1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟

15 تیر 1395
  • 0

شرکت مرسدس بنز بعد از توافق هسته‌ای اولین شرکتی بود که با شرکت‌های ایرانی تفاهمنامه امضا کرد، حتی خیلی زودتر از شرکت‌های فرانسوی.شاید به دلیل پیشینه خوب روابط ایران با آلمان، یا پروژه‌های عمرانی موفق آنها در زمان رضاشاه یا عشق به رگ و ریشه مشترک آریایی سبب شده مردم ایران هیچ خودرویی را به اندازه خودروهای آلمانی دوست نداشته باشند. البته تکنولوژی بالا، طراحی ساده و زیبا و کیفیت عالی هم در این میل بی‌تاثیر نیست.

با این همه صنعت خودرو ایران و آلمان حتی پیش از انقلاب هم به غیر از مرسدس بنز در بخش سنگین هیچ رابطه بنیادی با هم نداشتند. اما چرا؟یکسری دلیل آن را باز کار انگلیسی‌ها می‌دانند حتی زمانی که فولکس‌واگن قورباغه‌ای می‌توانست بهترین انتخاب برای ایران باشد، برادران خیامی به سمت شرکت نه‌چندان معروف روتس برای تولید پیکان رفتند. پارس‌خودرو هم حیاط خلوت خودروهای آمریکایی بود و سایپا هم آن روزگار، جولانگاه خودروهای فرانسوی رنو و پژو محسوب می‌شد.

بعد از انقلاب هم با اینکه پای شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی قطع شد و فرانسوی‌ها و تا حدی هم کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها جای خالی به وجود آمده را پر کردند ولی باز هم صنعت خودرو آلمان به غیر از همان فعالیت در زمینه خودروهای سنگین و چند فعالیت نیم‌بند فولکس‌واگن با کرمان خودرو چندان روی خوشی به صنعت خودرو ایران نشان نداد. البته یک جرقه میان ایران‌خودرو و بنز برای تولید خودروهای سواری زده شد که با آمدن دولت احمدی‌نژاد آن جرقه کوچک هم روشن نشده، خاموش شد.

اما دلیل این فاصله چیست؟ تا پیش از انقلاب به‌درستی معلوم نیست چرا رابطه محکمی میان صنعت خودرو ایران و آلمان شکل نگرفته بود. شاید جدی‌ترین تئوری همان تئوری شک‌بر‌انگیز کار انگلیسی‌ها باشد اما پس از انقلاب، آلمانی‌ها که به شدت در سرمایه‌گذاری محافظه‌کار هستند و تابع سیاست آمریکا، حاضر به حضور در بازار ایران نشدند. برای آلمانی‌ها بازار آمریکا مهم است و حاضر نیستند به راحتی مشمول تحریم‌های داخلی آمریکا شوند. از طرف دیگر آلمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری نیاز به مطالعه دقیق و بستر مناسب سرمایه‌گذاری دارند. آنها به شدت از سرمایه‌گذاری در اقتصادهای مشکل‌دار و غیر‌شفاف فراری هستند این خصوصیت سرمایه‌گذاری هم بعد از جنگ جهانی دوم وارد سیاست اقتصادی آلمان‌ها شده است.

تجربه جنگ‌های جهانی خیلی چیزها را برای آلمانی‌ها تغییر داده است، اگر زمانی بود که با سیاست‌های تمامیت‌خواهانه کشورهای استعمارگری مانند انگلیس مقابله می‌کردند امروز دیگر چنین سیاستی ندارند و بسیار محافظه‌کار شده‌اند. نکته مهم دیگر این است که مطالعات این شرکت‌ها روی بازار ایران کمی آنها را مایوس کرده است.هم‌اکنون فولکس‌واگن که بزرگ‌ترین خودروساز آلمان است گرم مذاکرات گسترده‌ای با طرف‌هایی در ایران برای تولید خودرو است اما بررسی‌های آنها نشان می‌دهد خودروهایشان در ایران آنقدر گران درخواهد آمد که توان رقابت با دیگر محصولات را نخواهند داشت.

بازار ایران هم‌اکنون نیاز به خودروهای زیر 50 میلیون تومان دارد. این خودروها می‌توانند در تیراژ چند صد هزار دستگاهی تولید شوند. اگر قیمت خودرویی از 70 میلیون تومان بیشتر شود امکان تیراژ بالا و داخلی‌سازی کم می‌شود و این عامل سبب می‌شود تولید اقتصادی و سرمایه‌گذاری به‌صرفه نباشد. ارزان‌ترین خودروهای آلمانی هم از این نظر گران هستند. فولکس پولو که خودرویی در اندازه پژو 206 است در بدون آپشن‌ترین مدل هم‌اکنون 12 هزار یورو قیمت دارد. این بدان معنی است که اگر این خودرو در ایران تولید شود در بهترین حالت حدود 60 میلیون تومان تمام می‌شود.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



این موضوع در کنار شفاف نبودن اقتصاد ایران و محافظه‌کار بودن آلمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری از مشکلات ورود و سرمایه‌گذاری صنعت خودرو آلمان در ایران است.با این همه شرکت مرسدس بنز بعد از توافق هسته‌ای اولین شرکتی بود که با شرکت‌های ایرانی تفاهمنامه امضا کرد. حتی خیلی زودتر از شرکت‌های فرانسوی این شرکت امید دارد در زمینه خودروهای سنگین و تولید محدود خودروهای سواری کلاس C و E بتواند بازار ایران و خاورمیانه را پوشش دهد. البته این برنامه‌ها ریشه در تاریخ همکاری صنعت خودرو ایران با مرسدس بنز دارد.

تاریخچه مرسدس بنز در ایران
برخلاف تصور اکثر مردم ایران که فکر می‌کنند با تولید پیکان ایران‌خودرو جان گرفته، این شرکت با تولید بنز پا به عرصه ظهور گذاشته است. در ایران‌خودرو قبل از آنکه خبری از تولید پیکان باشد در سال 1342 اتوبوس 302 مرسدس بنز را مونتاژ می‌کرد. در کنار ایران‌خودرو هم شرکت خاور، کامیون بنز را تولید می‌کرد.
سال‌ها بود که گفته می‌شد ایران بخشی از سهام بنز را پیش از انقلاب خریده است و پس از انقلاب بنز به جای سهامش چهار هزار ماشین پلیس به ایران داده اما در حقیقت این‌گونه نبوده است. پیش از انقلاب، و در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود.
در این شرایط دولت ایران سعی می‌کند 30 درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با این کار مدیریت شرکت مرسدس بنز در اختیار ایران قرار می‌گرفت اما دولت آلمان برای جلوگیری از این موضوع خود اقدام به خرید سهام مرسدس بنز می‌کند تا مالکیت این شرکت از دست آلمان‌ها خارج نشود. البته پس از این اتفاق محمدرضا پهلوی با پول ملت ایران بخشی از سهام بنز را برای خانواده‌اش می‌خرد. شاه ایران در اواخر حکمرانی‌اش مدل معروف کلاس G را که شاسی‌بلندی متوسط است برای ارتش ایران سفارش می‌دهد. شرکت بنز بنا به درخواست شاه ایران شروع به طراحی این مدل می‌کند که انقلاب رخ می‌دهد. مرسدس بنز هم مدل G را به جای ارتش ایران تحویل نیروهای ناتو می‌دهد.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



البته پس از انقلاب مرسدس بنز همچنان همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهد. این شرکت تنها در جنگ تحمیلی به مدت دو ماه و آن هم به صورت موقت دفترش را در تهران تعطیل می‌کند. کامیون‌های تولیدی این شرکت یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل نیرو در سال‌های جنگ تحمیلی بوده است؛ خودروهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از بنز آلمان تامین شده بود. اوج تعامل مرسدس بنز به دو دوره تاریخی در ایران بازمی‌گردد که یکی پیش از انقلاب و دیگری طی هشت سال دولت اصلاحات است.

پیش از انقلاب مرسدس بنز جدیدترین مدل‌هایش را در ایران تولید می‌کند و حتی برای افزایش سهم ساخت داخل، 30 درصد از سهام موتور‌سازی تبریز «ایدم» را می‌خرد. با این کار عملاً موتورهای بنز در ایران تولید و به بنز آلمان صادر می‌شدند. بنز قصد داشت با تولیدات ایران بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین کند. طی سال‌های 1376 تا 1384 بنز دوباره مدرن‌ترین محصولاتش را در ایران تولید می‌کند و برای تولید سواری مرسدس بنز کلاس E و C با شرکت ایران‌خودرو به توافق می‌رسد. این شرکت در سال 1382 برای فروش و خدمات پس از فروش بنزهای سواری شرکت ستاره ایران را که تمام سهامش در اختیار بنز آلمان بود، تاسیس می‌کند.

با تولید مرسدس کلاس E در سال 1385 ساخت بنز سواری در ایران آغاز می‌شود. اما تولید کلاس C در ایران هیچ‌گاه عملی نمی‌شود. در سال 1386 با ایجاد تنش‌های سیاسی میان ایران و آلمان و همچنین بحث کاهش هزینه در دایملر بنز، دفتر این شرکت با تعدیل گسترده نیرو در ایران مواجه می‌شود و دو طبقه معروف برج سایه فروخته می‌شود. شرکت بنز در ادامه سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلار به ایران‌خودرو می‌فروشد و با این کار تولید سواری بنز در ایران کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. با بروز تنش میان دو کشور تولید کامیون‌هایی با ظرفیت بیشتر از 20 تن و سه محور در ایران متوقف می‌شود.

پس از این اتفاق هر روز حضور بنز در ایران کمرنگ‌تر می‌شود تا آنکه «زچه» مدیرعامل بنز از فروش سهام بنز در شرکت ایدم تبریز خبر می‌دهد. او علت این کار را زیان‌ده بودن کارخانه عنوان می‌کند اما برخی کارشناسان کاهش روابط سیاسی را دلیل اصلی ماجرا می‌دانند. چند ماهی از این تصمیم نمی‌گذرد که فروش کامیون بنز به ایران از طرف بنز ممنوع می‌شود و پس از آن این شرکت به کارمندانش اعلام می‌کند تا پایان سال 2010 دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته خواهد شد.

جالب آنکه بزرگ‌ترین معامله بنز با ایران پیش از این تصمیم فروش 60 خودرو تشریفاتی بنز به ریاست جمهوری ایران بوده است. با تعطیلی دفتر بنز در ایران واردات مستقیم بنز سواری به ایران قطع می‌شود و بنز هم به ایران دیگر قطعه نمی‌فروشد و عملاً تمام خودروهای عمومی ایرانی مانند آمبولانس و خودروهای پلیس و آتش‌نشانی با مشکل خدمات پس از فروش مواجه می‌شوند. ایران‌خودرو دیزل بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش را هم از دست می‌دهد و تولید کامیون‌های مدرن بنز در این شرکت قطع می‌شود.

هم اکنون فولکس واگن که بزرگ‌ترین خودروساز آلمان است گرم مذاکرات گسترده‌ای با طر ف‌هایی در ایران برای تولید خودرو است اما بررسی‌های آنها نشان می‌دهد خودروهایشان در ایران آنقدر گران در‌خواهد آمد که توان رقابت با دیگر محصولات را نخواهد داشت.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



سایه سیاست و فشارهای سیاسی همیشه در روابط بین مرسدس بنز و ایران دیده می‌شود. سایه فشارهای سیاسی چنان بود که مرسدس بنز که حتی در جنگ تحمیلی دفترش را در ایران تعطیل نکرده بود پس از 50 سال دفترش را در ایران تعطیل کند؛ دفتری که یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ایران بوده و حتی با سرمایه‌گذاری مستقیم کارخانه ساخت موتور بنز را در ایران راه‌اندازی کرده بود.

پس از این اتفاق شرکت ایران‌خودرو دیزل به دلیل قطع یک‌طرفه همکاری از سوی بنز از این شرکت شکایت می‌کند و این شرکت هم محکوم به پرداخت 150 میلیون یورو غرامت می‌شود اما سایه فشار سیاسی بر بنز چنان زیاد است که این شرکت حاضر به دادن این غرامت و از دست دادن بازار بزرگ ایران می‌شود.

پس از توافق هسته‌ای البته شرکت مرسدس بنز اولین شرکتی بود که به ایران بازگشت.
با اینکه شرکت‌های دیگر آلمانی بسیار محافظه‌کار برخورد می‌کنند اما شرکت مرسدس بنز بر‌خلاف دیگر شرکت‌های آلمانی حتی زودتر از شرکت‌های خودروسازی فرانسوی اندکی پس از برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌اش را با طرف ایرانی آغاز کرد.

اما چرا نگاه بنز با دیگر شرکت‌های آلمانی متفاوت است؟ شرکت بنز اولین شرکت آلمانی در صنعت خودرو ایران بود که در ایران برای تولید خودرو سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت ایدم کرده بود. این شرکت حتی اولین محصول برادران خیامی در ایران ناسیونال بود. از طرفی مدیران این شرکت از نظر خانوادگی هم به ایران وابستگی فراوانی دارند، بسیاری از مدیران ارشد مرسدس بنز همسران ایرانی یا داماد ایرانی دارند علاوه بر این شناخت مدیران بنز به دلیل حضور بیش از نیم‌قرن در بازار و صنعت خودرو ایران بسیار بیشتر از دیگر شرکت‌های آلمانی است.

اما تفاهمنامه جدید میان ایران‌خودرو دیزل و دایملر آلمان صاحب مرسدس بنز چگونه است؟ بزرگ‌ترین حسن حضور دایملر آلمان در ایران تاسیس یک شرکت مشترک است. شرکت دایملر اعلام کرده است با دو شرکت ایران‌خودرو دیزل و گروه «ماموت» قراردادی امضا کرده که شرکت مشترکی تاسیس کنند و واحد تولید کامیون‌های بنز و قطعات قوای محرکه آنها را راه‌اندازی کنند.

البته در اطلاعیه ایران‌خودرو اشاره‌ای به گروه ماموت نشده است. آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ایران‌خودرو خبر داده دایملر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می‌آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند. هلدینگ دایملر، مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس-آام‌گ و اسمارت با امضای یک تفاهمنامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد یک شرکت مشترک آغاز کردند.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



شاید ترکیب گروه صنعتی ماموت که تجربه بسیار زیادی در ساخت کانتینر و همچنین ساخت کامیون‌های اسکانیا دارد با ایران‌خودرو دیزل که سابقه طولانی در زمینه تولید محصولات مرسدس بنز دارد سبب به وجود آمدن یک گروه بسیار قوی صنعتی در منطقه خاورمیانه برای تولید کامیون شود. گویا قصد ثانویه مرسدس بنز هم همین است که پس از بازار ایران نیاز خاورمیانه و کشورهای اطراف ایران را به کامیون با تولیدات این شرکت مشترک تامین کند.

شاید پس از سال‌ها ایران‌خودرو راه درست را انتخاب کرده و به جای تولید تحت لیسانس به سوی همکاری مشترک رفته که سبب جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی به شکل صحیح آن می‌شود و می‌تواند یک گام صنعت خودرو ایران را به سمت جلو حرکت دهد.هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در این زمینه گفته است: گروه صنعتی ایران‌خودرو در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد.

او با بیان اینکه سرمشق گروه صنعتی ایران‌خودرو در همکاری‌های جدید، حفظ و ارتقای منافع ملی است، افزوده: دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکایی در همکاری با گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته‌اند که این امر می‌تواند در مسیر پیش روی این دو خودروساز راهگشا باشد. سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم توسط دایملر از جمله مواردی به شمار می‌رود که در این تفاهمنامه مورد توافق قرار گرفته است.
علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد می‌کند.

خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و اعلام کرده است: دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را می‌توان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد.
ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر آ.گ. نیز اظهار کرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخوردار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهمنامه با شریک تجاری‌مان در ایران، پیش‌نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.

فولکس‌واگن
طی چند ماه اخیر مذاکرات فشرده فولکس‌واگن با طرف‌های ایرانی روی داده است. انریک بلتز سخنگوی فولکس‌واگن گفته است: ما در حال بررسی تحولات ایران هستیم و مذاکرات اولیه را نیز برای ورود به بازار ایران انجام داده‌ایم اما فعلاً تصمیم قطعی گرفته نشده است. ما منتظر آینده نزدیک هستیم تا گام‌های بیشتری برای حضور خود در بازار ایران بر‌داریم. او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما قراردادی را برای تولید خودرو تیگوان با بم خودرو منعقد کرده‌اید، گفت: در حال مذاکره هستیم و من نمی‌توانم هیچ اطلاعاتی بیشتر از آنچه گفتم درباره شریک یا همکاری آینده خود درباره بازار ایران به شما در این مرحله بدهم. پیشتر برخی منابع در شرکت بم خودرو از آغاز همکاری با فولکس‌واگن خبر داده بودند. اولین محصول هم خودرو تیگوان اعلام شده بود.

برخی منابع خبری هم از مذاکراتی میان یکی ازخانواده‌هایی که بزرگ‌ترین واردکنندگان خودرو به ایران و واردکننده خودروهایی مانند کیاموتورز و هیوندای به ایران است با فولکس‌واگن برای واردات محصولات این خودروساز به ایران خبر داده بودند.

البته خبرهایی هم مبنی بر مذاکره فولکس‌واگن با ایران‌خودرو مطرح شده که سخنگوی فولکس‌واگن حاضر به تایید یا تکذیب آن نشد.
البته بعد از گذشت چند ماه مذاکره به نظر می‌رسد مذاکرات فولکس‌واگن با ایران‌خودرو به نتیجه نرسیده است.

با این همه اگر مذاکرات با یک یا چند شرکت ایرانی به نتیجه برسد کدام یک از محصولات فولکس‌واگن برای بازار ایران مناسب هستند؟
ارزان‌ترین مدل فولکس‌واگن مدل آپ است که در اروپا 8900 یورو قیمت دارد. این خودرو که هم‌اندازه پژو 206 است در صورت تولید قیمتی بیش از 50 میلیون تومان خواهد داشت.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟




آپ خودرویی است که در سال‌های ۲۰۱۱ در براتیسلاوا و اسلواکی تولیدش آغاز شده است (A)هر چند آپ نتوانست موقعیتی ممتاز در سگمنت برای خود دست ‌و پا کند و توفانی راه بیندازد اما ایده‌های خلاقانه و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌توانند همچنان مورد توجه مخاطبان عمدتاً اروپایی که به دنبال یک خودرو شهری یا خودرو دوم کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه هستند، قرار گیرد. موتور ارزان‌ترین مدل آپ 60 اسب بخار قدرت دارد و همچنان برای رقابت با پژو 206 موتور ضعیف‌تری به نظر می‌رسد. با این همه این موتور مدرن‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. سیستم ترمز اتوماتیک برای جلوگیری از برخورد در سرعت‌های زیر 30 کیلومتر و سیستم نقشه و ناوبری با صفحه لمسی و دستگاه سرگرمی قابل جداسازی از جمله تجهیزات این خودرو است.

هم‌اکنون مدل جدیدتری از این خودرو هم در بازار اروپا معرفی شده است که حدود هزار یورو از مدل قبلی گران‌تر است. فیس‌لیفت آپ با یک موتور سه سیلندر یک‌لیتری توربو جدید با قدرت 89 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن‌متر ارائه می‌شود. این پیشرانه به این خودرو کوچک کمک می‌کند تا شتاب صفر تا صد 10 ثانیه‌ای را کسب کند. درحالی‌که نهایت سرعت آن هم 185 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این در حالی است که مصرف سوخت آن 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

بزرگ‌ترین تغییرات در داخل کابین آپ جدید شامل سیستم سرگرمی با دو نمایشگر تک‌رنگ 3.1 اینچی و پنج اینچی رنگی می‌شود. از مزایای این سیستم ادغام با گوشی‌های هوشمند و اتصال نمایشگر نوع دوم به دوربین دید عقب و قابلیت‌های رادیوی ماهواره و دیجیتالی است. فیس‌لیفت آپ در هر دو نسخه سه و پنج درب ارائه می‌شود. دیگر محصولی که می‌تواند در ایران موفق باشد محصولی از تولیدات فولکس‌واگن در برزیل است که Voyage نام دارد.

این خودرو که هم‌اندازه تیباست از موتور 1600 سی‌سی با قدرت موتور 104 اسب بخار بهره می‌برد. این خودرو در صورت تولید در ایران می‌تواند حدود 50 میلیون قیمت داشته باشد که با این قیمت این خودرو می‌تواند رقیب خودروهایی مانند پژو 206 صندوقدار و تندر90 باشد. با این همه فاصله قیمت 10 میلیون‌تومانی می‌تواند موفقیت این خودرو را با خطر روبه‌رو کند.

محصول مهم دیگری که می‌تواند در صورت تولید با استقبال در بازار ایران مواجه شود خودرو فولکس‌واگن جتاست. این خودرو در کلاس رنو مگان قرار دارد و در صورت تولید در ایران می‌توان آن را با قیمتی حدود 80 میلیون تومان به دست مشتریان رساند. این خودرو دارای موتور دو‌لیتری با قدرت 115 اسب بخار است. البته این خودرو با موتورهای دیگری هم عرضه می‌شود. جتای SE با پیشرانه بنزینی 4 /1‌لیتری توربو عرضه می‌شود. البته به‌تازگی جتا با پیشرانه 8 /1‌لیتری توربو و همین‌طور مدلی هیبریدی هم در دسترس خریداران قرار گرفته است. قوی‌ترین عضو خانواده جتا نیز مدل GLI بوده که مجهز به پیشرانه دو‌لیتری چهار سیلندر با 210 اسب بخار قدرت است.

گیربکس‌های این خودرو هم در دو نمونه پنج‌دنده دستی و شش‌دنده ‌اتوماتیک عرضه می‌شوند. به نظر می‌رسد قیمت 80 میلیون‌تومانی برای چنین خودرویی زیاد باشد و اگر این خودرو را بتوان با قیمت 70 میلیون تومان عرضه کرد، می‌تواند از بهترین گزینه‌های خرید در بازار ایران باشد. البته جتا قبلاً هم قرار بود توسط بم خودرو از خودروسازان زیرمجموعه کرمان خودرو تولید شود. اولین محصول فولکس‌واگن در ایران خودرو شاسی بلند تیگوان است. این خودرو از یک موتور دولیتری چهار سیلندر توربوشارژ و یک جعبه دنده جدید شش سرعته اتوماتیک برای تولید 200 اسب بخار قدرت سود می‌برد.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



این دو شرکت برنامه تولید 200 هزار خودرو فولکس‌واگن در ایران را داشتند که هیچ‌گاه به سرانجامی نرسید و تنها در تولید نه‌چندان انبوه فولکس گل در ایران خلاصه شد. پس از تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد رابطه بم خودرو و فولکس‌واگن رو به تیرگی گذاشت و در نهایت رابطه این دو شرکت قطع شد. شرکت بم خودرو از مجموعه شرکت‌هایی محسوب می‌شود که پس از قطع همکاری کرمان خودرو با دوو در ارگ جدید توسط مدیران این شرکت ایجاد شد. از دیگر شرکت‌های فعال در ارگ جدید که توسط مدیران کرمان‌خودرو شکل گرفت می‌توان به راین خودرو، مدیران خودرو و کرمان موتور اشاره کرد.

کرمان موتور هم‌اکنون با شرکت‌های لیفان چین و جی‌ای‌سی چین، راین خودرو با گریت‌وال چین و مدیران‌خودرو با چری چین همکاری می‌کنند. مدیران این شرکت‌ها در ارگ جدید در برنامه‌ای بلندپروازانه قصد دارند به رقیب اصلی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در جاده مخصوص کرج تبدیل شوند.

تولیدات خودرو در سال 1392 در ارگ جدید معادل 46 هزار دستگاه بود که در سال 1393 این میزان به 86 هزار دستگاه رسید که معادل 87 درصد نسبت به سال 1392 افزایش یافته است و در افق طرح (پایان سال 1400) تولید 500 هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است. گروه کرمان خودرو قصد دارد برای رسیدن به چنین افقی همکاری با فولکس‌واگن را به نتیجه برساند.

گفته می‌شود فولکس‌واگن با دو بازوی خود یعنی شعبه فولکس‌واگن برزیل که همکار بم خودرو در گذشته بوده است و اشکودا که به دنبال شریک جدید در ایران برای تولید است در بازار ایران حضور خواهد داشت. اولین محصول فولکس‌واگن در ایران هم خودرو شاسی‌بلند تیگوان است. این خودرو از یک موتور دولیتری چهار سیلندر توربوشارژ و یک جعبه‌دنده جدید شش‌سرعته اتوماتیک برای تولید 200 اسب بخار قدرت سود می‌برد. این خودرو در اندازه‌ای نزدیک به نیسان قشقایی قرار دارد و در بازار جهانی حدود 26 هزار دلار قیمت دارد. احتمالاً این خودرو در ابتدا به صورت واردات کامل توسط بم خودرو عرضه می‌شود.

در صورت واردات با در نظر گرفتن هزینه واردات شامل سود، هزینه حمل و مالیات و تعرفه‌های مختلف در صورتی که شرکت بم خودرو سود زیادی را برای واردات این خودرو در نظر نگیرد قیمت این خودرو چیزی حدود 140 میلیون تومان خواهد بود. این خودرو در صورتی که در ایران تولید شود می‌تواند حدود 100 تا 120 میلیون تومان باشد. فولکس‌واگن تیگوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند خانواده فولکس‌واگن دارای رقبایی چون تویوتا راو4، هیوندای سانتافه و هوندا CR-V در جهان است.

چراغ‌های زاویه‌دار جلو به همراه جلوپنجره این خودرو که دارای دو خط موازی از جنس کروم است حاکی از امضای همیشگی فولکس‌واگن در طراحی خودروهایش است. سپرهای بزرگ به همراه برجستگی‌های روی گلگیرها چهره‌ای عضلانی و جسور به این خودرو داده است. به‌طور کل باید گفت چهره خودرو اسپرت و جوان‌پسندانه است.

طراحی داخلی خودرو بر‌عکس ظاهر تیگوان بسیار ساده و معمولی بوده که این زبان طراحی در اکثر محصولات فولکس‌واگن مشترک است. فضای داخلی این کراس‌اوور کوچک مناسب بوده به طوری که به راحتی پنج نفر بزرگسال می‌توانند در این خودرو بنشینند. صندلی‌های ردیف عقب قابلیت تا‌شوندگی دارند و این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز به حمل اثاثیه بزرگ بتوان از آن استفاده کرد. همچنین درب قسمت بار عقب خودرو بسیار عریض‌تر از رقبای خود بوده که استفاده از فضای بار را راحت‌تر می‌کند. پیشرانه تیگوان یک موتور چهار سیلندر توربو شارژر‌دار با توان خروجی 200 اسب بخار و گشتاوری معادل 280 نیوتن بر متر است که وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها توسط یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک انجام می‌شود.

تیگوان به‌صورت استاندارد قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. البته در صورت نیاز قدرت به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند و به اصطلاح AWD می‌شود.
مصرف سوخت تیگوان یکی از نقاط ضعف این خودرو است زیرا در تست شهری مصرف تیگوان معادل 5 /11 لیتر و در تست بیرون شهری برابر با 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این مقدار برای یک شاسی‌بلند کوچک کمی زیاد است. تیگوان به‌صورت استاندارد دارای امکانات بسیاری از قبیل صندلی راننده تنظیم‌شونده در هشت جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو، گرم‌کن آب‌پاش شیشه جلو، چرخ‌های ۱۷‌اینچی آلومینیومی، هشدار اتوماتیک تصادف، دستیار جاده‌ای و مکان‌یابی خودرو سرقت شده است.

شتاب تیگوان با توجه به پیشرانه‌اش مناسب و قابل قبول است. موتور تیگوان در دورهای بالا آرامش خود را حفظ می‌کند و صدای ناهنجاری از آن به‌گوش نمی‌رسد. این خودرو در سر پیچ چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد و رانندگی با آن در جاده‌های کوهستانی لذت‌بخش است.

به‌طور کلی تیگوان یک خودرو اسپرت و هیجان‌انگیز در میان کراس‌اوور‌های کوچک است و رانندگی نرم به همراه هندلینگ مناسب این خودرو از مشخصه‌های این خودرو است. فضای داخلی تیگوان برای خانواده‌های پر‌جمعیت بسیار مناسب است.

دیگر خودرو فولکس که برای بازار ایران گزینه مناسبی است فولکس پولو است. البته این خودرو که در اروپا یک هاچ‌بک ارزان‌قیمت است در ایران تبدیل به یک هاچ‌بک گران‌قیمت خواهد شد. قیمت این خودرو حدود 12 هزار یورو در اروپاست که در صورت تولید در ایران، قیمتی حدود 60 میلیون تومان خواهد داشت.این خودرو موتور سه سیلندر 1.4 لیتری بنزینی با سه قدرت خروجی متفاوت 74 اسب بخار، 89 اسب بخار و 104 اسب بخار دارد. البته موتور 1.2 لیتری با قدرت 90 اسب بخار و 1.6لیتری با قدرت 105 اسب بخار از دیگر موتورهای این خودرو است. بسته به انتخاب موتور، می‌توان از یک گیربکس پنج یا شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک دو‌کلاچه در این خودرو بهره برد.به غیر از مدل‌های گفته‌شده محصولات فولکس‌واگن دارای رنج متنوع دیگری مانند فولکس گلف یا پاسات هستند که با توجه به قیمت بالا احتمالاً تولیدی شدن آنها در ایران بعید است.

البته فولکس‌واگن قصد دارد به جای این تولیدات به تولیدات اشکودا از زیرمجموعه‌های خود در ایران بپردازد. تولیدات اشکودا و فولکس‌واگن از یک پلت‌فورم استفاده می‌کنند با این تفاوت که تولیدات اشکودا ارزان‌تر است.هم‌اکنون شرکت‌های آئودی، فولکس‌واگن، پورشه، لامبورگینی، سئات، بنتلی، بوگاتی و اشکودا عضو گروه خودروسازی فولکس‌واگن هستند. شرکت اشکودا از سال 2000 میلادی زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن شده است.

چند محصول شرکت اشکودا به نظر می‌رسد برای عرضه در بازار ایران گزینه‌های مناسبی باشند. از جمله اشکودا سیتی‌گو، این خودرو که در اندازه خودرو پراید است همسان خودرو آپ در شرکت فولکس‌واگن است و بر روی پلت‌فورم این خودرو توسعه پیدا کرده است. در صورت ساخت داخل حدود 50‌درصدی در ایران، می‌تواند قیمتی در حدود 45 میلیون تومان داشته باشد. این خودرو دارای یک موتور 75 اسب بخاری است و قدرت موتوری برابر پژو 206 تیپ 3 دارد.

دیگر محصول شرکت اشکودا، مدل فابیاست. این خودرو که در کلاس پژو 206 قرار دارد دارای موتورهای متنوعی است که بهترین گزینه‌ها برای بازار ایران موتورهای 90 و 115 اسب بخاری آن است که به ترتیب خودرو را به شتاب صفر تا 100 کیلومتر 11 و 9 ثانیه می‌رسانند. مصرف سوخت این موتورها هم در سیکل ترکیبی حدود پنج لیتر در 100 کیلومتر است. این دو موتور دارای حجم 2 /1‌لیتری هستند که با توجه به نوع تزریق سوخت و توربوشارژ دارای توان‌‌های مختلفی هستند. آلودگی این موتورها در حد استاندارد یورو5 است. این خودرو از نظر ایمنی دارای بالاترین امتیاز در اروپا است و توانسته پنج ستاره ایمنی یورو ان کپ را از آن خود کند.

این خودرو در صورت تولید در ایران با ساخت داخل حدود 50 درصد می‌تواند 55 تا 60 میلیون تومان قیمت داشته باشد. پلت‌فورم این خودرو هم که مشابه فولکس گلف است می‌تواند گزینه مناسبی برای پلت‌فورم‌های گروه B در ایران باشد.راپید، خودرو سدان متوسط شرکت اشکوداست که در صورت حضور در بازار ایران می‌تواند موفق باشد. این خودرو در کلاس C (هم کلاس سمند) قرار دارد و از موتور 2 /1‌لیتری 115 اسب بخاری و 4 /1‌لیتری 125 اسب بخاری بهره می‌برد. این خودرو در صورت تولید داخل 50‌درصدی در ایران می‌تواند 80 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



اشکودا اکتاویا
اشکودا اکتاویا هم‌کلاس خودرو رنو مگان است و با موتور 1.8 لیتری بنزینی 175 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مصرف سوخت این خودرو با این موتور در سیکل ترکیبی شش لیتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است. این خودرو در صورت تولید و ساخت داخل 50 درصد می‌تواند 100 میلیون تومان قیمت داشته باشد، البته با این محدوده قیمتی بعید به نظر می‌رسد این خودرو در صورت مونتاژ در ایران به ساخت داخل بالایی برسد.به غیر از محصولات گروه فولکس‌واگن و همکاری ایران‌خودرو با مرسدس بنز اخباری هم از بررسی شرکت بی‌ام‌و برای تولید خودرو در ایران منتشر شده است. البته ارزان‌ترین محصولات بی‌ام‌و هم در صورت تولید در ایران بالای 100 میلیون تومان قیمت خواهند داشت.شرکت اوپل دیگر خودروساز آلمانی است که با توجه به قیمت، محصولات مناسبی برای بازار ایران دارد ولی به دلیل وابستگی به جنرال‌موتورز احتمال حضور این خودروساز فعلاً در ایران منتفی است.

ستاره های آلمانی به ایران می آیند؟



منبع:ایران جیب



نظرات