1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. واردات خودرو های لوکس همچنان ممنوع

واردات خودرو های لوکس همچنان ممنوع

20 شهریور 1395
  • 0

 ورود خودروی لوکس همچنان ممنوع

حکم دیوان عدالت اداری درباره واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی اگرچه اجازه ورود تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات، وارد گمرک شده بودند را می‌دهد اما واردات خودروهای لوکس به طور کلی همچنان ممنوع است.

دولت در سال ۱۳۹۳ برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس به ایران با وضع مصوبه‌ای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. به دنبال این مصوبه از ترخیص برخی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرک شده بودند، جلوگیری شد.

به دنبال شکایت واردکنندگان این خودروها از این موضوع به دیوان عدالت اداری اما اخیرا این دیوان اعلام کرد که ترخیص خودروهایی که پیش از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ وارد گمرک شده بودند بلامانع است با این حال به طور کلی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در این رابطه مصوبه درستی بوده و توانسته تا حد زیادی مانع واردات خودروهای لوکس به ایران شود. برخی کارشناسان نیز معتقدند که دولت باید مالیات بیبشتری از خودروهای لوکس اخذ کند.

فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، در این رابطه می‌گوید: مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس بوده که اگرچه اقدامی درست است اما کامل نیست.

وی ادامه می‌دهد: به طور تقریبی می‌توان گفت که تمام خودروهایی که با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند لوکس محسوب می‌شوند بنابراین از این جهت مصوبه دولت درست است اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز لوکس هستند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: به عنوان مثال بیشتر مدل‌های بی‌ام‌و مانند I۸ و همچنین پورشه خودروهایی لوکس هستند اما به دلیل آنکه حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است وارد ایران می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مصوبه دولت شرط لازم را دارد اما جامع نیست البته با این مصوبه تا حد زیادی از واردات خودروهای لوکس به ایران جلوگیری شده است ضمن آنکه به این نکته باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی به ایران به دلیل قیمت بالایشان‌ از نظر مردم لوکس محسوب می‌شوند.

در چنین شرایطی اما عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به طور کلی، کار درستی نبوده و به جای ممنوعیت واردات باید مالیات بالایی از این خودروها گرفته شود.

شهرام آزادی در این رابطه می‌گوید: در کشورهای دیگر واردات همه نوع خودرویی آزاد است اما دولت از خودروهای گران قیمت که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مالیات بیشتری نسبت به سایر خودروها اخذ می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در ایران نیز دولت می‌تواند به جای ممنوعیت واردات، مالیات سه برابری از خودروهای لوکس اخذ کند که این کار به افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز کمک کرده و می‌تواند این مالیات را صرف امور عمومی جامعه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان می‌کند: حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه ممنوعیت دولت وارد گمرک شده بودند، اقدام درستی است زیرا به طور کلی هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود.

همچنین فرهاد احتشام‌زاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز می‌گوید: فارغ از اینکه واردات خودروهای لوکس باید ممنوع یا آزاد شود اما حجم موتور معیار خوبی برای تعیین خودروهای لوکس نیست.

وی تصریح می‌کند: از نظر منطقی لوکس بودن یا نبودن یک خودرو نه براساس حجم موتور بلکه با توجه به قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین دولت باید شاخص‌ جدیدی برای تعیین مصداق خودروهای لوکس، تدوین کند.

منبع:ایسنا



نظرات