1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کمپانی اینتل وارد دنیای خودرو شد

کمپانی اینتل وارد دنیای خودرو شد

13 آذر 1395
  • 0

شرکت اینتل که از آن به عنوان «غول دنیای پردازنده» نام برده می‌شود و مغز اکثر رایانه های جهان را می‌سازد برای ساخت خودروهای خودران وارد میدان شد. این شرکت برای تحقیقات اولیه قصد دارد ۲۵۰ میلیون دلار برای توسعه خودروهای خودران و توسعه هوش مصنوعی بکار رفته در این خودرو‌هاهزینه کند.

 ????? ????? 40???? ??

از جمله فناوری هایی که اینتل قصد گسترش آن را دارد می‌توان به ارتباطات بی سیم، آگاهی هوشمند از شرایط محیطی، هوش مصنوعی و امنیت اشاره کرد. اینتل امیدوار است از این طریق خودروهایی تولید شوند که با حداقل میزان دخالت انسانی بتوانند در جاده‌هاو خیابان‌ها حرکت کنند و امنیت عابران پیاده را به خطر نیندازند. همچنین این خودروها می‌توانند به طور آنی و سریع حجم زیادی از داده‌هارا برای افزایش امنیت و مسیریابی بهتر با یکدیگر رد وبدل کنند.

برای خودروهای خود ران اینتل قصد دارد در آینده پردازنده های قدرتمندی را تولید کند که بتوانند ارائه خدمات یاد شده را از طریق اتومبیل های خودران ممکن کنند. البته خودروهای امروزی به طیف گسترده ای از حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی مجهز هستند که اطلاعات مختلف را خلق، جمع‌آوری، پردازش و منتقل می‌کنند. برآوردها حاکیست هر یک از خودروهای خودران هر روز چهار ترابایت داده تولید خواهند کرد و صنعت خودروسازی باید زیرساخت های لازم برای تبادل این حجم از اطلاعات را به وجود آورد.

شرکت اینتل برای خودروهای خودران با شرکت ب‌ام‌و آلمان متحد شده است. هدف نهایی این همکاری، تولید یک خودروی خودران صرف نیست؛ بلکه تولید خودرویی است که نیازی به توجه یک انسان هوشیار نداشته باشد. به عبارت دیگر این شرکت‌ها خودرویی خواهند ساخت تا حضور یا عدم حضور سرنشینان تاثیری بر عملکرد آنها نداشته باشد و به صورت مستقل به عملکرد خود ادامه دهند. بدین ترتیب حتی اگر انسان داخل خودرو نباشد، خودرو میتواند به هر جای مختلفی که به آن دستور داده شود برود؛ این خودروها که به اصطلاح مستقل نامیده می‌شوند، اطلاعات رانندگی را با یکدیگر به تبادل می‌گذارند، در سطح شهر حرکت کرده و مسافران را پیاده و سوار می‌کنند.

برای رسیدن به این دستاورد نقشه‌ی راهی تهیه شده است. بزودی اولین نمونه این خودروی هوشمند به نمایش درخواهد آمد و در سال ۲۰۱۷ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. هدف نهایی عبور و مرور خودروهای مستقل در جاده‌ها تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

البته اینتل کمی ‌دیر به شرکت‌هایی پیوسته که در زمینه خودرو های خود ران کار می‌کنند. در سال های اخیر تعداد زیادی از شرکت های خودروسازی در آمریکا، اروپا و شرق آسیا برنامه ریزی برای تولید انبوه اتومبیل های خودران را آغاز کرده اند و پیش‌بینی می‌شود استفاده از این خودروها ظرف پنج سال آینده همه گیر شود. فعلا پیشگام کار بر روی خودروهای بدون راننده شرکت گوگل است. این شرکت تصمیم گرفته با همکاری فیات این طرح را به فاز تجاری نزدیک کند.

فیات و گوگل برای تولید خودرو بدون راننده توافق کرده‌اند. این فعالیت بیشتر متمرکز بر روی همکاری با شرکت کرایسلر زیر مجموعه شرکت فیات خواهد بود. در پی بحران در گروه خودروسازی کرایسلر این گروه خودروسازی که شامل کرایسلر، جیپ و دوج می‌شود به مالکیت گروه فیات ایتالیا درآمده است. گروه فیات شامل برندهای فیات، فراری، مازراتی، ایویکو، آلفا رومئو و لانچیا است.

برای شروع پروژه، کار روی ۱۰۰ خودرو فیات آغاز خواهد شد و فیات ۱۰۰ خودرو خود را به همراه یک تیم مهندسی در اختیار تیم فنی گوگل قرار می‌دهد. اتومبیل‌هایی که قرار است در این طرح مورد استفاده قرار گیرند مدل پاسیفیکا است. این خودرو یک مینی‌ون به شمار می‌رود و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری گوگل برای تولید خودروهای بدون راننده از خودروهای کوچک به سمت خودروهای بزرگ تمایل پیدا کرده است.

البته هم اکنون به غیر از گوگل و فیات شرکت‌های مختلفی در حال کار بر خودروهای بدون راننده هستند. شرکت تسلا توانسته گام بزرگی را در تجاری سازی خودروهای بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار بر روی خودروهای بدون راننده هستند.

خودرو بدون راننده نیسان که مراحل تست را می‌گذراند با راداری در جلوی خودرو تا فاصله ۲۰۰ متری را اسکن می‌کند و سنسورهای مختلف لیزری هم به بررسی اطراف می‌پردازند. در پشت خودرو هم راداری تعبیه شده که تا فاصله ۷۰ متری جاده را اسکن می‌کند. این خودرو می‌تواند خطوط خیابان و علامت‌های راهنمایی را اسکن کند و به فرامین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل کند. در یک آزمایش در سرعت ۶۰ کیلومتر به طور ناگهانی عروسکی در نقش عابر پیاده به جلوی خودرو انداخته می‌شود و خودرو با یک حرکت ناگهانی فرمان، مانع از تصادف با عابر پیاده می‌شود. این خودرو به راحتی می‌تواند در سخت‌ترین مکان‌های پارک خودرو هم پارک کند.

گام بعدی در این تکنولوژی استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای بدون راننده است. ایده‌ای که عملا خودرو را می‌تواند به اتومبیلی با شوفری باهوش و حرفه‌ای در رانندگی تبدیل کند. البته این ایده جذاب ممکن است خطراتی هم داشته باشد یکی از این خطرها طغیان ماشین‌های هوشمند علیه انسان است. خطر دیگر این است که اگر خودروها آنقدر قابلیت پیدا کنند هک شدن آنها هم دردسرساز خواهد شد.

منبع:ایران جیب



نظرات