1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

6 تیر 1394
  • 1

مک‌لارن نامی شناخته شده در دنیای خودرو است. حتی اگر کسی مسابقات فرمول یک را دنبال نکند، جایی که این کمپانی به مدت نیم‌قرن جولان داده است، سوپرماشین‌های F1، 12C، P1، 650S و 675LT را حتماً می‌شناسید. با این حال، شاید بسیاری نیز با مک‌لارن به‌خوبی آشنا نباشند. مک‌لارن با معرفی سوپرماشین زیبای خود با عنوان 570S که سطح قیمتی آن در زیر ۲۰۰ هزار دلار، نسبتاً قابل‌دسترس است، تبدیل به برندی شد که بیشتر بتواند در لیست خریدها و همین‌طور دیوارهای اتاق‌خواب‌ها قرار بگیرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ساختمان مرکزی مک‌لارن در ووکینگ انگلستان.

مک‌لارن اولین و پیشروترین کمپانی مسابقات فرمول یک است که در همین حال، خودروهای جاده‌ای نیز می‌سازد. نام این کمپانی برگرفته از مؤسس آن و قهرمان افسانه‌ای مسابقات، بروس مک‌لارن (Bruce McLaren) است؛ کسی که نزدیک به نیم‌قرن پیش در یک تصادف ناگوار در پیست جان خود را از دست داد. مک‌لارن شهرت اصلی خود را از مسابقات فرمول یک به‌دست آورده است. در واقع، کار اصلی این کمپانی، ساخت خودروهای مسابقه‌ای است.

حال و هوای مک‌لارن پر از خاطره اتفاقات تاریخ‌ساز است؛ مخصوصاٌ در داخل ساختمان‌های مرکزی با شکلی شبیه به «تایجیتو» که با نام «مرکز تکنولوژی» شناخته می‌شود. در مرکز تکنولوژی، تیم مسابقات فرمول یک، بخش تکنولوژی‌های کاربردی مک‌لارن، مک‌لارن اتوموتیو (بازوی تولید خودرو) و گروه تکنولوژی مک‌لارن مستقر هستند. این ساختمان زیبا با ساختاری از شیشه و فولاد که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده، شامل دفاتر شرکتی مک‌لارن، یک تونل باد، یک سالن تمرین و ورزش برای کارمندان، یک سالن تمرین دیگر برای تیم فرمول یک، یک کافه مجلل و شیک و یک ویترین افتخارات است که طولی به اندازه نصف یک زمین فوتبال دارد.

خودروهای فرمول یک مک‌لارن دقیقاً در مرکز تکنولوژی توسط مهندسان شیک‌پوش ساخته می‌شوند. بنابراین دسترسی به این بخش، امتیاز ویژه‌ای که تنها نصیب عده معدودی می‌شود؛ مشتریان سطح بالا، اعضای تیم فرمول یک مک‌لارن و کارمندان کمپانی. مک‌لارن به‌ندرت از باشگاه‌های هواداری فرمول یک و گروه‌های نظیر آن برای بازدید دعوت می‌کند.

یکی از بخش‌های اصلی ساختمان «بلوار» یا The Boulevard نام دارد که در آن خودروهای تاریخی مک‌لارن در فرمول یک پارک شده‌اند. در صف خودروهای پارک شده، ترتیب زمان رعایت شده است. این مجموعه یک تاریخ‌نگاری واقعی از نوآوری‌های فرمول یک است که پیشرفت مک‌لارن در طول دوران مسابقات، به‌خصوص در زمینه آئرودینامیک به تصویر می‌کشد. مک‌لارن می‌گوید که تمام خودروهای حاضر در «بلوار» آماده حرکت هستند و در مراسم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی خاص نمایش داده می‌شوند.

در طرف دیگر دیوار شیشه‌ای انعکاس یک استخر آب خودنمایی می‌کند برای خنک‌کردن تونل باد استفاده می‌شود.

آماندا مک‌لارن (Amanda McLaren)، دختر بروس مک‌لارن، راهنمای این بازدید از مرکز تکنولوژی بوده است. «مک‌لارن دختر» تنها ۷ سال داشت که پدرش را از دست داد و در حال حاضر به‌عنوان «سفیر برند» مک‌لارن فعالیت می‌کند. دانش وی در مورد خودروهای فرمول یک و نوآوری‌های مختلف کمپانی و علاقه‌اش به برند باعث اشتیاق بیشتر به دانستن اطلاعات در مورد صف طولانی خودروهای فرمول یک می‌شود.

ایستگاه بعدی ساختمان مونتاژ به مساحت ۳۵۰ هزار فوت‌مربع یا ۳۲۵۱۶ مترمربع است. در این ساختمان، یک بخش مجزا به مساحت حدود ۲۲۰ هزار فوت مربع وجود دارد که در آن تمام خودروهای جاده‌ای مک‌لارن مونتاژ می‌شوند. مطابق گفته آلن فاستر (Alan Foster)، مدیر بهره‌برداری مک‌لارن، این خودروها تماماً با دست در ۳۲ ایستگاه مختلف و با در کنار هم قرار دادن ۱۱ هزار قطعه ساخته می‌شوند. در حال حاضر این خط در هر سال ۱۷۰۰ دستگاه سوپرماشین شامل 650 کوپه و اسپایدر، و 675LT کوپه تولید می‌کند. ساخت هر کدام از آنها زمانی در حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. در همین حال، سال بعد با سرعت‌بخشیدن به روند تولید این خودروهای اسپرت، خروجی این خط تولید به ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت. خودروهای میلیون دلاری P1، P1 GTR و سری خودروهای آینده «آلتیمیت» نیز در همین سالن و البته در یک خط تولید جداگانه و کوچک‌تر ساخته می‌شود. طبیعی است که این خط تولید، چندان سریع پیش نمی‌رود.

روند تولید خودروهایی با رنگ و طراحی بدنه مشابه برای بهره‌وری بیشتر به صورت همزمان دنبال می‌شود. با این حال، مطابق گفته «فاستر»، خط تولید همیشه با تغییرات قابل‌توجهی روبروست. اتاق رنگ‌آمیزی جای دیگری است که با لباس مخصوص باید وارد آن شد؛ جایی که دو نفر در حال اسپری کردن رنگ به‌صورت دستی به بدنه چند 675LT هستند. جذابیت این بدنه در زیر نور ناحیه بررسی رنگ‌آمیزی خیره‌کننده است. در همین حال، «فاستر» توضیح می‌دهد:

وقتی مشتریان به اینجا سر می‌زنند، برخی چیزها را بر روی خودروهای دیگر می‌بینند و از آنها خوششان می‌آید. ما زمان آماده‌سازی را کاهش داده‌ایم؛ بنابراین اگر یک مشتری چیزی مدّنظر داشت، می‌توانیم به‌راحتی مطابق سفارش وی عمل کنیم. این کار، ارزش برند قابل‌توجهی برایمان به همراه دارد.

قبل از اینکه مرکز تکنولوژی ساخته شود، پایگاه مک‌لارن در یک ساختمان بسیار معمولی قرار داشته که چند کیلومتر با ساختمان جدید فاصله دارد. البته هنوز هم این پایگاه قدیمی، محل تولید خودروهای مسابقه‌ای تحت نام مک‌لارن GT است. در واقع، کارگاه بزرگی است که در آن مدل‌هایی مانند اسپرینت و GT3 از مک‌لارن متولد شده‌اند. مک‌لارن GT یک کارگاه رؤیایی برای تیونینگ خودروهاست؛ جایی که ممکن است به‌راحتی با چیزهایی مانند یک اسپویلر بزرگ فیبرکربنی یا یک غربیلک فرمان ۳۰ هزار دلاری روبرو شوید. البته در اینجا عکس‌برداری ممنوع است.

مقصد نهایی، مرکز عملیات ویژه مک‌لارن یا MSO است که در کنار مک‌لارن GT قرار دارد و در اینجا هم نمی‌تواند دوربین به همراه داشت. در این بخش، مک‌لارن برخی تنظیمات منحصر به فرد برای خودروهای مشتریان خاص انجام می‌دهد. تنها کافی است اشاره کنیم که نه‌تنها مدل‌های جدید P1 و 650S برای دریافت ویژگی‌های MSO در این بخش دیده می‌شوند، بلکه برخی مدل‌های F1 شامل یکی از F1 GTR ها که مک‌لارن با آن در مسابقات لمانز سال ۱۹۹۲ به روی سکو رفت نیز حضور دارند. حتی مدل تهاجمی مک‌لارن X-1 که تنها یک نسخه از آن برای یک مشتری غیرعادی در MSO در سال ۲۰۱۲ ساخته شده، در این مرکز دیده می‌شود که البته طبیعتاً برای انجام سرویس است.

تنها راه داخل شدن به مرکز MSO، زمانی است که واقعاً یک مشتری MSO باشید؛ یعنی یک سری آپشن‌ها برای خودروی مک‌لارن خود سفارش دهید؛ هر چیزی، از المان‌های اضافی فیبرکربنی در داخل کابین تا طرح‌های رنگ‌آمیزی عجیب و غریب.

در نهایت، چیزی که بیشتر از همه در مورد مک‌لارن جلب‌توجه می‌کند، اهتمام این کمپانی به ساخت افراطی‌ترین خودروها در پیست و خارج از پیست است. برای دیدار از نزدیک با این ساختمان‌های مک‌لارن، تنها چند راه وجود دارد؛ اینکه یک «مک‌لارن» بخرید یا با یک «مک‌لارن» در مسابقات شرکت کنید و یا برای «مک‌لارن» کار کنید.

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

 بازدیدی از ساختمان مرکزی مک لارن

منبع پدال


نظرات

  • کامران کامران (25 خرداد 1395 ساعت 15:58)

    کارخانه مک لارن فوق العاده زیبا و تمیزه که آدم باورش نمیشه توی اون ماشین ساخته میشه مقایسش کنید با کارخانه های شلوغ، کثیف و نامنظم ایران خوردرو و سایپا.
    کارخانه مک لارن حتی از خط تولید داروسازی هایی که تو ایران دیدم هم تمیزتره.
    فناوری خیلی پیشرفته و کارآمد و جلوتر از زمانی هم داره مثل سیستم های جمع آوری آب باران و انرژی خورشید و تونل باد و اتاق آکوستیک و ...
    کاش تو ایران بود تا ما بهش افتخار می کردیم.