1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پنج ضلعی خودروسازان با شرکای تازه

پنج ضلعی خودروسازان با شرکای تازه

20 بهمن 1394
  • 0

با اجرای «برجام»، زمزمه حضور شرکت‌های بزرگ خودروسازی در ایران جدی‌تر و سرانجام، قرارداد پژو در اوایل بهمن ماه با سفر رییس‌جمهور به فرانسه نهایی شد. در همین حال روز گذشته مدیرعامل ایران خودرو در نشست خبری با بیش از 70خبرنگار داخلی و خارجی، از جزییات قرارداد با پژو و شرکای جدید این شرکت رونمایی کرد.

بنز و فیات در کنار سوزوکی و پژو شرکای ایران خودرو هستند و براساس گفته‌های هاشم یکه‌زارع به "روزنامه تعادل" احتمال همکاری با شرکت‌های کره‌یی نیز وجود دارد؛ هرچند در سال‌های تحریم چین نیز رفیق پروپاقرص این شرکت بود. با این حال با توجه به خبرهای جدید و گفته‌های مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروسازی ایران؛ بنز تمام قد وارد بازار ایران می‌شود و فیات نیز شریک چهارم ایران خودروست. در این راستا «بنز» هم تولید خودرو سواری خواهد داشت و هم خودروهای تجاری و با همکاری هم، 2 شرکت در تولید و خدمات پس از فروش با سهام 51 - 49درصدی تاسیس می‌کنند و همکاری‌ها در حوزه ساخت و مونتاژ خودرو، در قالب این شرکت‌ها انجام خواهد شد. از همین رو در نشست خبری که برای ارائه توضیحات مدیرعامل ایران خودرو از جزییات و نحوه همکاری‌های بین‌المللی ایران خودرو با شرکت‌های خودروساز خارجی برگزار شد، هاشم یکه‌زارع در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه آیا چین و کره در کنار آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن سهمی در همکاری‌ها و قراردادها خواهند داشت، گفت: سهم چین در سبد همکاری‌های ایران خودرو 5درصد است و کره نیز ممکن است، سهمی داشته باشد.

یکه‌زارع همچنین با توجه به پیش‌بینی 30 درصدی بازار صادرات در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه چقدر برای تحقق این امر بازارسنجی شده است، گفت: بازارسنجی توسط شرکت «جوینت ونچر» انجام و هیچ محصولی غیر از محصول داخلی صادر نخواهد شد. موضوع صادرات را به‌طور شفاف در قرارداد ذکر کرده‌ایم و از این رو صادرات محصولات متناسب با تولید داخل پیش خواهد رفت و اگر تیراژ تولید در ایران کاهش یابد، صادرات نیز بالطبع کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر هر چند تفاهم همکاری ساخت خودروهای تجاری با بنز تایید شده است، اما طی قراردادی که در هفته‌های آینده با این شرکت آلمانی امضا خواهد شد، احتمالا تفاهم همکاری جدید در حوزه خودروهای سواری امضا خواهد شد.

  پنج ضلعی خودروسازان با شرکای تازه

غرامت 427 میلیون یورویی «پژو»

از سوی دیگر گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص جزییات قرارداد ایران خودرو با پژو وجود داشت که حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را محرمانه خواند. در همین حال یکه‌زارع معتقد است که 80 درصد قرارداد پژو محرمانه نیست و تنها 20 درصد آن محرمانه است. البته در قرارداد پژو، دو موضوع برای همه حایز اهمیت بود و آن میزان غرامت و دیگری ورود تکنولوژی روز بود؛ چرا که تجربه تلخ گذشته، بدبینی نسبت به این شرکت فرانسوی را در ذهن‌ها ایجاد کرده بود. با این حال روز گذشته، مدیرعامل ایران خودرو رقم دقیق غرامت ایران از پژو را 427 میلیون و 600 هزار یورو اعلام کرد که 116میلیون یورو به مسائل جاری و گذشته و 311 میلیون و 600 هزار یورو مربوط به مسائل آتی است. یکه‌زارع به ارائه جزییاتی درباره چگونگی پرداخت غرامت پژو به ایران خودرو پرداخت و گفت: براساس قرارداد با این شرکت فرانسوی، ایران خودرو 25 میلیون یورو بابت قطعات، 11 میلیون یورو بابت تجهیزات خطوط تولید 207.11 میلیون یورو از طلب‌های پژو از این شرکت را به‌ازای غرامت پرداخت نخواهد کرد.

جزئیات بیشتر قرارداد با فرانسوی‌ها

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: در بخش رویالیته (حق امتیاز) نیز ایران خودرو 65 میلیون یورو به پژو پرداخت نمی‌کند و عملا 20 میلیون یورو هم تخفیف بابت قوای محرکه از پژو دریافت کرده‌ایم. همچنین پژو 4 میلیون یورو هزینه متعهد شده است تا کارشناسان خودرو را به ایران خودرو بفرستد تا آنها با استقرار در کارخانه، اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت محصولات انجام دهند. در کنار این موضوع یک میلیون و 600 هزار نفر از نیروی ایران خودرو برای آموزش به پژو فرستاده می‌شوند. یکه‌زارع با بیان اینکه بابت قیمت رویالیته محصولات پژو در آینده برای هر یک دستگاه خودرو که هزینه 150 یورویی و برای هر محصول 100 یورو هزینه می‌کند، افزود: قرار است 2میلیون خودرو در قرارداد پژو تولید شود که ایران خودرو با دریافت این تخفیف 140 میلیون یورو به پژو پرداخت نخواهد کرد. در روند تولید خودروهای 206 و 405 نیز ایران خودرو 140میلیون یورو به پژو پرداخت نخواهد کرد.

ضمانت اجرایی ایران برای قرارداد

در همین حال با وجود انتقادهایی که به ایران خودرو برای قرارداد با پژو وجود داشت، اما یکه‌زارع تعبیر متفاوتی از اقدامات این شرکت فرانسوی دارد و معتقد است: پژو تنها شرکتی نبود که با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، صنعت خودروسازی کشور را ترک کرد و در آن مقطع شرکت‌های مختلفی بازار خودرو ایران را ترک کردند؛ لذا در شرایط فعلی لزومی ندارد که به این موضوع بپردازیم. به هر حال، امروز پژو تمایل دارد همکاری خود را با ایران خودرو افزایش دهد. ما نیز برای ضمانت اجرایی قرارداد جدید، خود یک بسته حمایتی و جبرانی را تعریف کرده‌ایم. برهمین اساس چیزی که ما در فرانسه به امضا رساندیم فقط قرارداد نبود بلکه یک تفاهمنامه نیز برای دریافت غرامت به امضا رسید. مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در این شرکت مشترک میان ایران خودرو و پژو 500 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در گام نخست همکاری‌ها تولید 15 هزار دستگاه خودرو را هدف‌گذاری و آن را به 200 هزار دستگاه خودرو خواهیم رساند. البته ما با همکاری با شرکت پژو به دنبال تولید خودروهای ارزان نیستیم.

نحوه تعیین هیات ‌مدیره جدید

یکه‌زارع همچنین با بیان اینکه سهم پژو از محصولات ایران خودرو فقط 15 درصد است، تصریح کرد: در دو سال اول این همکاری مدیریت شرکت مشترک برعهده مدیرعامل ایران خودرو و ریاست هیات‌مدیره برعهده شرکت پژو است که این موضوع در دو سال بعد بالعکس خواهد شد. وی با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت در شراکت‌ شرکت‌های داخلی با خارجی‌ها افزایش عمق ساخت داخل است، گفت: به هر میزان که داخلی‌سازی یک محصول انجام شود، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد و خود پژو نیز از این موضوع سود خواهد بود ؛ چراکه سهم آن در بازار افزایش خواهد یافت. مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه انعقاد قرارداد با پژو آنقدر هم برای ما مهم نبود، افزود: ما در این قرارداد بیشترین منافع را برای ایران خودرو کسب کرده‌ایم البته باید تاکید کنم پژو در هیات‌مدیره خود برای ارائه امتیاز به ما با مشکل روبه‌رو شده و من در همان جلسه‌یی که اخیرا در فرانسه برای انعقاد قرارداد برگزار شده بود به نمایندگان خود گفتم اگر آنها بر سر موضوعات خود اصرار دارند میز مذاکره را ترک کنند و خوشبختانه در نهایت توانستیم تا حدودی منافع شرکت خود را در این قرارداد تامین کنیم.

اما و اگر قیمت‌گذاری محصولات

یکه‌زارع در عین حال درخصوص اینکه سرمایه‌گذاران‌ خارجی خواستار تعیین قیمت محصولات خود هستند، گفت: این موضوع برای ما که جوینت ونچر هستیم، صدق نمی‌کند حال ممکن است در سایر خودروسازان خارجی این شرط‌ها مطرح شود چنانچه قیمت‌گذاری محصولات جدید ربطی به قرارداد پژو ندارد. در سال آینده که روند تولید سه محصول جدید پژو در بازار ایران آغاز شود، قیمت‌گذاری آنها مشمول قوانین ناظر و حاکم بر شرایط بازار خواهد بود؛ البته باید تاکید کنم فولکس و فیات در هیچ بازاری محصولات خود را به صورت دستوری تعیین نمی‌کنند؛ بلکه مکانیسم بازار قیمت‌گذاری محصولات آنها را انجام می‌دهد. وی با اعلام این خبر که در خرداد ماه سال آینده خودرو 207 وارد بازار خواهد شد، تصریح کرد: برخی صحبت از خودرو تولید ملی می‌کنند اما به نظر من هنوز ما چیزی به نام خودرو ملی نداریم و بیشتر یک توهم و نمایش است. به اعتقاد من نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم اما محصولات قدیمی تولید کنیم باید در این رابطه اقدامات لازم برای تولید محصولات با کیفیت انجام شود.

ورود تمام ‌قد بنز به بازار

یکه‌زارع در رابطه با همکاری ایران خودرو با بنز و فولکس واگن نیز اظهار کرد: در شراکت‌های بین‌المللی خود فقط به قرارداد با پژو اکتفا نمی‌کنیم؛ بلکه با بنز نیز به تفاهمنامه‌یی رسیده‌ایم اما با فولکس واگن هنوز به تفاهمنامه دست پیدا نکرده‌ایم؛ چراکه در فولکس‌واگن ما هنوز بر سر دو موضوع مشکل داریم و فولکس‌واگن نیز درگیر شرایط خودشان است؛ به همین خاطر هنوز با این شرکت به نتیجه نهایی دست پیدا نکرده‌ایم. وی اضافه کرد: درحال حاضر فولکس‌واگن در ایران شریک دارد و شاید بخواهد با همان شریک به تولید محصولات خود بپردازد. مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه فولکس‌واگن و بی ‌ام و تمایلی به انتقال تکنولوژی به شرکت‌های خودروساز ایرانی ندارند در رابطه با صحبت‌های امروز برخی از نمایندگان مجلس که قرارداد جدید ایران خودرو و پژو را تحریم کرده‌اند، گفت: من به نظر نمایندگان مجلس احترام می‌گذارم و اگر مجلس عدم اجرای قرارداد پژو را تصویب کند ما به مجلس احترام خواهیم گذاشت.

فیات؛ یک انتخاب خوب

یکه‌زارع در رابطه با ادامه همکاری ایران خودرو با رنو نیز گفت: درحال حاضر منتظر انعقاد قرارداد رنو با سایپا هستیم تا بعد از آن روند همکاری خود را با رنو آغاز کنیم. در کنار رنو شرکت نیسان نیز با پارس خودرو همکاری می‌کند؛ در کنار این موضوع ممکن است ایران خودرو یک شرکت ژاپنی را به لیست شرکای خارجی خود اضافه کند. در مورد بی ‌ام و نیز تولید خودروهای این شرکت سالانه به 5 هزار تا نمی‌رسد؛ به همین منظور تولید و شراکت با آن در داخل کشور معقول به نظر نمی‌رسد. البته از طرف بی ‌ام و صحبت‌هایی برای شراکت با ایران خودرو مطرح شده بود اما ما به احترام نمایندگی رسمی این شرکت در ایران کنار کشیده‌ایم. وی به مذاکرات این شرکت با فولکس و فیات نیز اشاره کرد و گفت: فیات یک مجموعه خودروسازی قوی است و احساس می‌کنیم ظرف دو سال آینده فیات برخی از شرکت‌ها را از آن خود کند. به همین منظور فکر می‌کنیم انتخاب خوبی انجام داده‌ایم.

ورود تکنولوژی امریکا به ایران

یکه‌زارع درخصوص همکاری ایران خودرو با خودروسازان امریکایی نیز افزود: ما در شراکت با خودروسازان امریکایی تابع سیاست وزارت صنعت هستیم اما می‌توان گفت تکنولوژی خودروهای امریکایی می‌تواند به صورت غیرمستقیم با شراکت ایران خودرو و فیات وارد کشور شود. وی با اشاره به اینکه خودروهای جدید پژو بالای 60 تا 70میلیون هستند، گفت: در شراکت‌های خارجی آن هم در کلاس C محصول 40میلیونی تولید نخواهد شد. ما در بخش خودروهای جاری خود می‌خواهیم کیفیت و آپشن‌ها را ارتقا دهیم برهمین اساس در آینده پژو پارسی را تولید می‌کنیم با کیفیت بالا و گریبکس اتوماتیک که حداکثر 45میلیون تومان خواهد بود. مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با توقف تولید خودرو 405 نیز افزود: هنوز زمان دقیقی برای توقف تولید این خودرو تعیین نشده البته این موضوع را زمانی می‌توانیم اجرایی کنیم که مصرف‌کننده در این رنج قیمتی با محصولات مختلفی روبه‌رو شود که امروز چنین موضوعی در سطح بازار وجود ندارد.

باور اشتباه تعدیل قیمت

یکه‌زارع با اعتقاد بر اینکه باور مردم در تعدیل قیمت خودرو آن هم بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی نادرست است، اظهار کرد: ایران خودرو درصدد است با همکاری شرکای خارجی و ضمن اتکا به توانمندی تولید داخل محصولات مختلفی را وارد بازار کند. وی درخصوص وانت تندر 90 نیز افزود: برای این پروژه 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود وقتی من وارد ایران خودرو شدم، خواستم این قرارداد را لغو کنم اما دیدم 38میلیارد از سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده البته در آن مقطع آقای کارگر می‌گفتند که 20 هزار دستگاه وانت تندر 90 را تولید خواهیم کرد اما من در خوشبینانه‌ترین حالت معتقد بودم فقط دو هزار دستگاه خودرو تولید خواهد بود.



نظرات