1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ابر وانت هولدن

ابر وانت هولدن

7 اردیبهشت 1395
  • 0

تصور اکثر ما از وانت وسیله‌ای خشن، زمخت و با ارتفاعی زیاد از سطح زمین است که برای جابجایی بار و همین‌طور تردد در جاده‌های ناهموار بکار می‌رود؛ اما در استرالیا وانت‌هایی تولید می‌شود که با این تصور کاملاً در تضادند! استرالیایی‌ها علاقهٔ زیادی به وانت دارند به همین دلیل بازار وانت‌ها در استرالیا بسیار داغ و پرطرفدار بوده و انواع گوناگونی از این وسایل توسط شرکت‌های مختلف در این کشور تولید یا عرضه می‌شوند. البته در استرالیا وانت‌های اسپرت و قدرتمندی هم تولید می‌شود که بیشتر بدرد پیست مسابقه می‌خورند تا جابجایی بار! معروف‌ترین این وانت‌ها کومودور Ute محصول شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن است. این وانت با ظاهری اسپرت و برخورداری از موتورهای قدرتمند حتی توانایی رقابت با کوپه‌های اسپرت را هم دارد.

کومودور Ute بر اساس سدان دیفرانسیل عقب کومودور ساخته می‌شود که جدیدترین نسل آن تا سال 2014 با کد VF شناخته می‌شد. قوی‌ترین موتوری که بر روی هر سه مدل سدان، وانت و استیشن کومودور VF نصب می‌شد، پیشرانهٔ 6 لیتری V8 با 370 اسب بخار قدرت بود. هولدن کومودور در سال 2015 مورد فیس لیفت و به‌روزرسانی قرار گرفته و با کد VFII عرضه شد. در این نمونهٔ جدید، موتور 6.2 لیتری LS3 V8 جنرال موتورز که در نسل قبلی مدل‌های کوروت و کامارو بکار می‌رفت در لیست سفارشات کومودور قرار گرفت. این موتور قدرت عظیمی برابر با 408 اسب بخار قدرت دارد.

مدل وانت کومودور همانند مدل‌های سدان و استیشن در نسخه‌های گوناگونی چون Calais، SV6، SS و… عرضه می‌شود. موتور قدرتمند LS3 فقط در سری SS ارائه می‌گردد. این سری در سه نسخهٔ SS، SSV و SSV Redline تولید می‌شود که مدل SSV Redline مجهزترین و کامل‌ترین مدل سری SS و کل خانوادهٔ کومودور محسوب می‌شود. همان‌طور که اشاره شد موتور LS3 دارای قدرت 408 اسب بخار و گشتاور 570 نیوتن متر است که هولدن Commodore VFII Ute SSV Redline را تبدیل به یکی از قدرتمندترین و اسپرت ترین وانت‌های حال حاضر دنیا می‌کند. این نیروگاه، کومودور وانت را تنها در 4.9 ثانیه از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند که آن را تبدیل به سریع‌ترین کومودور وانت تاریخ کرده است (البته به‌جز نسخه‌های تقویت‌شدهٔ HSV). این وانت استرالیایی که خوی آمریکایی دارد با چنین قدرت و شتابی می‌توانند کوپه‌های اسپرت قدرتمند را نیز به مبارزه دعوت کند. به همین دلیل پس از جابجایی بارها می‌توانید به پیست مسابقه رفته و حسابی گردوخاک بپا کنید!

برای توقف این سوپروانت نیز در هر چهارچرخ از ترمزهای قدرتمند برمبو استفاده‌شده که عملکرد بسیار خوبی دارند. البته این آپشن به همراه رینگ‌های 20 اینچی فقط در مدل SSV Redline ارائه می‌شود. قیمت Commodore VFII Ute SSV Redline که قلب کامارو را در سینه دارد از 48.990 دلار استرالیا (معادل 37.500 دلار آمریکا) آغاز می‌شود. شروع حرکت با این وانت اسپرت نیاز به‌ دقت بالایی دارد چراکه به دلیل قدرت بالای موتور و سبک بودن قسمت عقب خودرو، به‌محض فشار بر روی پدال گاز با هرزگردی چرخ‌های عقب و نابود شدن لاستیک‌ها مواجه می‌شوید! قسمت بار آن‌هم با پوششی پارچه‌ای پوشیده شده است تا به آئرودینامیک آن کمک شود.

در داخل خودرو از یک نمایشگر 8 اینچی لمسی با سیستم سرگرمی MyLink هولدن استفاده‌شده و سیستم صوتی قدرتمند که مجهز به 6 بلندگو است، کابین کوچک آن را تبدیل به کنسرت موسیقی می‌کند. این سیستم دارای خروجی‌های AUX، USB و برق 12 ولت است. فضای داخلی کابین به‌خوبی برای دو نفر کافی است و فضای سر و پاها وسیع است درحالی‌که به لطف طراحی 1/5 کابین آن، فضای پشت صندلی‌ها نیز زیاد بوده و می‌توان تکیه‌گاه صندلی را تا حد زیادی به عقب داد. با استفاده از نمایشگر سربالا نیز می‌توانید اطلاعاتی چون سرعت، دور موتور، شتاب G و… را بدون اینکه چشم خود را از جاده بردارید مشاهده کنید.

رقیب مستقیم کومودور Ute، نسخهٔ وانت فورد فالکون است. فورد فالکون نیز مانند هولدن کومودور در انواع گوناگونی شامل GE6، XR6 و XR8 تولید می‌شود که قدرتمندترین آن‌ها مدل XR8 است. این مدل مجهز به نیروگاه 5 لیتری V8 بوده که 450 اسب بخار قدرت دارد. البته قبلاً نمونهٔ وانت XR8 هم تولید می‌شد اما در نسخهٔ جدیدِ فالکون که با کد FG در سال 2014 معرفی شد، خبری از وانت XR8 نیست و قوی‌ترین وانت این سری، مدل XR6 بشمار می‌رود. فورد فالکون وانت XR6 مجهز به موتور 4 لیتری V6 با 370 اسب بخار قدرت است که حرفی برای گفتن در برابر کومودور وانت 408 اسب بخاری ندارد.

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

 ابر وانت هولدن

منبع پدال


نظرات