1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

19 دی 1394
  • 2

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

سال ها از واردات خودروهای کره ای به بازار کشورمان می گذرد اما بحث مربوط به کیفیت و دوام این خودروها به خصوص در برابر رقبای شناخته شده اروپایی و ژاپنی همچنان داغ است.

کره ای ها از اواسط دهه 80 میلادی تلاش برای حضور در بازار جهانی را آغاز کردند اما اولین صادارات جدی محصولات آنان به کشورمان به اوایل دهه 90 و ورود مدل های مختلف دوو و هیوندای همراه بود که حتی به افزوده شدن مدل های هیوندای اکسل به ناوگان تاکسی رانی نیز منجر شد.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

هرچند حالا دیگر اثری از هیوندای های تاکسی در خیابان ها دیده نمی شود اما دوو های دهه 90 هنوز مورد استفاده مردم هستند و به طور کلی دوام و استقامت قابل قبولی را در برابر شرایط ایران از خود نشان داده اند.

اما پس از ورشکستگی برند دوو و انتقال سهام این کمپانی به جنرال موتورز،پای دوو های بادوام از خیابان های ایران بسته شد و بازار خودروهای کره ای عملا به محصولات کیا و هیوندای رسید.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

از آن زمان تاکنون بحث دوام و کیفیت بین موافقان و منتقدان خودروهای کره ای همواره داغ بوده است، اما حالا و در اولین روزهای سال جدید میلادی، آمار و نتایجی از کیفیت فنی و دوام خودروها در سال 2015 منتشر شده است که می تواند تا حدودی به سوال همیشگی میزان کیفیت خودرهای کره ای پاسخ دهد.

براساس نتایج بررسی موسسه مطالعاتی CAR MD در پایان سال 2015 هیوندای توانسته به بهترین ضریب از نظر تعداد اندک عیوب و هزینه تعمیرات دست یابد و حتی از تویوتا به عنوان سردمدار همیشگی کیفیت (به خصوص در مطالعات JD POWER) پیشی بگیرد.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

هوندا و فورد با اختلاف نسبتا محسوسی بعد از این دو برند به رده های سوم و چهارم دست یافته اند و جالب آنکه جنرال موتورز و کیا (به عنوان کمپانی شریک و همکار هیوندای) رتبه ای بهتر از پنج و شش را کسب نکرده اند.

این نکته وقتی جالبتر می شود که بدانیم خودروهای کیا حتی از نظر تعداد خرابی و عیوب فنی از محصولات هیوندای نیز بی عیب و ایراد تر بوده اند، اما هزینه تعمیرات آن ها بیشتر از هیوندای است که با توجه به اشتراک قطعات فنی، این امر می تواند از سیاست های متفاوت کمپانی مادر در قیمت گذاری قطعات یدکی و لوازم این دو برند نشات گرفته باشد.

اما با مطالعه جزئی تر مدل های تولیدی هر کمپانی مشخص می شود که بار دیگر محصولات شاخص تویوتا چون کرولا، پریوس و آوالون در کنار لکسوس ES صدر جدول بی عیب و ایراد ترین خودروهای صفر کیلومتر را از آن خود کرده اند.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

نام محصولات کره ای نظر هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در رتبه های هفت و ده این جدول دیده می شود که کیفیت بالاتر سوناتا نسبت به اپتیما حکایت می کند.

از نظر تعداد خرابی خودروها به نسبت تعداد کل خودروهای موجود در سطح خیابان ها نیز بار دیگر رتبه های بالاتر به محصولات تویوتا می رسد که با اختلاف قابل توجهی نسبت به فورد و هوندا، تعداد عیوب کمتری را ثبت کرده اند.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

اما اگر به مبحث هزینه تعمیرات بازگردیم، فورد، هیوندای و کیا پایین ترین هزینه تعمیرات را به مالکین تحمیل می کنند در حالی که خودروسازان ژاپنی یعنی هوندا، تویوتا و نیسان سه رده اخر جدول ده گانه را از این نظر در اختیار دارند.

معنای دیگر این نمودار این است که بین تعداد خرابی کمتر تویوتا و هزینه نسبتا بالای تعمیراتش ارتباط روشنی وجود دارد، در واقع شاید قطعات مورد استفاده در خودروهای ژاپنی اساسا با کیفیت تر و گران قیمت تر هستند و به همین دلیل هم کمتر خراب شده و عمر بیشتری دارند.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

هرچند تویوتا در این زمینه نیز فعالیت هایی داشته و هزینه تعمیرات خود را در طول یک سال گذشته به نحو محسوسی کاهش داده است اما اگر به تعداد خودروهای کم عیب و ایراد تویوتا در جدول صد خودرو برتر این بررسی نگاهی بیاندازیم، با نام 22 خودرو تحت عنوان سه برند زیر مجموعه این کمپانی (تویوتا، سایون و لکسوس) مواجه می شویم، اما از کمپانی کیا و هیوندای در مجموع 10 خودرو در این جدول حضور دارند.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

بنابراین هیچ عجیب نیست که در مجموع خودروهای تویوتا در اذهان عمومی با صفات کم خرج و با دوام شناخته می شوند اما هیوندای و کیا تا حدی از این جایگاه فاصله دارند.

نکته اصلی در این میان این است که مدیران کره ای ، با هوشمندی و کاهش هزینه تعمیرات، عملا رضایت مالکین را فراهم آورده اند و به لطف گارانتی بیشتر و خدمات جانبی ارزان تر، در حال محکم کردن جای خود در بازار فروش هستند.

 مقایسه عمر مفید خودروهای کره ای و ژاپنی

در واقع این درست است که خودروسازان کره ای هنوز فاصله پر رنگی با تویوتا دارند، اما اگر بنا به نگهداری خودرو در کوتاه مدت و توجه به هزینه های نگهداری باشد، محصولات هیوندای به خوبی توان رقابت با بزرگانی چون فورد، نیسان، هوندا و فولکس واگن و جنرال موتورز را دارند اما برای کسانی که علاقه مند به خرید خودروهای دست دوم و فاقد گارانتی هستند، همچنان ریسک خرید محصولات از سه برند، تویوتا ، فورد و هوندا از کره ای ها کمتر است، چرا که در بلند مدت این خودروسازان محصولات با دوام تر و کم عیب تری را ارائه می دهند، شاید به همین دلیل باشد که هنوز هم خودروهای با عمر نزدیک به یک میلیون کیلومتری تویوتا در بازار فروش دیده می شوند اما عمر مفید برخی خودروهای دیگر عملا کمتر از 500 هزار کیلومتر است.



نظرات

  • سلطان  ای بی اس سلطان ای بی اس (21 دی 1394 ساعت 11:00)

    ای کاش یه بررسی این شکلی هم واسه ی مدل های 5 تا 10 سال کارکرد این خودرو ساز ها ترجمه کنین.به شخصه خیلی علاقه دارم نتیجه رو ببینم هرچند نتیجش مشخصه.

  • پرتال خودرورفسنجان پرتال خودرورفسنجان (19 دی 1394 ساعت 15:01)

    من شخصا تویوتا دوکابین داشتم 780000کیلومتر کار کرد هرگز به تعمیرگاه نرفتم پس از 780000کیلومتر فروختم /خریدار جدید پس از یکسال تماس گرفت و تشکر میکرد بخاطر سلامت ماشین