1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. لوتوس به ایران می آید

لوتوس به ایران می آید

8 تیر 1394
  • 1

منابع خبری موثق و نزدیک به گروه جی فاکتور خبر از آغاز فعالییت قریب الوقوع لوتوس ، اسپرت ساز بریتانیایی در آینده ای نه چندان دور به بازارکشور را می دهند.

شنیده ها حاکی از آن است وارد کننده غیرمستقیم محصولات ولوو به ایران یعنی شرکت افرا موتوراز طریق نمایندگی لوتوس دردوبی موفق به عقد این قرارداد و طی کردن مراحل نهایی مذاکرات با " جاناتان استراتان " مدیر اجرایی لوتوس خاورمیانه شده است.

شرکت مذکور که بروی واردات ولوو استقبال و فروش موفقی را دربازارایران تجربه نکرد، درحالی برای مرحله نخست به سراغ واردات مدل " لوتوس الیزه " با پیشرانه 1.8 لیتری رفته است که تخمین زده شده قیمت تمام شده این محصول دربازارکشورمان حدود 300 تا 350 میلیون تومان خواهد بود که با توجه به حضور خودروهای سدان و سواری از رقبای قدر و محبوب آلمانی درکشورمان و عدم استقبال بازاراز خودروهای کوپه با این رنج قیمتی و آپشنهای پایین ، نمی توان آینده موفق و پرفروشی برای حضور این برند در کشور پیشبینی نمود.

 لوتوس به ایران می آید

شایان ذکر است در طی 3 سال گذشته تاکنون نیز سرمایه گذاران فراوانی با مدیران لوتوس خاورمیانه در دوبی ازجمله " منتسر الکوذباری " جهت احداث نمایندگی لوتوس در ایران مذاکره نمودند.اخیرا نیز " مارک جیلس" مدیرعامل لوتوس در گفتگویی با روزنامه " دیلی تلگراف " بریتانیا گفته بود" یکی از مهمترین برنامه های لوتوس در سال جاری مالی افزایش دفاتر فروش در کشورهای مختلف است. در این راستا تاکنون مذاکرات گشایش ۲۰ دفتر فروش و نمایندگی جدید انجام گرفته است. همچنین در شش ماه گذشته مذاکرات قطعی در خصوص افتتاح ۹ نمایندگی و دفتر فروش به مراحل نهایی رسیده است که از جمله آنها یک دفتر در فیلیپین و یک دفتر در ایران است.

قابل ذکر است هم اکنون شوروم لوتوس در تهران واقع درخیابان شریعتی بالاتر از پل روی درحال گذراندن مراحل طراحی اولیه است.

لوتوس که غریب به 50 سال است در بریتانیا خودروهای اسپورت دست ساز تولید کرده و به داشتن شاسی و سیستم های تعلیق خوب معروف است ، در سال 1996 به شرکت هایکوم " مالک شرکت پروتون مالزی "که درکشورمان نیز موفق نبود فروخته شد و هم اکنون در شرایط نه چندان مساعد مالی بدلیل نداشتن بازار فروش محصولاتش در دنیا روبرواست. این شرکت در سال گذشته میلادی نزدیک به 70 میلیون پاوند ضرر مالی داده و در 8 ماه نخست سال 2014 میلادی تنها در مقیاس بین المللی موفق به فروش 1448 دستگاه خودرو شده است.

 لوتوس به ایران می آید

لوتوس الیز با طیف وسیعی از نظر مشخصات فنی عرضه می شود، اما مدل پایه آن در سال 2015 از یک موتور 1.6 لیتری تویوتا با قدرت تولیدی 136 اسب بخار نیرو می گیرد که یارای شتاب دادن به خودرو از حال سکون تا 100 کیلومتر بر ساعت را ظرف 5.8 ثانیه دارد.مدل های قدرتمندتری از این خودرو سبک وزن نیز عرضه می شوند که با بهره گیری از سوپرچارجر و موتور 1.8 لیتری مشهور 2ZZ GE تویوتا در حدود 218 اسب بخار را تحویل چرخ های عقب می دهند تا شتاب گیری خودرو برای بهترین مدل (الیز SC) ظرف 4.3 ثانیه ممکن شود و به یاری گیربکس شش سرعته دستی لمس حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت نیز دور از دسترس نباشد.

 لوتوس به ایران می آید

پر واضح است که چنین خودرو اسپرت و ساده ای در کشورمان مشتریان خاص خود را خوهد داشت و شاید تنها رقیب احتمالی اش یعنی آلفارومئو 4C را نیز با صد ها میلیون اختلاف قیمت کمتر شکست دهد اما مسئله مهم در خصوص خودروهای اسپرت اینچنینی،بازار فروش دست دوم خواهد بود که معمولا مهمترین نقطه ضعف برای چنین خودروهایی به حساب می آید و باعث ترس خریداران احتمالی از پرداخت بیش از 300 میلیون برای لوتوس الیز می شود.از طرف دیگر مشکل کمبود مراکز خدماتی، عدم وجود پیست های اتومبیل رانی مناسب برای چنین خودروهایی،وضعیف اسفناک جاده ها و خیابان های کشورمان و مسائلی از این دست نیز خریداران خودروهای خاص و اسپرت را فراری می دهد.هرچند با تمام این اوصاف باید در مجموع ورود خودروی با اصل و نسب و زیبایی چون لوتوس را در میان انبوهی از خودروهای ضعیف و مجهول الهویه چینی به فال نیک گرفت و از تنوع بازار در چنین شرایط استقبال کرد.

 لوتوس به ایران می آید



نظرات

  • رخش جاده رخش جاده (9 تیر 1394 ساعت 09:51)

    این تو وضع جاده های ما داغون میشه . . . !!!!!!!!!