1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بعضی خودروهای وارداتی به کشور آلاینده هستند

بعضی خودروهای وارداتی به کشور آلاینده هستند

25 آذر 1394
  • 0

تست صورت گرفته از یک دستگاه خودروی کره‌ای مدل ۲۰۱۵ وارداتی نشان می‌دهد که این خودرو حتی استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس نمی‌کند. این در حالی است که خودروهای وارداتی باید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ باشند.

با تست صورت گرفته روی یک دستگاه خودروی وارداتی از سوی یکی از شرکت‌های بازرسی، ابهامات پیرامون استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی وارد مرحله جدیدی شد.

پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایسنا از ابهام در قانونی بودن واردات برخی خودروهای وارداتی خبر داده بود.

فربد زاوه، اظهار کرده بود: "اگرچه طبق قانون خودروهای وارداتی به ایران باید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ باشند اما در تطابق استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی با این قوانین، ابهام وجود دارد".

به گفته این کارشناس صنعت خودرو ، تقریبا تمام خودروهای خارجی از مبدا کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شود. این در حالی است که به دلیل پایین بودن کیفیت بنزین در منطقه خاورمیانه، استاندارد آلایندگی اجباری در کشورهای حوزه خلیج فارس بر مبنای یورو ۳ است، بنابراین استاندارد آلایندگی برخی خودروهای وارد شده به حوزه خلیج فارس می‌تواند پایین‌تر از استاندارد یورو ۵ اجباری در ایران باشد.

در این وضعیت نتایج تست آلایندگی صورت گرفته روی یک دستگاه خودروی کره‌ای مدل ۲۰۱۵، نشان می‌دهد که این خودرو حتی استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس نمی‌کند و استاندارد آلایندگی آن یورو ۳ است، در حالی‌که طبق قانون، استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی باید یورو ۵ باشد.

اقدام غیر قانونی برخی شرکتهای واردکننده خودرو در واردات خودروهای آلاینده در حالی است که بخش قابل توجهی از معضل آلودگی هوای شهرهای کشور ناشی از آلایندگی خودروهاست.

طبق قانون، استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای داخلی یورو ۴ و خودروهای وارداتی یورو ۵ تعیین شده است تا از یک سو خودروسازان داخلی به ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات خود ترغیب شوند و از سوی دیگر آلودگی هوا کاهش یابد، اما با اقدامات برخی شرکتهای واردکننده خودرو در واردات خودروهای آلاینده‌ای که استاندارد آلایندگی یورو ۴ را هم پاس نمی‌کنند، علامت سوال بزرگی در این حوزه شکل گرفته است.

منبع ایسنا


نظرات