1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رشد واردات و قدرت گیری دوباره کیا

رشد واردات و قدرت گیری دوباره کیا

19 شهریور 1395
  • 0

در پنج‌ماهه نخست سال 1395، درمجموع 25,876 دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) وارد کشور شده است که در مقایسه با حجم واردات در مدت مشابه سال پیش افزایش 47درصدی را نشان می‌دهد. در این میان کره‌ای‌ها همچون گذشته بیشترین سهم را در خودروهای وارداتی به ایران داشته‌اند به‌گونه‌ای که نیمی از خودروهای وارد شده به کشور در این مدت را محصولات برندهای کره‌ای تشکیل می‌دادند.
بر اساس این گزارش، هیوندای برترین برند وارداتی در پنج‌ماهه نخست امسال بوده است. در مردادماه تعداد 2,767 دستگاه انواع محصولات هیوندای وارد کشور شده است تا به این ترتیب مجموع واردات محصولات این برند از ابتدای سال جاری به رقم 8,219 دستگاه برسد و هیوندای سهمی 31درصدی از بازار خودروهای وارداتی کشور در پنج‌ماهه نخست سال را در اختیار داشته است. قهرمان هیوندای همچنان مدل سانتافه است، خودرویی که با برتری محسوس بر رقبایش، پرشمارترین خودروی وارداتی کشور نیز هست و با واردات 1,394 دستگاه در مردادماه و مجموع واردات 4,568 دستگاهی، به‌تنهایی سهم 56درصدی از سبد محصولات هیوندای را در اختیار دارد.
در رتبه دوم پرشمارترین برندهای وارداتی، کیا ایستاده است. کیا در مردادماه توانست با واردات 1,421 دستگاه و با مجموع واردات پنج‌ماهه 4,507 دستگاه، تویوتا را در رقابت شمار خودروهای وارداتی شکست دهد و در رتبه دوم جای گیرد. در این رقابت کیا دو برگ برنده داشت که با افزایش واردات آن‌ها موفق شد تویوتا را شکست دهد؛ نخستین موفقیت در خانواده کیا را باید به نام سراتو نوشت، خودرویی که در سال‌های اخیر همواره محبوب بازار خودرو کشور بوده و پس از افتی موقت در چهارماهه نخست سال، با افزایشی چشمگیر و واردات 542 دستگاه در مردادماه، توانست جایگاه خود را ارتقا دهد. مهم‌تر از این باید به نسل جدید سورنتو اشاره کرد، خودرویی که به‌مرور جای خود را در دل خریداران شاسی‌بلند‌های بازار ایران باز می‌کند و واردات 416 دستگاهی در مردادماه (که افزایش سه برابری نسبت به تیرماه را نشان می‌دهد) تایید کننده این مطلب است.
در رتبه سوم این جدول تویوتا ایستاده است، برندی که نتوانست روند صعودی موفقت آمیز خود در چهارماهه نخست را در مردادماه تکرار کند و با واردات 656 دستگاه در این ماه و مجموع واردات 3,900 دستگاه، در رتبه سوم ایستاده است. جایگاه سوم تویوتا بیش از آنکه نشان دهنده ضعف حضور این برند در بازار ایران باشد، به دلیل قدرت گیری دوباره کیا است و درصورتی‌که کیا بار دیگر شاهد لغزش باشد، قطعا تویوتا می‌تواند جایگاه این برند را در بازار ایران بگیرد.

 زیبا ترین خودرو از دید هوراچیو پاگانی

منبع: ایران جیب



نظرات