1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

15 تیر 1393
  • 0

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

شرکت آسان‌موتور نماینده رسمی محصولات هیوندای چندی پیش رسما از محصول جدیدش، هیوندای i40 در 2 مدل صندوقدار و استیشن‌واگن (SW) رونمایی کرد؛ خودرویی که از نظر قیمتی با وجود ...

شرکت آسان‌موتور نماینده رسمی محصولات هیوندای چندی پیش رسما از محصول جدیدش، هیوندای i40 در 2 مدل صندوقدار و استیشن‌واگن (SW) رونمایی کرد؛ خودرویی که از نظر قیمتی با وجود پیشرانه 2 لیتری بالاتر از سوناتا می‌ایستد و بازار نزدیکی به سانتافه دارد. با این حال کارشناسان این شرکت و نمایندگی‌ها معتقدند که i40 حرف‌هایی برای گفتن دارد که تا‌کنون از کره‌ای‌های بازار ایران نشنیده‌ایم.

یکی از مواردی که تا‌کنون توانسته بسیاری از برند‌های کره‌ای نظیر سامسونگ و LG را در جهان مطرح کند، گسترش فعالیت صنعتی‌شان در آمریکا و اروپا و همکاری با متخصصان مطرح بوده است‌. هیوندای نیز برای همراهی با این قافله به سراغ کشور آلمان و شهر روسلزهایم رفته و مرکز تحقیقاتی در این شهر بنیان نهاده که توماس برکل طراح مطرح نسل گذشته ب‌ام‌و سری 3 و 6 در آن به فعالیت مشغول است‌. این مرکز تحقیقاتی در واقع وظیفه تربیت فرزندانی را دارد که در کره متولد شده‌اند اما باید با سبکی اروپایی برای گذراندن زندگی در بازار‌های روز جهان آشنا شوند‌. i40 یکی از اصلی‌ترین فرزندان این مرکز تحقیقاتی در اروپا و هنر دست طراح اسبق ب‌ام‌و است که بر پایه پلت‌فرم سوناتا ساخته شده است‌. این خودرو برای اولین بار در سپتامبر سال 2011 با مدل استیشن به بازار کره جنوبی و اروپا عرضه شد و یک سال بعد مدل سدان آن برای ایفای نقشی مشابه سوناتا روانه بازار‌های اروپایی و برخی از بازار‌های جهان شد‌. هم‌اکنون نیز تنها مدل استیشن این خودرو در برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی عرضه می‌شود اما خبری از عرضه مدل سدان این خودرو در این بازار‌ها نیست زیرا i40 سدان ممکن است تاثیر منفی‌ای روی بازار سوناتا داشته باشد اما با این حال آسان‌موتور، نماینده هیوندای در ایران به خودش این جرات را داده است تا همزمان هر دو مدل i40 را در کنار سوناتا به بازار عرضه کند‌.

هر دو مدل i40 برای اولین بار در ایران با پیشرانه سری GDi به بازار عرضه می‌شوند. پیشرانه‌های بنزینی هیوندای در کل به دو دسته Mpi و Gdi تقسیم می‌شوند که مدل GDi معمولا بازدهی به‌مراتب بالاتری در مقایسه با Mpi دارد و در بازار‌های پیشرفته با سطح بالای سوخت مانند آمریکا عرضه می‌شود‌. هم‌اکنون سوناتا‌، آزرا و بسیاری دیگر از محصولات هیوندای با پیشرانه سری Mpi به بازار عرضه می‌شوند اما برای آنکه تفاوت این دو مدل را بهتر درک کنید، به ذکر یک مثال می‌پردازیم‌. پیشرانه سری NU هیوندای با 2 لیتر حجم در نوع Mpi توانایی تولید حداکثر قدرت 166 اسب بخار و 200 نیوتن‌ گشتاور را دارد در حالی که این اعداد برای همین پیشرانه از سری Gdi به ترتیب 177 و 213 نیوتن‌متر است. همین پیشرانه 2 لیتری از سری Gdi قلبی است که برادران اروپایی i40 را به حرکت در‌می‌آورد و شتاب مدل استیشن 1441 کیلوگرمی را به 10.6 ثانیه می‌رساند‌. شتاب مدل سدان نیز به واسطه آیرودینامیک بهتر حدود 10 ثانیه اعلام شده است‌.

سیستم ایمنی این خودرو در طراحی بدنه با توجه به سختگیری‌های کشور‌های حوزه یورو یک قدم جلو‌تر از دیگر محصولات هیوندای است‌. مهم‌ترین تغییرات در طراحی این خودرو به دماغه و ایمنی عابرین پیاده مربوط می‌شود؛ به گونه‌ای که از فولاد نرم در این قسمت به خصوص در کاپوت استفاده شده است تا امنیت عابرین پیاده در تصادفات از روبه‌رو تامین شود و به همین دلیل میزان موفقیت این خودرو در آزمون EuroNCAP عدد بهتری نسبت به سوناتا را نشان می‌دهد‌. تکنولوژی‌های ایمنی i40 شامل سیستم ترمز ABS و EBD به صورت استاندارد در کنار سامانه کنترل الکترونیکی پایداری می‌شود‌. سیستم ترمز کمکی BAS و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی نیز در بخش ایمنی نقش بسزایی دارند. ظرفیت فضای بار در مدل سدان حدود 520 لیتر است و در مدل استیشن این فضا در حالت استاندارد به 553 لیتر می‌رسد و در صورت خواباندن صندلی‌های عقب تا 1719 لیتر قابل افزایش است‌. صندلی‌ها در جلو و عقب به همراه فرمان مجهز به گرم‌کن هستند و سیستم روشنایی خودرو از تکنولوژی AFLS یا تطبیق‌پذیر سود می‌برد که در بخش آچار به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت‌.

قیمت نقدی مدل استیشن با احتساب مالیات حدود 174 میلیون‌تومان است و مدل سدان نیز روی عدد 166.5 میلیون‌تومان به بازار ایران سلام می‌کند‌. با این حساب سوناتا که در فهرست محصولات آسان‌موتور حدود 158 میلیون‌تومان قیمت دارد هنوز هم روی کاغذ انتخاب بهتری در مقایسه با i40 به نظر می‌رسد اما کارشناسان آسان‌موتور نظر دیگری دارند‌. آنها معتقدند که i40 می‌تواند بهتر از سوناتا نقش یک آزرا یا جنسیس ارزان را بازی کند و از طرف دیگر در بررسی اولیه این خودرو از نزدیک کیفیت بهتر متریال اتاق و امکانات در مقایسه با دیگر محصولات هیوندای مشهود است. i40 با موتور Gdi در پارامتر‌های دیگر هم سوناتا را پشت سر می‌گذارد‌. برای مثال، این خودرو با پیشرانه 2 لیتری تفاوت چندانی در قدرت و گشتاور با سوناتا 2.4 لیتری ندارد‌. i40 برای توقف از سرعت 100 کیلومتر در ساعت به مسافتی حدود 36 متر نیاز دارد در حالی که این فاصله برای سوناتا عددی حدود 10 متر بیشتر را نشان می‌دهد‌. مصرف ترکیبی حدود 7.5 لیتری i40 در برابر مصرف ترکیبی 8 لیتری سوناتا نیز از جمله موارد دیگری است که نشان می‌دهد حداقل با بررسی پیشرانه می‌توان به موفقیت i40 امیدوار بود اما پاسخ به این سوال که آیا مشتریان حاضر به پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان هزینه بیشتر برای انتخاب این فرزندان اروپایی هستند یا خیر؟ را باید به بازار طی 3 ماه آینده سپرد‌. شرکت آسان‌موتور هم‌اکنون این دو محصول را با طرح های فروش نقدی و اقساطی و تحویل 30‌، 60 و 120 روزه به مشتریان عرضه می‌کند‌.

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید

برادران هیوندای سوناتا در ایران را بشناسید



نظرات