1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. استفاده از چسب به جای پیچ و مهره و جوش در محصول جدید جنرال موتورز

استفاده از چسب به جای پیچ و مهره و جوش در محصول جدید جنرال موتورز

25 مرداد 1395
  • 0

جنرال موتورز در خودروی جدید آکادیا برای کاهش وزن خودرو به جای اتصالات جوشکاری، پیچ و مهره یا پرچ، از چسب استفاده کرده است.

به نقل از نیویورک‌تایمز، چسباندن قطعات خودرو به جای اتصالات مرسوم شاید راه خطرناکی برای کاهش وزن باشد، اما استفاده از چسب‌های پیشرفته برای ساخت خودرو، اتفاق جدیدی نیست.

شرکت بوئینگ نیز از سال 2009 در هواپیماهای دریم‌لاینر از نوعی چسب فوق‌العاده قوی استفاده می‌کند. در بدنه این هواپیماها از رزین‌های اپوکسی و پلاستیک تقویت‌شده با فیبرکربن استفاده می‌شود و یکی از دلایل موفقیت تجاری آنها بوده است. هواپیماهایی که با این مواد ساخته می‌شوند به نگهداری کمتری نیاز داشته و به دلیل سبک بودن، سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

GMC آکادیا 2017 که در حال ورود به بازار است، حدود 317 کیلوگرم سبک‌تر از نسخه قبلی است.

در بدنه این خودرو فیبر کربن تحت حرارت بسیار بالا قرار گرفته و رزین اپوکسی به آن تزریق می‌شود. این کار باعث ایجاد یک پلاستیک کامپوزیتی می‌شود که محکم و در عین حال، سبک است. نتیجه نهایی این فرآیند، چیزی شبیه به یک نوار چسب سیاه‌رنگ است که لایه‌های آن توسط ربات روی هم قرار گرفته و اغلب در اطراف جای جوش پیچیده می‌شوند تا یک قطعه را تشکیل دهند. در نهایت، قطعه جدید درون اتوکلاو قرار می‌گیرد تا سخت‌تر شود.

جنرال موتورز با بهره گیری از ایده بوئینگ در هواپیماهای دریم‌لاینر، آن را روی خودروهای خود استفاده کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت دقیقا از همان چسب برای دستیابی به نتیجه مشابه بهره برده است یا خیر.

منبع:عصرخودرو



نظرات