1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

12 فروردین 1395
  • 1

لیفان خودروسازی نوپا است که عمر خودروسازی آن در حدود یک دهه است. اما در همین مدت اندک، توانسته است در بسیاری از بازارهای کشورهای در حال توسعه مانند ایران، روسیه، الجزایر، برزیل و … حضور یابد و روند رو به رشدی را تجربه کند. تاکنون مدل‌های 520، 620، X50 و X50 از این کمپانی در کشور ما عرضه شده و به‌زودی نیز فروش سدان خانوادگی این شرکت یعنی مدل 820 آغاز خواهد شد. درنتیجه این خودروساز کوچک که تولید سالانه‌اش از ایران‌خودرو نیز کمتر است، برند چندان ناشناخته‌ای برای ما ایرانی‌ها نیست.

لیفان در ادامه روند رو به پیشرفت خود، دو SUV جدید برای سال 2016 در نظر گرفته است که حضور آن‌ها در کشور ما نیز چندان بعید نیست. درنتیجه تصمیم گرفتیم نگاهی به این دو محصول جدید لیفان بیندازیم.

لیفان X80

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

جهت به احترام به بزرگ‌تر، از بزرگ‌ترین لیفانی شروع می‌کنیم که تاکنون ساخته شده است. X80 یک SUV است که قرار است در سه ماهه اول سال 2016 وارد بازار چین شود تا پرچم‌دار آینده لیفان باشد.

قبل از اینکه هرگونه بحث فنی را آغاز کنیم و از خوب و بد X80 بگوییم، باید اول نگاهی به قیمت آن بیندازیم. اعلام شده است که لیفان X80 بین 100 هزار تا 130 هزار یوآن قیمت خواهد داشت که با تبدیل یوآن به تومان، چیزی بین 55 میلیون تومان تا 71.5 میلیون تومان می‌شود. پس با این دید به سراغ X80 می‌رویم.

ابعاد این شاسی‌بلند 4870/1932/1746 میلی‌متر و فاصله محوری آن 2850 میلی‌متر است که نشان می‌دهد که این خودرو یک شاسی‌بلند سایز متوسط است. بااین‌وجود سایت chinaautoweb اصرار دارد که این خودرو را یک SUV فول سایز بداند و آن را با تویوتا پرادو در یک کلاس قرار داده است.

لیفان X80 از یک موتور 2.4 لیتری با قدرت 165 اسب بخار بهره می‌برد. یک موتور 2 لیتری توربوشارژر با قدرت 200 اسب بخار و یک موتور 1.8 لیتری توربو نیز در آینده در دسترس خواهند بود. در نسخه فول، انتقال قدرت توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انجام می‌شود؛ هرچند که در نسخه پایه، این قدرت توسط یک جعبه‌دنده دستی 6 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد.

در نمای جلو X80 از جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگی بهره می‌برد که در ساخت آن هیچ صرفه‌جویی در استفاده از کروم انجام نشده است و نتیجه کار ظاهری مدرن و اسپرت بوده است. نمای جلوی X80 را می‌توان به‌طورکلی ترکیبی از تویوتا هایلندر و هیوندای سانتافه دانست.

در نمای کناری بیش از هر چیز کوچک بودن سایز رینگ‌ها به چشم می‌آید. در کنار آن، ضخامت ستون D به نظر بسیار بیش از حد است.

نمای عقب را می‌توان در مجموع قابل قبول ارزیابی کرد. سپر حجیم ظاهری عضلانی به خودرو داده و وجود دو خروجی اگزوز نیز قرینگی عقب را تکمیل کرده است. هرچند که شیشه عقب بسیار کوچک است و کمکی به راننده در جهت دانستن اتفاقات پشت سر نمی‌کند. البته آینه‌های بغل آن‌قدر بزرگ هستند که راننده بتواند بر روی آن‌ها حساب کند.

اگر درب خودرو را باز کنیم، ترکیبی از پلاستیک و طرح چوب را خواهیم دید که نمای قابل قبولی را ایجاد کرده‌اند. یک مانیتور بزرگ در وسط داشبورد به چشم می‌خورد و کلیدهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی در زیر آن قرار دارند.

صفحه کیلومتر X80 قطعاً بهترین صفحه کیلومتری است که لیفان تاکنون طراحی کرده است. نورپردازی خوب و استفاده از المان‌های گرافیکی جلوه مناسبی را در برابر چشم راننده ایجاد می‌کنند.

لیفان Maiwei

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

لیفان Maiwei در نمایشگاه خودروی سال گذشته شانگهای به‌عنوان کانسپت لیفان X70 معرفی شد. شباهت آن کانسپت به تویوتا FJ Cruiser و رنج‌روور بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد و باعث شد که انتقاداتی از آن صورت گیرد. درنتیجه در طرح نهایی که Maiwei نامیده شده است، تغییراتی در طراحی چراغ‌ها و بخش‌های مختلف صورت گرفته تا طرح کلی خودرو ابتکاری‌تر باشد. هرچند که این تغییرات الزاماً به زیباتر شدن خودرو کمکی نکرده است.

لیفان Maiwei همانند برادر بزرگ‌ترش X80 در نسخه فول از انتقال قدرت به‌تمامی چرخ‌ها بهره خواهد برد. اما در نسخه پایه قدرت موتور 1.5 لیتری به دو چرخ جلو منتقل می‌شوند. اشتباه ندیده‌اید! این خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی‌بلندهای لیفان، یعنی X50 است.

چرا که از یک موتور 1.5 لیتری بهره می‌برد که توانایی تولید 103 اسب بخار را دارد و گیربکس‌های دنده‌ای و CVT برای آن قابل انتخاب خواهند بود.

در نمای جلوی این خودرو چیزی را می‌بینیم که این روزها در نیمی از خودروهایی که تولید می‌شوند، وجود دارد: جلوپنجره شش‌ضلعی! در مرکز این جلوپنجره، نواری از پلاستیک سیاه قرار دارد که نام لیفان بر روی آن حک شده است. جای خوشحالی است که از آرم موسوم به شبکه 3 در این قسمت خبری نیست! چراغ‌های جلو نیز هرچند طراحی ساده‌ای دارند، اما با پس‌زمینه آبی رنگ خود می‌توانند در شب‌ها جذاب باشند.

در نمای کناری بیش از هر چیز گلگیرهای حجیم و خطوط اغراق‌شده‌ای جلب‌توجه می‌کنند که قصد دارند به بیننده این‌طور القا کنند که این خودرو خودرویی عضلانی و قدرتمند است. طراحی رینگ‌ها نیز بی‌شباهت به رینگ‌های هیوندای سانتافه نیست.

همه چیز در کنار خودرو به‌خوبی پیش می‌رود، تا این‌که ناگهان دو چیز کار را خراب می‌کنند! اول رینگ‌هایی است که باز هم بسیار کوچک‌تر از چیزی هستند که باید باشند و دوم خطوط بالایی روی بدنه!

خط از چراغ‌های عقب شروع می‌شود و پس از وارد شدن به درب عقب، ناگهان مسیرش را عوض کرده و در ناکجا محو می‌شود! خطی نیز مشابه همین خط از سمت جلو شروع می‌شود و هنگامی‌که به نزدیک این خط می‌رسد، گم‌وگور می‌شود! تنها توجیهی که برای این طرح خطوط به ذهن می‌آید، این است که زمانی که طراح مشغول طراحی خطوط روی بدنه بوده، ناگهان دستش خط خورده است و خط به سمت پایین کشیده شده است. طراح نیز بدون توجه، ادامه خط را رسم کرده و همان طرح نیز نهایی شده است!

به نظر می‌آید که بخش عقب خودرو نیز با همان فلسفه طراحی بخش‌های دیگر ساخته شده است و سعی شده است که تا حد امکان، این خودرو حجیم و عضلانی نشان داده شود.

اگر وارد لیفان Maiwei شوید، سه ردیف صندلی مشاهده خواهید کرد که در این کلاس در کمتر خودرویی می‌توانید آن را مشاهده کنید. با این اوصاف، شاید این خودرو را بتوان ضعیف‌ترین SUV هفت نفره دنیا نامید!

در داخل کابین اوضاع کمی بهتر است و وفاداری به طرح کانسپت X70 بیش از قبل بوده است. برخلاف منحنی‌های در هم و بر همی که کابین برخی از خودروهای جدید را تشکیل می‌دهند، در این خودرو سعی شده است که تا حد امکان از خطوط صاف استفاده شود. نتیجه حاصله، سادگی زیبا و چشم‌نوازی است که باعث خستگی و دل‌زدگی نیز نخواهد شد.

یک صفحه نمایش بزرگ در وسط داشبورد خودنمایی می‌کند و کلیدهای کنترل آن در یک ردیف در زیر آن قرار دارند. پایین‌تر از آن، کلیدهای مربوط به قفل درب‌ها و گرم‌کن صندلی‌های جلو قرار دارند.

بر روی غربیلک فرمان، به‌جای آرم معمول لیفان، باز هم نوشته لیفان را می‌بینیم. مشخص نیست که آیا در نسخه‌های نهایی نیز این روند تکرار خواهد شد و یا اینکه راننده باید همچنان آرم متداول را در مقابل چشمش ببیند!

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

 دو شاسی ‌بلند جدید لیفان

منبع پدال


نظرات

  • علیرضا یحیی علیرضا یحیی (13 فروردین 1395 ساعت 14:29)

    جلو پنجره لیفان X80 یه کپی حرفه ایی از Toyota HiLux 2016 و خط زیر سپر و طرح مه شکن هاش یه کپی از کیا موهاوی هست، جدای از تمام این موارد به شخصه از طرح آرم لیفان و جک خیلی بیزارم و اصلا نمیتونم لوگوش رو تحمل کنم.