1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

7 بهمن 1394
  • 0

به‌نظر می‌رسد که این روزها رفتاری شبیه به «استارتاپ‌ها» برای خودروسازان مد شده باشد؛ چرا که آنها هم اکنون صرفاً یک تولیدکننده خودرو نیستند، بلکه «سازندگان تجربه‌های جدید» و «ارائه دهندگان راهکار برای حمل‌و‌نقل» هستند و یا اینکه، «تعریف دوباره آینده حمل‌و‌نقل شخصی» را برعهده دارند. شاید به همین دلیل است که جنرال‌موتورز نسخه مخصوص به خود را از یک سرویس اشتراک خودرو موسوم به مِیوِن (Maven) ارائه کرده است.

Maven در واقع یک نمایندگی خودروهای کرایه‌ای اختصاصی است که مالکیت و اداره آن بر عهده جنرال‌موتورز است و به منظور جذب جوان‌ترها و گردشگرها طراحی شده است. البته جنرال‌موتورز قصد دارد تا از این طریق درآمد داشته باشد و حداقل بیشتر از «ساید کار» ورشکسته به‌دست آورد. فارغ از عنوان «شاخه‌ای از جنرال‌موتورز»، هیچ چیز خاص دیگری در مورد Maven وجود ندارد یک برنامه گوشی هوشمند با حسگر مکان، نزدیک‌ترین خودروها را بین یک تا ۲۴ ساعت برای شخص رزرو می‌کند، سرویس OnStar آنها را از حالت قفل خارج می‌کند و شما می‌توانید پس از قرار گرفتن در پشت‌فرمان، تا سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت با آنها رانندگی کنید.

هزینه سوخت نیز شامل این سرویس می‌شود و در نهایت، شما باید خودروی جنرال‌موتورز را درست به همان‌جایی منتقل کنید که قبلاً‌ سوار آن شده‌اید. قیمت این سرویس از ۶ دلار برای هر ساعت برای مدل‌هایی مانند شورولت اسپارک یا ولت آغاز می‌شود و تا ۱۲ دلار برای یک تاهو می‌رسد. در یک حالت متوسط، هر ساعت رانندگی با مالیبو به اندازه ۸ دلار هزینه خواهد داشت. هزینه‌های روزانه این سرویس نیز بین ۴۲ تا ۸۴ دلار متغیر خواهند بود. همچنین تمام این خودروها از قابلیت ارتباط داخلی 4G LTE برخوردار خواهند بود.

تا این مرحله از راه‌اندازی سرویس، تمام ۲۱ وسیله نقلیه Maven در پردیس دانشگاه میشیگان در «ان آربور» پارک شده‌اند. این در حالی است که به گفته جنرال‌موتورز، در پایان ماه مارس میلادی، Maven به شیکاگو گسترش خواهد یافت و این کمپانی دوباره بر روی سرویس اشتراک خودرویش در نیویورک کار خواهد کرد تا آن را به زیر چتر Maven درآورد. شهرها دیگر امریکا و همین‌طور پردیس‌های دانشگاهی در ایالات متحده، آلمان و چین، هدف‌های بعدی این سرویس اشتراک خودروی جنرال‌موتورز هستند.

سرویس‌های کرایه خودرو در حال حاضر در امریکا، با رشد مناسبی روبرو هستند. اگر به خاطر داشته باشید، جنرال‌موتورز چند هفته پیش نیز نیم میلیارد دلار بر روی سرویس اشتراک سواری Lyft سرمایه‌گذاری کرد؛ آن هم با یک هدف بسیار دور از انتظار برای تولید تاکسی‌های خودران. در ماه آوریل سال گذشته میلادی، آئودی یک سرویس کوچک اشتراک خودرو (شامل مدل R8) در سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی کرد و یک ماه پس از آن بود که فورد سرویش اشتراک خودروی مخصوص به خود را در شهر لندن به راه انداخت. فورد بعداً برای برخی از شهرهای ایالات متحده نیز با سرویس خصوصی Getaround همکاری کرد. شاخه Car2Go دایملر، از سال ۲۰۰۸ خودروهای کوچک اسمارت فورتوی خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و در حال حاضر، در ۱۱ شهر امریکا فعال است. خودروسازان به‌خوبی می‌دانند که کمپانی‌های کرایه خودرو با ارائه انواع مختلف مدل‌های موجود در بازار، می‌توانند سود قابل‌توجهی از این طریق به‌دست آورند و بنابراین، به دنبال در اختیار گرفتن بخشی از این بازار وسایل نقلیه کرایه‌ای هستند. جولیا استین (Julia Steyn)، معاون برنامه‌های حمل‌ونقل شهری جنرال‌موتورز در این زمینه می‌گوید:

Maven یک دسترسی مناسب و قابلیت انتخاب در اختیار قرار می‌دهد و کار با آن، راحت و آسان است. مناسب‌ترین وسیله نقلیه و سرویس حمل‌ونقل برای مناسب‌ترین سفر در زمان مناسب. برنامه ما تا سال ۲۰۲۰، بهره‌مندی بیش از ۲۵ میلیون از مشتریان‌مان در سراسر جهان از این فرم اشتراک حمل‌ونقل است و بنابراین، Maven یکی از عناصر اصلی استراتژی ما برای تغییر شیوه و مدل مالکیت در صنعت خودرو محسوب می‌شود.

 سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

 سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

 سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

 سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

 سرویس اشتراک خودروی جنرال‌ موتورز

منبع پدال


نظرات