1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جنسیس کوپه , به سرنوشت هیوندای کوپه دچار میشود؟

جنسیس کوپه , به سرنوشت هیوندای کوپه دچار میشود؟

16 مرداد 1395
  • 0

جنسیس کوپه اولین خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب کمپانی هیوندای است که از سال 2008 بر روی خط تولید قرار دارد.

 تولید جنسیس کوپه بدون معرفی جایگزین متوقف شد؟

این خودرو با تکیه بر موتورهای قدرتمند از جمله نمونه شش سیلندر V6، جعبه دنده های مختلف و البته قیمت رقابتی توانست توجه مجلات خودرویی را به خود جلب کند. نمونه هایی از جنسیس کوپه به ایران نیز وارد شد و در غیاب رقبای قدرتمند، به موفقیتی قابل توجه دست یافت.چرا که این نسل به لطف موتور V6 خوش صدا و توانمند خود (با قدرت 306 اسب بخار) و ارائه شتاب صفر تا صد حدود 6.5 الی 7.0 ثانیه در شرایط ایران، به یک آلترناتیو نسبتا ارزان (قبل از افزایش قیمت ارز) و هیجان انگیز در بازار خودروهای وارداتی مبدل شده بود.

جنسیس کوپه با چنین فرمولی در بازارهای بین المللی نیز خوش درخشید و به خصوص در شرایطی که خودروسازان آمریکایی با مشکلات مالی ناشی از بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند، رقبای آمریکایی خود را به چالش کشید.بنابراین پس از حضور هشت ساله بر روی خط تولید که برای یک خودرو آسیایی مدت زمان طولانی ای محسوب می شود، در چند ماه اخیر، همگان منتظر ورود هیجان انگیز نسل دوم جنسیس کوپه به بازار بودند.

اما به تازگی کمپانی هیوندای تایید کرده که تولید نسل کنونی جنسیس کوپه بعد از مدل سال 2016 خاتمه پیدا خواهد کرد. طبق تصمیمات اتخاذ شده جایگزین این خودرو با برند مستقل و لوکس جنسیس بعد از سال 2017 ارائه می شود.کریستن هنلی یکی از مدیران هیوندای با گفتن این مطلب افزوده که یک کوپه لوکس و مجهز که همخوانی زیادی با فلسفه برند جنسیس دارد در حال طراحی و توسعه است.

گمانه زنی های قبلی حکایت از آن داشت که کوپه جایگزین جنسیس فعلی مشخصاتی مثل موتور 3.3 لیتری توربوشارژ، گیربکس 8 دنده اتوماتیک و سیستم چهار چرخ متحرک خواهد داشت؛ طراحی ظاهری آن نیز برگرفته از کانسپت کوپه HND-9 Sports Coupe خواهد بود که حدود سه سال پیش معرفی شد.

در حال حاضر برند جنسیس سدان سایز متوسط G80 و سدان فول سایز و پرچمدار G90 را بر روی خط تولید دارد.

توسعه یک کوپه لوکس و اسپرت می تواند شکاف بین این دو محصول را پر کند؛ همچنین به واسطه این کوپه جنسیس می تواند به مصاف رقبای جا افتاده ای مثل لکسوس RC و اینفینیتی Q60 برود.

چندی پیش مسئولان جنسیس با رونمایی از نقشه راه خود اعلام کردند که بعد از G80 و G90 سدان کوچک تر G70، یک شاسی بلند سایز متوسط لوکس، یک شاسی بلند کامپکت و یک کوپه اسپورت لوکس در دستور کار قرار دارد.

آیا منظور آنها از گزینه آخر همان جانشین جنسیس کوپه است؟ زمان به این سوال پاسخ خواهد داد.

اما نکته کلیدی در این زمینه، تغییر رویکرد هیوندای برای حضور در بازار خودروهای اسپرت است، نسل فعلی جنسیس کوپه در مقام یک اسپرت ارزان قیمت به خصوص در سال های اولیه توان رقابت با مدل های فورد ماستنگ و شورولت کامارو را داشت، اما در پی معرفی نسل تازه این دو اسطوره آمریکایی، حتی برند های اروپایی نظیر ب ام و نیز به چالش کشیده شده اند.

بنابراین هیوندای دیگر شانسی برای موفقیت در این بخش از بازار پیش روی خود نمی بیند و از همین رو به سراغ توسعه مدل لوکس تر در بازار کمتر رقابتی کوپه های لوکس رفته است.هرچند بعید نیست که آمریکایی ها به زودی به این سگمنت نیز حمله کنند و بار دیگر هیوندای دچار چالش مواجه با برند های خوش نام و خوش قیمت و اصیل شود.

منبع: ایران جیب



نظرات