1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

14 مهر 1395
  • 0

جگوار F-Pace تلاش این شرکت انگلیسی برای ورود به بازار شاسی بلندهای جمع و جور است. تلاشی دیرهنگام که پس از مالکیت هندی‌ها بر این شرکت و شراکت با مجموعه لندروور رنجروور تحقق یافته است. اف تایپ درواقع نه یک شاسی بلند آفرود بلکه یک کراس اوور محسوب می‌شود. این همان چیزیست که از جگوار نیز انتظار داریم نه یک لندروور دیسکاوری. اکنون با ورود اف پیس به بازارها، می‌توان میزان موفقیت آن را نیز در برابر رقبای مهمی چون پورشه ماکان، لکسس RX و مرسدس GLC سنجید.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

اف پیس ابتدا در قامت خودروی کانسپت C-X17 در سال 2013 رونمایی شده بود. اولین نمونه از اف پیس در سال 2015 وارد میدان شد. مسابقات توردوفرانس جایی بود که این خودرو البته با پوشش مخصوص در آن حضور داشت. با این حال نخستین تحویل رسمی آن به سال 2016 موکول شد. بنابراین مشاهده می‌کنید که با چه خودروی جوانی سروکار داریم. یان کالوم، طراح ارشد جگوار و طراح این مدل، آن را بر اساس سایر مدلهای جگوار مخصوصاً XE طراحی کرده است. با این حال دو خصوصیت بارز طراحی منحصر به فرد و قابل شناسایی جگوار و تناسب اجزا در آن به خوبی دیده می‌شوند.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

ساختار بدنه برای صرفه جویی در وزن به میزان 80 درصد از آلومینیوم ساخته شده است. همچنین قسمت‌هایی نظیر درب عقب از کامپوزیت و قطعاتی دیگر از منیزیوم ساخته شده‌اند. سیستم تعلیق این مدل نیز برگرفته از مدل اسپرت F تایپ در جلو و اتصالات انتگرالی پیچیده در عقب است. شاسی متعلق به پلتفرم iQ-AL و مشترک با مدل XE است که به علت ماژولار بودن و مقیاس‌پذیری در خودروهای نسل دوم XF و XJ نسل بعدی و رنجروور اِووک نیز استفاده خواهد شد. یک سیستم برقی کمکی فرمان نیز برای ارائه بهترین احساس از سواری درنظر گرفته شده است. سعی جگوار رسیدن به تعادلی مناسب و منطقی بین هندلینگ و کیفیت سواری بوده است.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

اف پیس همچنین از حمایت‌های لندروور بهره فراوانی برده است. موتورهای جدید سری انجینیوم توربو دیزل 2.0 لیتری با قدرت 178 اسب بخار و گشتاور 430 نیوتن متر، 3.0 لیتری دیزلی توربوشارژر با قدرت 296 اسب بخار و گشتاور 700 نیوتن متر و نمونه بنزینی سوپرشارژر 3.0 لیتری V6 در دو نسخه 340 اسبی و 450 نیوتن متری یا 380 اسبی و 450 نیوتن متری برای این خودرو در دسترس‌اند. هر دو نسخه دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل نیز برای این خودرو قابل انتخاب می‌باشند. به جز مدل 2.0 لیتری که می‌توان با یک گیربکس شش سرعته دستی، آن را سفارش داد، سایر مدل‌ها با یک گیربکس 8 سرعته خودکار ساخت ZF ارائه می‌شوند.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

شتاب مدل دیزلی 2.0 لیتری از سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت 8.7 ثانیه است. مدل 3.0 لیتری دیزلی برای این کار به 6.2 ثانیه زمان نیاز دارد. در حالی که قوی‌ترین مدل سوپرشارژر بنزینی در 5.5 ثانیه به چنین سرعتی می‌رسد.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

جگوار سعی کرده، اف پیس را تبدیل به خودروی جذابی نماید. این جذابیت باید در طراحی، سواری و کیفیت این خودرو نمود پیدا کند. چهار تیپ پرستیژ، R-اسپرت، پورتفولیو و S برای این مدل درنظر گرفته شده‌اند. درحالی که برای تمامی مدل‌ها چرخ‌های آلیاژی 18 اینچی درنظر گرفته شده‌اند اما چرخ‌های 22 اینچی غول پیکر نیز قابل سفارش‌اند. درون کابین می‌توان صندلی‌های الکتریکی و گرم شونده با روکش چرمی، سیستم سرگرمی جدید جگوار با نمایشگر 12.3 اینچی همراه با سیستم صوتی پیشرفته 380 وات مریدین و سان روف پانوراما دریافت کرد. با این حال همانند مدل XE گلایه‌هایی از ارگونومی و همچنین استفاده از پلاستیک و مواد با کیفیت پایین‌تر از حد انتظار در برخی قسمتهای کابین وجود دارد. تمامی مدل‌های اف پیس به سیستم سرگرمی ارتقا یافته InControl لمسی جگوار مجهزند که در مدل پایه با یک نمایشگر 8 اینچی ارائه می‌شود.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

سنسور پارک خودکار و رانندگی نیمه مستقل و دوربین دید عقب همانند پسرعموی آن، لندروور دیسکاوری در این خودرو نیز به صورت استاندارد ارائه می‌شوند. اف پیس همچنین بر دو رقیب خود یعنی ماکان و BMW X3 در فضای قابل استفاده بار با فضای 650 لیتری در عقب پیروز می‌شود. این موضوع عملی بوده و کاربردی بودن بیشتر این خودرو را اثبات می‌کند. متأسفانه اف پیس تنها با یک آرایش 5 نفره ارائه می‌گردد و راهی برای افزودن سرنشینان بیشتر به آن نیست.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

رانندگی این خودرو بسیار راحت و برای انواع جاده‌ها مناسب است. فضای کافی برای بزرگسالان حتی بلندقد نیز وجود دارد. ایمنی این مدل نیز با وجود ترمز اضطراری و خودکار و شناسایی عابرین پیاده و کروز کنترل تطبیقی و هشدار خروج از لاین جاده تضمین شده است. اف پیس تقریباً 13 سال بعد از BMW X3 و 17 سال بعد از BMW 5 وارد بازار شده است. با این حال می‌توان تلاش جگوار را برای ارائه خودرویی خوب ستود. قیمت اف پیس از 41 هزار دلار آغاز می‌شود و تا 71 هزار دلار نیز ادامه می‌یابد.

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

 جگوار اف پیس، گربه‌ای بلند قامت

منبع:autoexpress-caranddriver



نظرات