1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

11 مهر 1394
  • 0

2 سال پیش بود که اخباری مبنی بر واردات خودروی سوپر اسپرت کمپانی «کی‌تی‌ام»‌ به ایران به گوش می‌رسید. اخباری که با توجه به رابطه نزدیک این شرکت با نماینده ایرانی خود موضوع عجیبی نبود و خیلی زود هم از سوی مسئولان شرکت واردکننده ایرانی موردتایید قرار گرفت.

تنها موضوعی که در آن زمان کمی بعید به نظر می‌رسید، موافقت راهنمایی و رانندگی با پلاک شدن و تردد این خودرو با توجه به ویژگی‌های خاص آن بود؛ اما بعد از ورود حدود 6 دستگاه از این خودرو به کشورمان و فروش یکی از آنها، شاهد بودیم مراحل صدور پلاک به خوبی انجام و معلوم شد که از این پس شاهد حضور یک سوپراسپرت قدرتمند و با کیفیت و البته گران‌قیمت در جاده‌های ایران خواهیم بود.

بیشترین شهرت کمپانی «کی‌تی‌ام»‌ اتریش در جهان، حاصل قهرمانی‌های متعدد این نشان(برند) در مسابقات معتبر و بزرگ موتورسواری است. در ایران نیز بیشتر این کمپانی را با موتورسیکلت‌های مرغوب و البته گران‌قیمتش می‌شناسند اما این کمپانی اتریشی همچنان به دنبال گسترش فعالیت‌ها و ایجاد تنوع در محصولات خود بوده و در همین زمینه حدود 7 سال پیش در نمایشگاه سال 2008 ژنو سوئیس از محصول جدید خود با نام (ایکس باکر آر) رونمایی کرد.

(ایکس باکر آر) خودروی سوپر اسپرت حرفه‌ای بود که در سینه خود موتور «آئودی» آلمان را حمل می‌کرد. حضور این موتور از کمپانی مطرح کشور همسایه در کنار دیگر ویژگی‌های این خودرو، (ایکس باکر آر) را تبدیل به یک الگوی جدید، برای ارتقای سطح استاندارد خودروهای مسابقه‌ای کرد.

استقبال فراوان از مدل‌های «آر» و (ایکس باکر آر)R و درخشش خیره کننده آنها در مسابقات باتری X-BOW ، مسئولان کمپانی کی‌تی‌ام را بر آن داشت تا محصول 4 چرخ خود را به‌طور رسمی به جاده شهرها وارد کنند، تصمیمی که در سال 2013م و با معرفی نسل جدید این مدل از خودروهای اسپرت با نام «جی‌تی» که بر پایه سری «آر» طراحی و ساخته شده است، رنگ و بوی حقیقت به خود گرفت.

ساخت و طراحی بدنه این خودرو بر عهده شرکت WETHJE آلمان گذاشته شد، شرکتی که شایستگی خود را به خوبی و در همکاری با نشان(برند)های بزرگی چون «ب ام‌و»، پورشه و آئودی به اثبات رسانده است.

حاصل همکاری، این شد که در حال حاضر این خودرو عنوان نخستین خودرو شهری جهان لقب گرفته که از بدنه مرکزی یک تکه تشکیل شده و فیبر کربن را با خود به یدک می‌کشد و وجود 4 لایه فیبرکربن به عنوان ویژگی منحصر به فرد و بسیار چشمگیر، نه تنها استحکام بدنه اصلی یک تکه را تا میزان قابل‌توجهی افزایش داده است، بلکه وزن آن را به عدد فوق العاده سبک 80 کیلوگرم رسانده و از سوی دیگر، نیاز به کار تعمیراتی در طول عمر خودرو را به شدت کاهش می‌دهد.

نخستین تمایز سری «جی‌تی» با 2 برادر بزرگتر خود که در نگاه نخست نظر و توجه بینده را به سمت خود جلب می‌کند، اضافه شدن شیشه محافظ جلو و پنجره‌های کناری با طراحی زیبا و بدون قاب به همراه سقف قابل نصب و برداشت با نام ایکس ـ تاپ است. این ویژگی‌ها از آن جهت به X-BOW GTاضافه شده‌اند که این محصول از مجوز پیمودن جاده‌های شهر برخوردار شده و همچنین سرنشینان آن نیازی به کلاه ایمنی ویژه مسابقات ندارند.

برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلاتی همچون بخار شیشه جلو که ممکن است بر اثر سرد بودن شیشه در فصل‌های خنک سال به وجود بیاید نیز از یک فناوری جدید در سیستم گرمایشی شیشه محافظ جلو استفاده شده است؛ بدین گونه که این شیشه در درون خود از سیم‌های بسیار ظریف انتقال دما بهره می‌برد؛ سیم‌هایی که به صورت طبیعی قابل مشاهده نیستند.

نکته جالب دیگر این است که پنجره‌های کناری که به عنوان درهای خودرو نیز محسوب می‌شوند با استفاده از سیستم شوک گازی و با ظرافت و نرمی باز و بسته می‌شوند. اتصال مفاصل در به ستون‌های «آ» یا اصطلاحاً A-Pillars که نزدیکترین ستون به چرخ‌های جلو به شمار می‌روند نیز فضای کمتری را نسبت به شیوه‌های مرسوم اشغال کرده است.

قرار نیست وقتی درون کابین X-BOW «جی‌تی» می‌نشینید، حس کنید سوار یک خودرو لوکس هستید، همان‌طور که از ظاهر این خودرو هم پیداست شما درون آن مملو از حس و هیجان مسابقه خواهید بود، چرا که در طراحی داخلی، تمامی استانداردهای مربوط به خودروهای مسابقه‌ای حفظ شده و از این نظر هیچ خودروی شهری دیگری شبیه X-BOW «جی‌تی» نیست.

صدفی‌های صندلی این خودرو با ظاهری مدرن و زیبا و با استفاده از موادی بسیار با کیفیت از سوی «ریکارو» آلمان طراحی و ساخته شده‌اند و به صورت مستقیم به بدنه کربنی متصل هستند.

در کنسول مرکزی نیز بهینه‌سازی کاملی انجام‌شده تا از ویژگی‌های مدرن‌تری برخوردار شود و سوئیچ‌های گوناگون از دکمه روشن و خاموش موتور گرفته تا دکمه تهویه و هیتر را در خود جای دهد. به دلیل اینکه «جی‌تی» X-BOW یک روداستر ویژه مسابقات حرفه‌ای است، به کمربندهای ایمنی با اتصال 4 نقطه‌ای محصول کمپانی حرفه‌ای SCHROTH آلمان مجهز شده که به صورت سفارشی قابل ارتقا تا 6 نقطه هستند.

وجود این نوع کمربندها خاطر سرنشینان را از یک رانندگی ایمن آسوده می‌کند و به طور کلی نیازی به وجود کیسه هوا نخواهد بود، زیرا امکان برخورد سر و بدن سرنشینان با فرمان و تجهیزات جلو وجود نخواهد داشت. همچنین میله‌های محافظ آلومینیومی با اتصال به بدنه اصلی، حداکثر ایمنی را حتی در صورت واژگونی ایجاد خواهد کرد؛ چراکه نوع طراحی، شیوه نصب و مواد به‌کار رفته در این میله‌ها قدرت تحمل 2/5 برابر وزن خودرو را به آنها می‌دهد.

بیشتر فرمان‌های مورد نیاز راننده نیز به صورت کلیدهای مختلفی روی فرمان اسپرت X-BOW «جی‌تی» تعبیه شده‌اند، به علاوه آنکه این فرمان از قابلیت تنظیم عمق و ارتفاع هم برخوردار است.

از بحث طراحی ظاهری که بگذریم، تازه به مهم‌ترین و نفسگیرترین ویژگی‌های این خودرو عجیب و دوست‌داشتنی خواهیم رسید و خواهیم دید که مهم‌ترین عوامل شهرت و یکه‌تازی این سوپر اسپرت اتریشی در زیر پوست آن نهفته است. X-BOW «جی‌تی»‌ از انجین بسیار قدرتمند آئودی «تی. اف. اس. آی» با قابلیت توربوشارژینگ با توان 210 کیلووات (285. 5 اسب بخار) در 6/400 دور در دقیقه و سیستم سوخت‌رسانی با ویژگی تزریق مستقیم بهره می‌گیرد.

بدنه سبک و موتور قدرتمند، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را برای X-BOW «جی‌تی» به عدد اعجاب‌آور و وسوسه انگیز 4/1 ثانیه می‌رساند و در این زمینه آن را از سوپر اسپرت‌های پر مدعایی همچون مازراتی گرن‌توریسم هم جلوتر می‌اندازد. این ویژگی‌ها، سرعتی معادل با 231 کیلومتر بر ساعت به X-BOW «جی‌تی»‌ می‌بخشد و موجب می‌شود بسیاری از خودروهای اسپرت را حتی در آینه بغل خود هم نبیند. در سیستم ترمز این خودرو از ترمز دیسکی شکافدار 4 پیستونی ثابت با قابلیت تهویه داخلی در چرخ‌های جلو و دیسک دو پیستونی در چرخ‌های عقب استفاده شده که محصول کمپانی BREMBO ایتالیا هستند.

محصول بسیار خاص کی‌تی‌ام در یک کارخانه بسیار مجهز در گراتس اتریش ساخته می‌شود. در این محیط مهندسی، فقط 100 دستگاه X-BOW در مدل‌های «آر»، «آر. آر» و «جی‌تی» در سال و به‌وسیله تیمی از برترین متخصصان خودروسازی ساخته می‌شود. در ضمن دانستن اینکه بخش زیادی از کار مونتاژ این محصول به صورت اختصاصی و با صرف دقت فراوان با دست انجام می‌شود، برای علاقه‌مندان به خودروهای خاص جالب خواهد بود.

بحث ایمنی در وسایل نقلیه همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حال اگر قرار باشد این وسیله نقلیه از شتاب و سرعت قابل توجهی هم بهره ببرد، اهمیت این مقوله دوچندان خواهد شد. به همین منظور به‌کاربردن دقت در فرآیند ساخت X-BOW بسیار بالاست، به صورتی که تمامی فرآیندهای عملیاتی به صورت الکترونیک ذخیره می‌شوند.

فاصله شاسی تا زمین تنها 126 میلیمتر است تا بر ویژگی اسپرت خودرو تاکید کند. از دیگر ویژگی‌های خاص این محصول (البته نه برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم) این است که علاقه‌مندان یا خریداران می‌توانند در هر زمان به کارخانه تولید رفته و از نزدیک شاهد تولید آن باشند و حتی در همانجا نسبت به سفارش اقدام کنند. این محصول در ایران فقط به رنگ نارنجی و با قیمتی بیش از 700 میلیون تومان عرضه شده و با 24 ماه گارانتی (بدون محدودیت کیلومتر) پشتیبانی خواهد شد.

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران

 سوپر اسپرت اتریشی در جاده های ایران



نظرات