک لارن P1

پایان تولید مک لارن P1

23 آذر 1394
  • 0

در چند سال اخیر به لطف ظهور مثلث طلایی صنعت خودرو، یعنی فراری لافراری، مک‌لارن P1 و پورشه 918، شاهد افزایش بی‌مهابای پرفورمنس در خودروها بوده‌ایم. همه می‌دانیم که هر ضلع این مثلث، به نوعی شهرهٔ عام و خاص می‌باشد، اما همگی در یک چیز مشترک‌اند؛ اینکه نگرانی‌های مربوط به خودروهای برقی و سوخت‌های پاک، به این معنی نیست که دوران خودروهای با عملکرد بالا به پایان رسیده است.

اما از سویی باید گفت که دوران تولید این 3 ابرخودرو روبه پایان نهاده است. فراری و پورشه که مدت‌ها قبل تولید خودروهای ویژهٔ خود را به پایان رسانده بودند، و حالا نیز آخرین مک‌لارن P1 از درهای این کارخانه خارج شد. پیش از این، مک‌لارن اعلام کرده بود که از این گوهر گران‌بها، فقط 375 عدد خواهد ساخت و قابل‌توجه است که همگی آن‌ها پیش از تولید اولین P1 به فروش رسیدند! و در این مدت، کمپانی فقط مشغول تولید پیش سفارش‌ها بوده است.

P1 اولین بار در قالب یک مدل مفهومی در سال 2012 در نمایشگاه پاریس رونمایی شد، و در سال 2013 نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه ژنو به نمایش همگان درآمد. تولید این ابرخودرو در بهار سال 2013 در کارخانهٔ مک‌لارن واقع در انگلیس، بر روی یک خط اختصاصی شروع شد، که تولید هرکدام از این زیباروها، حدود 17 روز زمان لازم داشت.

مک‌لارن P1 که قدرتمندترین خودروی جاده‌ای مک‌لارن محسوب می‌شود، از یک موتور 3.8 لیتری توئین توربو با آرایش v8 و یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعاً 903 اسب بخار و 664 پوند فوت (900 نیوتون متر) گشتاور تولید می‌کند، که این اندازه از گشتاور و قدرت، این هیولا را در عرض 2.8 ثانیه به 62 مایل بر ساعت (100 کیلومتر بر ساعت) می‌رساند. و همچنین حداکثر سرعتی معادل 217 مایل در ساعت یا 349 کیلومتر در ساعت را برای این خودرو رقم می‌زند. لازم به ذکر است که موتور الکتریکی، علاوه بر افزایش گشتاور و قدرت و کاهش گازهای آلاینده، تاخیرات گشتاور موتور بنزینی را نیز جبران می‌کند، تا P1 شتاب سریع‌تر و پایدارتری را به دست آورد.

P1 از یک شاسیِ Monocage ساخته شده با فیبر کربن بهره می‌برد. این شاسی به‌گونه‌ای طراحی شده که راکبان این اسب تیزپا به بخشی از ساختار شاسی تبدیل می‌شوند. همچنین استفاده از فیبر کربن باعث شده تا وزن خودرو کاهش یابد، مک‌لارن نیز در تأیید این سخن، وزن خشک خودرو را 3196 پوند (1449 کیلوگرم) عنوان کرد. گفتنی است که ظاهر ظالمانهٔ این هیولا فقط برای نمایش نیست، این خودرو در حالت "RACE" توانایی آن را داراست که چیزی نزدیک به 600 کیلوگرم نیروی رو به پایین (Downforce) ایجاد کند!

اما درحالی‌که آفتاب نسخهٔ استاندارد P1 در حال غروب کردن می‌باشد، کمپانی مک‌لارن هنوز مشغول تولید سفارش‌های نسخهٔ ویژهٔ P1 یعنی P1 GTR می‌باشد. این خودرو که به افتخار F1 GTR، قهرمان مسابقات لمانر ساخته شده است، اجازهٔ حرکت در خیابان و جاده‌های عمومی را ندارد، اما برای به رخ کشیدن 986 اسب بخار و توانایی‌های بهبود یافتهٔ این خودرو، باید آن را در پیست به حرکت درآورید. لازم به ذکر است که مک‌لارن انتظار دارد تولیدات P1 GTR نیز در سال 2016 به اتمام برسد.

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

 پایان تولید مک لارن P1

منبع پدال


نظرات