1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مزدا MX-03، کانسپتی فراموش نشدنی

مزدا MX-03، کانسپتی فراموش نشدنی

12 فروردین 1396
  • 0

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

چون این خودرو یک شاهکار تکنولوژیکی بود. این کوپهٔ بزرگ ویژگی‌های قابل‌توجهی داشت، مشخصات آن شگفت‌انگیز بود و داخل آن متعلق به آینده به نظر می‌رسید.

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

نسل دوم مزدا RX-7 بدن شک ستارهٔ مزدا در نمایشگاه خودروی توکیو 32 سال پیش بود اما این خودرو ویژگی‌های خود را از کانسپت MX-03 گرفته بود. این کانسپت یک کوپهٔ چهارنفره بود که مجهز به یک پیشرانهٔ پیچیدهٔ وانکل با سه روتور شده بود. این موتور 2 لیتر حجم داشت و با تجهیز به توربوشارژر 315 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. کانسپت MX-03 پکیجی از تمامی تکنولوژی‌های آن زمان مزدا بود.

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

قدرت این موتور از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک با دسته‌دنده‌ای جذاب به هر دو محور انتقال پیدا می‌کرد. MX-03 همچنین به‌منظور بهبود ثبات در پیچ‌ها و پاسخ و دقت بیشتر فرمان به سیستم فرمان پذیری هر چهارچرخ مجهز شده بود که برای خودرویی در سال 1985 کاملاً قابل‌توجه است. سیستم چهارچرخ محرک آن نیز از نوع دائمی بود و به مکانیسم کنترل الکترونیکی خروجی گشتاور هم مجهز شده بود که از طریق یک دکمهٔ نصب شده در داخل کابین قابل تنظیم بود. در داخل این کانسپت همچنین غربیلک فرمانی به سبک جت‌های جنگنده بکار رفته بود.

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

اما اگر تعجب کرده‌اید که چرا کانسپت MX-03 در سمت سرنشین آینهٔ جانبی ندارد باید بگوییم که مزدا قصد داشت از طریق حذف یکی از آینه‌های جانبی، ضریب درگ خودرو را کاهش و کارایی آئرودینامیکی آن‌را افزایش دهد. به همین منظور، یک اسپویلر عقب یکپارچه در MX-03 نصب شده بود درحالی‌که چرخ‌ها به داخل بدنه کشیده شده بودند و بدنهٔ خودرو نیز تا حد امکان صیقلی و صاف طراحی شده بود. درنتیجهٔ این اقدامات، ضریب آئرودینامیک این کوپۀ کانسپت ژاپنی به تنها 0.25 رسیده بود.

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

ازآنجایی‌که MX-03 از ابتدا صرفاً به‌عنوان یک کانسپت طراحی شده بود، مزدا آزادی بیشتری در طراحی و ساخت آن داشت. ازاین‌روی فضای داخلی آن با برخورداری از نمایشگر سربالا، داشبورد دیجیتال و کنترل‌کننده‌های با تکنولوژی بالا، کاملاً متعلق به آینده به نظر می‌رسید.

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

از لحاظ عملکرد نیز مزدا حداکثر سرعت این کوپهٔ 2+2 را 290 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود اما حقیقت این بود که این رقم صرفاً یک دیدگاه نظری بود و حداکثر سرعت MX-03 هرگز مورد آزمایش عملی قرار نگرفت. شتاب صفرتاصد این کانسپت نیز حدود 4.7 ثانیه اعلام شده بود که این هم مانند حداکثر سرعت هیچ‌گاه عملاً آزمایش نشد اما قطعاً مزدا MX-03 خودروی سریعی بوده است.

 کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

منبع:پدال



نظرات