1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. در پی تهدیدهای ترامپ ، ژاپن به دفاع از تویوتا برخاست

در پی تهدیدهای ترامپ ، ژاپن به دفاع از تویوتا برخاست

18 دی 1395
  • 0

دولت ژاپن پس از اینکه رییس جمهوری منتخب آمریکا تویوتا را تهدید کرد برای خودروهای ساخت مکزیک تعرفه واردات سنگینی وضع خواهد کرد، به دفاع از این خودروساز پرداخت.

دونالد ترامپ از شرکتهای آمریکایی که از کارخانه‌های کم هزینه خارج از کشور برای تولید استفاده کرده و فرصتهای شغلی را از بین می برند، مکررا انتقاد کرده است.

وی خودروسازان آمریکایی شامل فورد موتور را مورد انتقاد شدید قرار داده است در نتیجه فورد هفته گذشته برنامه سرمایه گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری یک کارخانه مکزیکی را لغو کرد. اما حمله ترامپ به تویوتا، نخستین حمله علیه یک خودروساز خارجی است. ترامپ در پیامی که در توییتر ارسال کرد برنامه تویوتا موتور برای ساخت کارخانه جدید در باخای مکزیک به منظور تولید خودروهای کورولا را مورد انتقاد قرار داد.

بدنبال این انتقاد، ارزش سهام تویوتا بلافاصله بیش از سه درصد سقوط کرد و ارزش سهام نیسان موتور و هوندا موتور هم حدود دو درصد کاهش داشت.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در توکیو به خبرنگاران گفت تویوتا شرکت مهمی در آمریکا به شمار می رود در حالیکه هیروشیگه سیکو، وزیر بازرگانی این کشور به مشارکت شرکتهای ژاپنی در اشتغالزایی در آمریکا اشاره کرد.

تویوتا یکی از شرکتهایی است که در مکزیک فعالیت می کنند. این خودروساز یک کارخانه مونتاژ در باخای کالیفرنیا دارد که در آن پیکاپ تاکوما را تولید می کند و ممکن است در آنجا تولید را افزایش دهد.

با اینهمه پیام توییت ترامپ وضعیت کارخانه کنونی تویوتا در باخا و کارخانه یک میلیارد دلاری برنامه ریزی شده در گواناخواتو که روند ساختش در نوامبر آغاز شد را پیچیده کرده است.

تویوتا در کارخانه گواناخواتو کورولا تولید خواهد کرد و تولید خودروهای کوچک را از کانادا به این کارخانه منتقل می کند. زمانی که این کارخانه در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شود، ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو را خواهد داشت.
سایر خودروسازان ژاپنی و تامین کنندگان قطعات در مکزیک شامل نیسان هستند که به مدت چند دهه در این کشور فعالیت کرده است. نیسان دو کارخانه در مکزیک دارد و تا مارس سال گذشته، ۸۳۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید کرد.

هوندا دو کارخانه مونتاژ و تولید موتور با ظرفیت سالانه ۲۶۳ هزار خودرو و یک کارخانه جعبه دنده با ظرفیت سالانه ۳۵۰ دستگاه را دارد. بر اساس گزارش رویترز، آیسین سیکی و دنسو دو قطعه سازی هستند که قطعات مورد نیاز تویوتا و سایر خودروسازان را تامین می کنند و به ترتیب دو و سه کارخانه در مکزیک دارند.

منبع:ایسنا



نظرات