1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مروری بر تاریخچه فعالیت شرکت خودروسازی هیوندای

مروری بر تاریخچه فعالیت شرکت خودروسازی هیوندای

8 آبان 1393
  • 11

هیوندای یک شرکت خودروساز چندمنظوره کره ای است. دفتر مرکزی این شرکت در پایتخت کره جنوبی یعنی شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای در سال 1967 تاسیس شد و با شرکت زیرمجموعه خود کیا موتورز که 32.8 درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد گروه خودروسازی هیوندای را تشکیل داده اند و عنوان پنجمین شرکت خودروساز بزرگ دنیا را بر مبنای میزان فروش سالانه خودرو در سال 2012 داراست. در سال 2008 شرکت هیوندای بدون محاسبه شرکت کیا، عنوان هشتمین خودروساز بزرگ دنیا را از آن خود کرد. هیوندای در سال 2012 بالغ بر 4.4 میلیون دستگاه خودرو را در سطح جهان فروخت و همراه با کیا سهم فروشش به 7.12 میلیون دستگاه خودرو رسید.

هیوندای در حال حاضر چهارمین خودروساز بزرگ دنیاست. این شرکت بزرگ‌ترین کارخانه ادغام‌ شده تولید خودرو را در اولسان کره جنوبی دارد و ظرفیت تولید سالانه آن 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال است. گروه خودروسازی هیوندای بالغ بر 75 هزار نیروی انسانی در سراسر دنیا دارد. خودروهایی تولیدی این شرکت در 193 کشور دنیا از طریق شش هزار نمایندگی و دفتر فروش در دنیا فروخته می‌شوند.

تاریخچه

در سال 1947 فردی به نام » چانگ جو یانگ « شرکت مهندسی و ساخت و‌ساز هیوندای را تاسیس کرد. شرکت خودروسازی هیوندای بعدا در سال 1967 تاسیس شد. اولین مدل خودرویی تولید هیوندای کورتینا نام داشت که با همکاری شرکت خودروسازی فورد در سال 1968 به بازار معرفی شد. زمانی که هیوندای تصمیم گرفت خودروی تولیدی شرکت را گسترش دهد، جورج ترن‌بال را که مدیر عامل سابق آستین موریس در شرکت بریتیش‌لیالند بود به استخدام در آورد.

پنج نفر از مهندسان کارآزموده و برتر انگلیسی دیگر نیز به ترتیب استخدام شدند. این مهندسان، کنت بارنت طراح بدنه خودرو، جان سیمپسون، ادوارد چاپمن و جان کراس‌وایت طراح و مهندس فنی شاسی خودرو و پیتر اسلاتر سرپرست توسعه محصول بودند. در سال 1975 اولین خودروی کره‌ای با نام پونی که طراحی آن توسط جورجیو جیوجیارو از شرکت ایتال‌دیزاین و تامین فن‌آوری قوای محرکه آن توسط شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی انجام گرفته بود به بازار داخلی این کشور معرفی شد. صادرات خودروهای تولیدی شرکت هیوندای در سال بعد آغاز شد و به کشورهای مقصد یعنی اکووادور و خیلی زود به کشورهای دیگر رسید. در سال 1984 هیوندای مدل خودروی پونی را به کانادا صادر کرد اما این خودرو به ایالات متحده آمریکا صادر نشد زیرا پونی با استانداردهای زیست محیطی آمریکا تطابق نداشت. فروش این خودرو در خاک کانادا فراتر از انتظار بود و به عنوان پرفروش‌ترین خودروی هیوندای در بازار داخلی کانادا شناخته شد. در سال 1985 یک میلیونمین خودروی هیوندای تولید شد.

در سال 1986 هیوندای شروع به فروش خودرو در خاک ایالات متحده آمریکا کرد و مدل اِکسل از سوی مجله » فورچون « نامزد بهترین محصول سال شد و این خودرو محبوبیت خود را از قیمت ارزان و راحتی در رانندگی داشت. هیوندای شروع به تولید مدل هایب با فن‌آوری خود در سال 1988 کرد و اولین مدل آن سوناتا بود. در بهار سال 1990 مجموع تولیدات خودروهای هیوندای به چهار میلیون رسید. در سال 1991 شرکت موفق به طراحی و ساخت اولین موتور دیزلی خود شد و آن را بر روی مدل آلفا نصب کرد. این امر موجب شد تا هیوندای، راه را برای استقلال فن‌آوری خود هموار کند. در سال 1996 شرکت هیوندای موتور هندوستان با یک کارخانه تولید در هند تاسیس شد. در سال 1998 هیوندای شروع کرد به ساخت دوباره تصویر خود به عنوان یک برند جهانی. چانگ جو یونگ در سال 1991 رهبری شرکت را به پسر خود چانگ مونگ کوو واگذار کرد.

شرکت هولدینگ هیوندای در زمینه کیفیت، طراحی، ساخت و تحقیقات طولانی مدت سرمایه‌گذاری سنگینی کرد. این شرکت به خودروهای فروخته شده در ایالات متحده آمریکا 160 هزار کیلومتر یا 10 سال ضمانت اضافه کرد و مبارزه بازاریابی شدیدی به راه انداخت. هیوندای در سال 2004 در یک نظرسنجی که توسط موسسه جی‌دی‌پاور انجام شده بود عنوان دوم را در زمینه کیفیت اولیه محصول به دست آورد. این شرکت از سال 2002 یکی از حامیان مالی رسمی جام جهانی فوتبال است.

در سال 2006 دولت کره جنوبی شروع به یک سری تحقیقات و بازجویی‌های فنی از چانگ مونگ کوو و فعالیت‌های او به عنوان مدیر ارشد شرکت خودروسازی هیوندای کرد. دولت کره جنوبی به خاطر ظنی که به او در زمینه فساد مالی داشت چنین کاری را انجام داد. در 28 آوریل 2006 چانگ دستگیر شد و به خاطر اختلاس به میزان 106 میلیون دلار متهم شد. در نتیجه این وقایع، کیم دانگ جین مدیر عامل و معاون هیات مدیره شرکت هیوندای به جای او رهبری شرکت را به عهده گرفت. در 30 سپتامبر 2011 یلتک سیونگ ساک بازنشستگی خود را اعلام کرد و از سمت مدیریت شرکت خودروسازی هیوندای موتورز کناره‌گیری کرد. در زمان جابه‌جایی این پست مهم، چانگ مونگ کوو و کیم یوک جو مشترکا وظایف مدیریتی شرکت را بین خود تقسیم خواهد کردند.

تحقیق و توسعه

شرکت خودروسازی هیوندای‌موتورز شش مرکز در سراسر دنیا دارد: سه دفتر در کره جنوبی، آلمان، ژاپن و هندوستان. به علاوه، یک مرکز طراحی آمریکایی در ایالت کالیفرنیا وجود دارد که مسوولیت توسعه طراحی حوزه بازارهای ایالات متحده را بر عهده دارد.

تجارت

در سال 1998 بعد از یک دوره رکود در صنعت خودروسازی کره جنوبی که به خاطر بحران مالی آسیا اتفاق افتاد هیوندای رقیب سرسخت خود یعنی کیاموتورز را تصاحب کرد. در سال 2000 شرکت یک قرارداد راهبردی با دایملر-کرایسلر بست و شراکتش را با گروه خودروسازی هیوندای محکم‌تر کرد. در سال 2001 شرکت ساخت کامیونت دایملر-هیوندای شکل گرفت. در سال 2004 اما دایملر کرایسلر سهم خود را از فروش شرکت با واگذاری 10.5 درصد از سهام خود به ارزش 900 میلیون دلار کاهش داد.

تاکید بر طراحی

هیوندای در سال 2006 توماس برکل را به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و طراحی شرکت در روسل‌هایم آلمان استخدام کرد. برکل قبلا برای شرکت خودروسازی ب‌ام‌و آلمان کار می‌کرده است و از آثار او می‌توان خودروهای سری E46) 3) و سری E69) 6) را نام برد. فلسفه کنونی طراحی هیوندای با نام (تجسم سیال) شناخته می‌شود که شدیدا از طبیعت الهام گرفته شده است.

خودروهای برقی

شرکت خودروسازی هیوندای موتورز در سال 1988 به تولید و توسعه خودروهایی با سوخت انعطاف‌پذیر روی آورد. مدل آزمایشی سال 1991، » مای‌اسکوپ اف‌اف‌وی « نام داشت. از ماه مارس 1992 در کره جنوبی تا حداقل نوامبر 1993 تست‌های جاده‌ای بی‌شماری از مدل‌هایی با سوخت انعطاف‌پذیر بالغ بر 60 هزار کیلومتر انجام گرفت.

اولین مدل خودرویی کاملا برقی که توسط هیوندای در سال 1991 تولید شد مدل برقی سوناتا نام داشت که در آغاز با عنوان سوناتای سواری کار خود را شروع کرد. بعدها هیوندای خودروهای برقی خود را بر مبنای پلتفرم‌های مدل‌های اکسل، گرِیس، اکسنت، آتوس و کیا اسپورتیج تولید کرد.

فعالیتهای زیست محیطی در بیست و سوم آوریل 2008 شرکت هیوندای موتورز رسما آغاز یک پروژه پنج ساله را برای تبدیل یک زمین بایر به چراگاه سبز تا سال 2012 اعلام کرد. هیوندای این حرکت را با همکاری فدراسیون سازمان محیط زیست کره جنوبی انجام داد. پروژه مذکور که عنوان آن منطقه سبز هیوندای بود در 660 کیلومتری شمال پکن واقع شده است. هدف این پروژه پایان دادن به بازگشت توفان‌های گرد و خاک و جلوگیری از بیابان‌سازی هم‌گام با محافظت از اکوسیستم محلی بود. دانه‌های محلی در آن منطقه کاشته می‌شدند که توانایی باروری خاک با خاصیت قلیایی را داشتند. این اولین پروژه زیست محیطی شرکت بود که باید انجام می‌شد. هیوندای اخیرا نیز خودروی برقی مفهومی آی‌ال‌صفر را تولید کرده است.

مسابقات اتومبیلرانی

هیوندای در سال 1998 و 1999 با شرکت در مسابقات رالی بین‌المللی در کلاس فرمول2 کار خود را در این زمینه آغاز کرد. در سپتامبر 1999 هیوندای مدل خودروی اکسنت رالی قهرمانی جهان را که یک خودروی رالی سبک جهانی بود و بر مبنای اکسنت عادی ساخته شده بود رونمایی کرد. تیم رالی جهانی هیوندای برای اولین بار این مدل خودرویی را در مسابقات رالی سوئد راند و موفق شد که در این دوره مقام اول را کسب کند.

برای فصل 2002 هیوندای قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی یوها کانکونن را همراه با فردی لیو و آرمین شوارتز استخدام کرد. مقام پنجمی زالندنو که توسط کانکونن در مسابقات زالندنو به‌دست آمده بود بهترین نتیجه تیمی برای هیوندای بود اما آن‌ها توانستند اشکودا و میتسوبیشی را با اختلاف یک امتیاز شکست داده و مقام چهارم را در مسابقات جهانی سازندگان خودرو ژاپن در سال بعد به‌دست آورند.

کارخانه های جهانی تولید شرکت هیوندای‌ موتورز علاوه بر تولید خودرو در کره جنوبی در کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، پاناما، جمهوری دومینیک، چین و مالزی نیز کارخانه تولید دارد. شایان ذکر است که صادرات شرکت هیوندای اغلب از کارخانه‌های خارج از کشورش انجام می‌شود.



نظرات

  • یوونتوس یوونتوس (9 آبان 1393 ساعت 20:57)

    آدم حسودیش میشه. یعنی ما نباید یک صدم اونا هم پیشرفت میکردیم؟! کار خودروسازی نیروی متخصص میخواد. اونا هم از اول که خودشون وارد نبودن. از بیرون نیروی کاربلد آوردن. من نمیدونم شرکتهای داخلی ما خوابن یا خودشونو زدن به خواب؟!

  • mj.king mj.king (9 آبان 1393 ساعت 12:19)

    هیوندای و کیا خیلی خوب دارن کار میکنن..خصوصا کیا که از نظر طراحی با بودن پیتر شرایر به نظرم از ژاپنی هاهم افتاده جلو....و رو به پیشرفت هستن...و این با فروش ماشیناشون تو اروپا و آمریکا مشخصه...من نمیدونم چرا بهضیا هنوز هیوندا رو قبول ندارن!

  • اسسی اسسی (8 آبان 1393 ساعت 16:44)

    شرکتی که به این سرعت رشد بکنه و بتونه خودشو بین این همه شرکت هایی که بیش از 100 سال سابقه و علم و تکنولوژی دارن نشون بده بایدم اینقد بررسی و بشه ازش الگو برداری بشه.

  • اسسی اسسی (8 آبان 1393 ساعت 14:21)

    شرکتی که به این سرعت رشد بکنه و بتونه خودشو بین این همه شرکت هایی که بیش از 100 سال سابقه و علم و تکنولوژی دارن نشون بده بایدم اینقد بررسی و بشه ازش الگو برداری بشه.

  • صالح انصاری صالح انصاری (8 آبان 1393 ساعت 13:52)

    شرکت ایران ناسیونال چند سال از هیوندای زود تر شروع به تولید کرد اما الان...

  • محمد جون محمد جون (8 آبان 1393 ساعت 13:01)

    خدایی از هیوندا پول نگرفتین که تبلیغشو کنید ؟؟ آخه خیلی دیدم از هیوندا تعریف میکنید

  • پسرتنها پسرتنها (8 آبان 1393 ساعت 12:30)

    ما کجا و انها کجا هردو ماشینند

  • کینگ بنز کینگ بنز (8 آبان 1393 ساعت 11:25)

    یک موفقیت تجاری بزرگ !!!

  • حسین معمار حسین معمار (8 آبان 1393 ساعت 09:50)

    ایکاس واقعا عالیه
    برای اونایی که رویای وی آی پی دارن اما بودجشون کمه...دور از طرفداری از برند واقعا عالیه

  • مکانیکا مکانیکا (8 آبان 1393 ساعت 07:50)

    این اواخر خیلی تو بحر هیوندای رفتین ها

  • محمدماجد محمدماجد (8 آبان 1393 ساعت 00:11)

    خیلی مفید بود واقعا پیشرفتش ترکونده