1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی جیپ چیف کانسپت

معرفی جیپ چیف کانسپت

14 آذر 1394
  • 0

نوستالژی نیروی قدرتمندی است که می‌تواند فارغ از عقل و منطق، بازگو کننده شرح درد یک اشتیاق باشد. طراحان جیپ به‌خوبی از ساز و کار این پدیده آگاه هستند و این را از تعداد زیادی از کانسپت‌ها که در سال‌های گذشته از این کمپانی بیرون آمده، می‌توان دریافت. ما اگر بخواهیم به نوستالژی‌هایمان شاخ و برگ بدهیم، حداکثر در قالب یک اکشن فیگور از شخصیت محبوب‌مان آن را نشان می‌دهیم؛ ولی طراحان جیپ با سخت‌افزاری با ابعاد واقعی، گذشته‌ را به عنوان «پلی برای آینده» جستجو می‌کنند.

جیپ در کانسپت «چیف»، از فریم پلکانی و ساختار صلب نسل کنونی رنگلر (JK) استفاده کرده است؛ در واقع، جیپ هر گاه صحبت از وسایل نقلیه کانسپت کاملاً کاربردی و خشن برای خارج از جاده می‌شود، دست بالایی در رقابت دارد. در مورد کانسپت «چیف»، فریم رنگلر آنلیمیتد نیاز به تغییرات اندکی برای متمایز کردن خود از لحاظ ظاهری داشته است. با اینکه تمام چهار در خودرو و ستون‌های A و B بدنه، از همان طراحی مدل تولیدی در بازار استفاده می‌کنند، ستون C در ارتفاع پنجره کوتاه شده و از این قسمت به بعد و از جمله در درب عقب، از فایبرگلاس بهره گرفته شده است. برای حفظ نسبت مناسب در ابعاد خودرو، طراحان جیپ، کاهش ۲ اینچی ارتفاع سقف را درخواست کرده‌اند؛ چیزی که باعث شده که درها و پنجره‌های جلو زیر تیغ قرار گیرند.

همچنین شاید در تصاویر متوجه شده باشید که طراحان جیپ در این کانسپت، دستگیره‌های خارجی درهای عقب را حذف کرده‌اند؛ موضوعی که همراه با کوتاه کردن ستون سوم بدنه در عقب، موجب شده یک حالت خودروی ۲ در برای چیف ایجاد شود. چیف نه‌تنها ظاهری جذاب دارد، بلکه به معنای واقعی یک خودروی جذاب است. یکی از امکانات جالب این خودرو، گرم‌کن بسیار کاربردی در داخل کابین است که وظیفه سختی برای گرم‌ نگه داشتن پاهای ما در هوای سرد دارد؛ چیزی که جف هموند (Jeff Hammoud)، طراح جیپ به خوبی از آن آگاه بوده است.

با توجه به کاهش ارتفاع سقف، افزایش ارتفاع رانندگی با یک کیت بالابرنده ۲ اینچی و همین‌طور، استفاده از تایرهای ۳۷ اینچی BFGoodrich ماد-ترین T/A KM2، برای سوار شدن در چیف حتماً باید اندکی سر خود را پایین بیاوریم. شاید بهترین روش برای این منظور این است که ابتدا پای خود را بالا گذاشته و هنگامی که تا ارتفاع کف پنجره‌ها بالا آمده‌اید، سر خود را خم کرده و به درون صندلی بلغزید. حالا وقتی در کابین چیف نشسته‌اید، نیروی «نوستالژی» خود را نشان می‌دهد. اگر به عنوان یک علاقه‌مند خودروهای جیپ، در یک سن مشخصی قرار داشته باشید، تقریباً غیرممکن است که از دیدن این طراحی، اشک شوق در چشمان شما حلقه نزند. برای ساخت یک خودروی مدرن با چاشنی طرح‌های کلاسیک، جیپ وظیفه‌ خود را به‌خوبی انجام داده است. جیپ چیف از یک طراحی کابین با تم «هاوائی» بهره می‌برد که در آن المان‌هایی چون الگوهای پارچه‌های با زمینه گل بر روی صندلی‌های چرمی سفید و دسته دنده چوبی کوچک دیده می‌شوند. مکمّل اینها، تخته‌های چوب بلسان (Rosewood) در کف صندوق عقب و سقف هستند که نمایی بی‌نظیر را برای آن ایجاد کرده‌اند.

همانند کانسپت‌های مشابه جیپ مایتی FC و j-12، کانسپت چیف نیز نه‌تنها از نظر ظاهری، بلکه برای یک سواری خشونت‌بار در دنیای واقعی نیز آماده شده است. چیف برای این منظور بر فاکتورهایی مانند موتور ۳/۶ لیتری پنتا استار V-6، گیربکس ۶ دنده دستی و محورهای دیفرانسیل «دانا 44» مجهز به دیفرانسیل قفل‌شونده «موپار» تکیه دارد. تنها کافی است شیفتر با تریم چوبی را در موقعیت دنده یک قرار دهید تا این خودرو با شرایطی که از یک «رنگلر» سراغ داریم، به راه بیفتد. سپس اگر به دنده دوم بروید و اندکی نیز بر روی پدال گاز فشار بیاورید، چیف در یک حالت کنترل شده، راه‌های فرعی را پشت‌سر گذاشته و از میان چمنزار بلند عبور می‌کند. به گفته جیپ، تنها تغییر انجام شده در موتور مربوط به یک مکش هوای سرد بوده است. در هر حال، در هر دنده‌ و سرعتی که باشید، در حالت دو یا چهار چرخ متحرک، عبور از تپه‌های کوچک و جاده‌های فرعی و پر دست‌انداز نمی‌تواند نگرانی چندانی برایتان ایجاد کند. جاده‌های قدیمی و مسیرهایی که مدت‌هاست درآنها خبری از آسفالت جدید نیست، جاهای مورد علاقه «چیف» هستند. با این حال، فرمان جیپ ارتباط بسیار پرهیجانی را بین تایرهای برآمده و سطح ناهموار جاده نشان می‌دهد.

کانسپت آشنا ولی دست‌نیافتی «چیف» که نام و نشانش را از یک سطح تریم در جیپ چروکی‌های دهه ۷۰ میلادی گرفته، یک ماشین زمان واقعی است که البته مانند مدل دلوریان در فیلم بازگشت به آینده، نیاز به یک «خازن فلوکس» ندارد.

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

 معرفی جیپ چیف کانسپت

منبع پدال


نظرات