1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی لکسس IS250 سامورایی قرن 21

بررسی لکسس IS250 سامورایی قرن 21

7 تیر 1393
  • 6

 لکسوس یا لکسس IS250

برای سال 2014، لکسسس طراحی مدل‌های IS را دگرگون کرده است. نکات برجسته این خودروی جدید را باید طراحی داخلی و خارجی هیجان‌انگیز، فضاهای خوب اتاق و صندوق، تعلیق و فرمان مناسب و ایمنی بالا دانست.

معرفی

از زمان ورود به بازار مدل IS 250 به عنوان یک سدان لوکس اسپرت، همواره نسبت به رقبای اروپایی و به طور دقیق مرسدس بنز و ب ام و، در جایگاه پایین‌تری قرار داشته است. نسل اول سری IS در سال 1998 معرفی شد. اما تا ارائه نسل دوم در سال 2005، توجه چندانی را نتوانست به سوی خود جلب نماید. این نسل با ترکیب کیفیت بالا و خصوصیات قابل توجه تر اسپرتی و رفع نقایص اولیه، جایگاه خوبی را از آن خود کرد و ده‌ها جایزه مختلف به عنوان خودروی سال، بهترین انجین، خودروی برگزیده جی. دی. پاور و برگزیده توسط مجلات خودرویی را از آن خود کرد. بررسی‌های گذشته ما نشان از محدودیت‌هایی نظیر فضای کم برای سرنشینان عقب، موتور V6 نسبتاً معمولی، اندازه کوچک و طراحی ساده و به دور از هیجان در این خودرو داشت. اما نسل سوم IS که سال 2013 معرفی شده و در سال 2014 وارد بازار شده، این محدودیت‌ها را پشت سر گذاشته است.

افزایش فاصله بین دو محور و همچنین قرارگیری چرخ‌ها در گوشه‌های خودرو، باعث افزایش فضا و بهبود فضای پا برای سرنشینان عقب شده است. کیفیت سواری و ثبات روی جاده هم به علت فاصله گرفتن چرخ‌ها از هم بهبود یافته است. حتی با تمرکز ویژه روی راحتی در IS جدید، هنوز یک خودروی ورزشی و جذاب را پیش رو می‌بینید. چه مدل دیفرانسیل عقب یا مدل چهار چرخ متحرک IS را انتخاب کنی، فرمان پذیری و احساس ارتباط راننده با خودرو و مسیر یکی از بهترین‌ها در این کلاس می‌باشد.

در همراهی با گرایش به تجهیزات الکترونیکی در خودروهای لوکس، مدل‌های 2014 با سهم بیشتری از تجهیزات از جمله کامپیوتر لمسی با کنترل از راه دور و ویژگی‌های ایمنی جدید نظیر هشدار دهنده خروج از خط و نظارت بر نقاط کور را خواهید یافت.

متأسفانه یک قسمت از لکسس IS250 بدون تغییر باقی مانده است. موتور شش سیلندر با انتقال نیروی شش سرعته اتوماتیک که آرام و مطیع می‌باشد. اما در مقایسه با پیشرانه‌های چهار سیلندر توربوی رقبا، موتور لکسس، پیر، ضعیف و ناکارآمد به نظر می‌رسد و تطابقی با چهره اسپرت آن ندارد.

همان‌طور که ذکر شد، در مدل 2014 IS راحتی، لوکس بودن و آرامش مقدم بر عملکرد قرار گرفته است و این مورد علاقه خریداران وفادار لکسس می‌باشد. در این کلاس رقبایی چون ب ام و سری 3، آئودی A4، کادیلاک ATS، اینفینیتی Q50 و مرسدس بنز کلاس C نیز قرار دارند.

 لکسوس یا لکسس IS250

سبک بدنه، طراحی و آپشن ها

طراحی خودرو کاملاً متفاوت و اسپرت است. این سبک طراحی می‌تواند نگاه‌ها را به سوی خودروی شما جلب نماید. چراغ‌های دو قسمتی برنده و خشمگین به نظر می‌آیند. جلوپنجره سبک دوکی شکل با اندازه بسیار بزرگ، کاملاً متمایز است و امضای جدید خودروهای لکسس محسوب می‌شود. طراحی قسمت عقب نیز هماهنگ با بدنه و مطلوب است اما از نوآوری و اغراق قسمت جلویی، بی‌بهره مانده است.

لکسس IS 250 جدید، یک سدان لوکس جمع و جور دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل می‌باشد. تجهیزات مدل استاندارد، سخاوتمندانه به نظر می‌رسند. چرخهای 17 اینچی آلیاژی، چراغ‌های جلوی زنون، مه شکن‌ها، آینه‌های گرم شونده، سان روف، سیستم استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دو ناحیه‌ای، فرمان تلسکوپی، صندلی‌های جلوی هشت وضعیتی شامل گودی کمر دو طرفه، روکش چرم و وینیل برای روکش داخلی، آینه مرکزی خودکار نسبت به نور، یک سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش 7 اینچی، اتصال به گوشی با بلوتوث، اتصال صوتی، دستورات صوتی، سیستم صوتی با هشت بلندگو و رادیوی HD و ماهواره‌ای، همگی بدون پرداخت وجهی اضافی روی خودروی مدل پایه قرار دارند.

مدل‌های دو دیفرانسیل AWD از صندلی‌های گرم شونده جلو نیز به صورت استاندارد بهره می‌برند. با پرداختی اضافی می‌توان پکیج ناوبری همراه با دوربین دید عقب، و نرم‌افزارهای کاربردی لکسس و سیستم صوتی با مارک لوینسون با صدای فراگیر را نیز به دست آورد. پکیج پرمیوم نیز چراغ‌های LED جلو، صندلی‌های تهویه شونده جلو، برف پاک‌کن اتوماتیک، نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، روکش چرم داخلی و حافظه تنظیمات راننده را شامل می‌گردد.

پکیج F-Sport را باید جذاب‌ترین پیشنهاد دانست که چراغ‌های جلوی اسپرت تر LED، چرخ‌های 18 اینچی آلیاژی، سیستم تعلیق اسپرت، صندلی‌های اسپرت دارای تهویه داخلی، سنسورهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری و جلوگیری از برخورد، اگزوز با صدای متفاوت و کیت بدنه اسپرت مشابه مدل سوپر کار LFA می‌شود.

 لکسوس یا لکسس IS250

نیرومحرکه و عملکرد آن

لکسس IS 250 جدید از یک موتور شش سیلندر 2.5 لیتری بهره می‌گیرد که قدرت 204 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر، خروجی آن است. تنها گیربکس موجود یک مدل 6 سرعته اتوماتیک می‌باشد. البته خریداران می‌توانند بین گزینه‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل یکی را برگزینند.

در تست عملی انجام شده، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 7.5 ثانیه، به دست آمد که رقمی متوسط در این کلاس می‌باشد. در بخش اقتصادی هم مصرف سوخت 11.2 لیتر در شهر و 7.84 لیتر در بزرگراه و 9.8 لیتر به صورت ترکیبی برای نمونه دیفرانسیل عقب به دست آمد. در نمونه AWD این ارقام به ترتیب، 11.76 در شهر، 8.71 در جاده و 10.23 به صورت ترکیبی می‌باشد. رقبای چهار سیلندر توربوی این خودرو، ارقامی بهتر را کسب می‌کنند.

 لکسوس یا لکسس IS250

ایمنی

تجهیزات ایمنی استاندارد شامل ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و ثبات خودرو، کیسه‌های جانبی هوا، جلو و پرده‌ای، کیسه هوای زانو و کیسه هوای جانبی صندلی‌های عقب می‌شود. سیستم ایمنی کانکت که با سرویس‌های تله ماتیس سنتی از برخورد آگاه می‌شود یا برای یافت خودروی سرقت شده و همچنین آگاه‌سازی برای درخواست کمک‌های اضطراری بکار می‌رود نیز در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

دوربین عقب را باید با پکیج ناوبری خریداری کرد اما سنسورهای جلو و عقب را می‌توان جداگانه سفارش داد. سیستم نظارت بر نقاط کور و هشدار ترافیک متقابل و عقب، جزو آپشنهای لوکس محسوب می‌شوند. سیستم کروز کنترل تطبیقی و خروج از خط و پیش‌بینی برخورد مبتنی بر رادار و ترمزهای اضطراری و کمربندهای پیش کشنده را نیز باید به انتخاب‌های خود بیفزایید. در آزمایش ترمز این خودرو، با چرخهای 18 اینچی و تایرهای تابستانی برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 36 متر خط ترمز نیاز است.

امتیاز موسسه ایمنی بزرگراه‌ها برای تصادف و ایمنی نسل قبلی این اتومبیل، خوب بود که قاعدتاً باید در این نسل بهتر نیز شده باشد.

 لکسوس یا لکسس IS250

طراحی داخلی و ویژگیهای خاص

لکسس IS 250 دارای طراحی داخلی خوب، زیبا و با کیفیتی است. با استفاده از چرم و چوب و فلز و حتی پلاستیک باکیفیت، مجموعه‌ای جذاب و البته کلاسیک خلق شده است. کنترل‌های عمومی به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما کنترل از راه دور سیستم لمسی کمی پیچیده است و نیاز به اصلاح دارد. مثلاً نشانگر موس روی نمایشگر با مشکل حرکت می‌کند و اگر به اشتباه کلیک کنید، دکمه‌ای برای بازگشت وجود ندارد. همچنین آیکون‌ها با رنگ‌های کسل‌کننده و مشابه هم طراحی شده‌اند.

فاصله بین دو محور از مزایای مدل 2014 این خودرو است. بنابراین فضا افزایش و راحتی بهبود یافته است. این نشان از توجه لکسس به شکایت خریداران قبلی این خودرو می‌باشد. فضای بار نیز به 13.8 فوت مکعب رسیده که بالاتر از حد متوسط این گروه است.

 لکسوس یا لکسس IS250

رانندگی

طراحی سیستم تعلیق جدید و فاصله چرخ‌ها از هم باعث افزایش ثبات رانندگی شده است. سواری IS 250 بیشتر شبیه سدان بزرگ‌تر لکسس یعنی GS شده که نکته مثبتی به شمار می‌رود. به طور کلی سواری IS 250 به مراتب راحت‌تر و آرام‌تر شده و حس خوبی برای مسافران به همراه دارد. البته سواری مدل F-Sport سخت‌تر و محکم‌تر است که از ویژگی‌های یک رانندگی اسپرت می‌باشد.

در جاده‌های پر پیچ‌وخم، فرمان با احساس خوب و به طور غیرمنتظره‌ای با عکس‌العمل‌های عالی همراه است. در مقایسه با سال‌های گذشته، IS احساس سرزنده در فرمان و عملکرد را نشان می‌دهد.

در نهایت باید موتور کم‌رمق این خودرو را در مقایسه با رقبا ناامیدکننده دانست اما می‌توان IS 350 را با 102 اسب بخار نیروی بیشتر پیشنهاد داد. لکسس IS 250 با هزینه‌های نگه‌داری و مصرف سوخت اقتصادی، راحتی بالا و کیفیت مثال‌زدنی و طراحی جلب توجه کننده خارجی و داخلی، می‌توان یک گزینه بسیار جذاب برای خریداران این رده از خودروها باشد.


منبع edmunds.com


نظرات

  • تختگاز تختگاز (9 آذر 1393 ساعت 13:23)

    توعکس یه چیزه ازنزدیک یه چیزی دیگه

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 02:31)

    در قاره ی خودمون بهترین کارخانه های خودروسازی داریم. نمونش هم همین لکسوسه ...

  • تنبور تنبور (2 مهر 1393 ساعت 12:46)

    چراغ های عقب خیلی کشیده و دراز شده

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 11:53)

    برای زیبایی بیشتر اینکارو کردن دیگه...

    رضوان علی رضوان علی (22 مهر 1393 ساعت 01:11)

    بی خود که دراز و کشیده نشده...ب

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 11:53)

    برای زیبایی بیشتر اینکارو کردن دیگه...

    رضوان علی رضوان علی (22 مهر 1393 ساعت 01:11)

    بی خود که دراز و کشیده نشده...ب

  • امیدپ امیدپ (4 تیر 1393 ساعت 07:52)

    وای عجب شاهکاریه این لکسوس 250 . خیلی خواستنیه