1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

5 اسفند 1393
  • 3

برخی از رانندگان معتقدند این‌که گشتاور عظیم یک خودروی اسپرت وحشی را با یک جعبه‌دنده دستی کلاسیک زیر دستان خود حس کنید چیزی نیست که هرگز بتوان با جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و بسیار مدرن امروزی بدان دست یافت، از طرفی عده‌ای نیز آن را قدیمی و خسته‌کننده می‌خوانند و راحتی تعویض با یک ضربه بر پدال‌های پشت فرمان را ترجیح می‌دهند! این موضوع حل‌شدنی نیست و به سلایق افراد برمی‌گردد اما سؤال اینجاست که آیا جعبه‌دنده‌های دستی هنوز هم جایی در محصولات امروزی خودروسازان بزرگ دارند؟؟

با این سؤال به سراغ جگوار F-Type مجهز به جعبه‌دنده دستی می‌رویم.

شاید کمی متعجب شوید اما با نگاهی به لیست ثبت سفارش این مدل خواهید دید با پرداخت 1800 دلار کمتر امکان سفارش آن (در نسخه V6) با یک جعبه‌دنده دستی 6 سرعته ساخت ZF نیز وجود دارد.

شاید عده‌ای آن را کمی قدیمی بشمارند اما از نظر عده‌ای دیگر حتی تصور یک گربه وحشی که کاملاً تحت فرمان دستان شما باشد هیجان‌آور است! نشریه تاپ گیر نیز در اظهارنظری عجیب می‌گوید در کشوری که از پیشگامان ابداع و استفاده انواع اتوماتیک بسیار پیشرفته است بعید بود که حالا در لیست این خودروی اسپرت دونفره جعبه‌دنده دستی به عنوان یک آپشن ارائه شود!

کمپانی جاگوار با این امر طیف محصولات خود را گسترش می‌دهد، همچنین می‌تواند به‌طور جدی‌تر به رقابت با پـورشـه 911 بپردازد و نشان دهد که F-Type تنها یک اسپرت فانتزی نبوده و خودرویی برای رانندگان واقعی است. با احتساب نسخه‌های روباز و WD4 در مجموع تعداد انواع F-Type به 15 عدد رسیده است. شاید ابهاماتی درباره آینده و فروش این مدل در ذهن خودرو دوستان وجود داشته باشد اما انتظار می‌رود در بازار آمریکا حدود 20% سفارش‌های نسخه V6 با جعبه‌دنده دستی ZF باشد، در بازارهای فروش دیگر نیز حدود نصف این عدد پیش‌بینی می‌رود.

با ورود به داخل خودرو دیگر خبری از پدال‌های تعویض پشت فرمان نیست و بجای آن سه پدال در زیر پای راننده قرار دارند و دسته‌دنده نیز در کنسول میانی جا خوش کرده است. دسته‌دنده و پدال‌ها بسیار خوب طراحی شده‌اند و مشکلی در استفاده از آن‌ها حس نمی‌شود. کلاچ نرم بوده و از سرعت عمل بسیار خوبی برخوردار است. مجموعه پدال‌ها نیز وزن زیادی ندارند و در هماهنگی با سایر اجزا قرار دارند. البته گاهی اوقات جا رفتن دنده‌ها به راحتی 911 نیست و در کناره‌ها گیر کرده و خشک عمل می‌کند اما به هیچ‌وجه در حدی نیست که احساس کنید در حال کلنجار رفتن با دنده هستید.

متأسفانه F-Type هنوز هم از نداشتن فرمان پذیریِ در حد انتظار رنج می‌برد و در نمونه دستی هم این موضوع به قوت خود باقی است، اما خب تقسیم وزن مناسب، چسبندگی خیلی خوب به سطح جاده، کیفیت ساخت بسیار قابل‌قبول و دیگر نقاط قوت آن را نیز نباید نادیده گرفت.

با نگاهی کلی به این نتیجه می‌رسید که هنوز می‌توان در چنین خودروهایی از انواع دستی باکیفیت بهره برد و از رانندگی پویاتر و به دور از انفعال آن (که در انواع اتوماتیک زیاد به چشم می‌خورد) لذت برد.

در کل نمی‌توان گفت کدام جعبه‌دنده بهتر است چون هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. اگر جزء افرادی هستید که تمایل دارید پشت فرمان به زیر آرنجی تکیه داده و آرام و راحت به رانندگی بپردازید نمونه 8 سرعته اتوماتیک با واکنش‌های بسیار خوب و پدال‌های پشت فرمان که با سرعت بالا و در کسری از ثانیه تعویض‌ها را انجام می‌دهند برای شما گزینه مناسبی است، اما اگر در رانندگی به تحرک و برقراری ارتباط بیشتر با قدرت خودرو و دخالت بیشتر در هدایت آن علاقه دارید باید گزینه دستی را تیک بزنید.

مشخصات جـاگـوار F-Type V6 مجهز به جعبه‌دنده دستی

قیمت: 60,250 دلار (بازار انگلستان)

پیشرانه: 2995 سی‌سی سوپر شارژر دار

حداکثر توان خروجی: 375 اسب بخار در 6500 دور بر دقیقه

بیشینه گشتاور: 459 نیوتون بر متر در 3500 تا 5000 دور بر دقیقه

شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 5.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 275 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت: 8.1 لیتر در یکصد کیلومتر

آلایندگی: 234 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

 جگوار اف تایپ V6 با گیربکس 6 دنده دستی

منبع پدال


نظرات

  • رخش جاده رخش جاده (5 اسفند 1393 ساعت 19:18)

    عاااااااااااااااااالیه ، ولی اگه یکم رو طراحیش کار بشه محشر بشه !
    غوووووووووول وحشی

  • آفرین آفرین (5 اسفند 1393 ساعت 07:25)

    دنده عوض کردن و یکدفعه گاز دادن و تکاپ کردن یک حس خاصی دارد .

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (5 اسفند 1393 ساعت 15:50)

    ا وقتی نری پشت فرمون نمیفهمی