1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. میزان آلایندگی تمامی خودروهای تولید شده در آلمان باید تا سال 2030 میلادی به صفر برسد

میزان آلایندگی تمامی خودروهای تولید شده در آلمان باید تا سال 2030 میلادی به صفر برسد

28 خرداد 1395
  • 0

براساس اعلام راینر باک، معاون وزیر اقتصاد آلمان، میزان آلایندگی تمامی خودروهای تولید شده در این کشور باید تا سال 2030 میلادی به صفر برسد. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که در صورت عدم تحقق هدف مذکور، تعهد آلمان به کاهش 80 الی 95 درصدی دی اکسیدکربن در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

آلایندگی خودروهای آلمانی

در این راستا و از آنجایی که متوسط طول عمر هر خودرو 20 سال برآورد می‌شود، آقای «باک» معتقد است ثبت‌نام برای خودروهای دیزلی و بنزینی باید به سرعت متوقف شود.

معاون وزیر اقتصاد آلمان در حاشیه اجلاس آب و هوایی که توسط روزنامه «تاگس اشپیگل» در برلین برگزار شده بود اعلام کرد: «واقعیت این است که از سال 1990 میلادی به بعد میزان دی اکسیدکربن در آلمان کاهش یافته است.»

وی ادامه داد: «ما برای کاهش آلایندگی کامیون‌ها در حال حاضر راه حلی نداریم اما می‌توانیم میزان آلایندگی خودروهای سواری را به صفر برسانیم.»

با این وجود و براساس آمارهای منتشر شده، آلمان از برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط ناوگان حمل‌و‌نقل این کشور عقب‌تر بوده و طبق اعلام وزارت محیط زیست این کشور، دی اکسیدکربن در حال حاضر یک پنجم از گازهای آلاینده تولید شده در این کشور را تشکیل می‌دهد.

در این چارچوب و به منظور کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای، آلمان باید 10 میلیون تُن از میزان دی اکسیدکربن تولید شده در این کشور را طی پنج سال آینده از بین ببرد. این هدف‌گذاری در شرایطی صورت پذیرفته که در سال گذشته میلادی، میزان کل دی اکسیدکربن تولید شده در آلمان رقمی معادل 165 میلیون تُن برآورد شده است.

تلاش‌های آلمان برای کاهش میزان آلایندگی در حالی صورت می‌پذیرد که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کشور باید تا سال 2020 میلادی به میزان 40 درصد از آلایندگی خود بکاهد. به‌رغم این موضوع حرکت آلمان به سوی استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی بسیار کُند بوده و میزان استفاده از این قبیل خودروها در این کشور چندان امیدوار‌کننده نیست.

در همین ارتباط خانم آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سال جاری اعلام کرد که دولت به منظور حمایت از تولید و استفاده از خودروهای برقی، به خریداران این خودروها یارانه پرداخت خواهد کرد. گفتنی است پس از رسوایی تقلب شرکت فولکس واگن در ارائه آمارهای مربوط به میزان آلایندگی خودروهای این شرکت، برنامه حمایت دولت آلمان از تولید و استفاده از خودروهای برقی بیش از پیش از سوی کارشناسان و شرکت‌های خودروسازی مورد استقبال قرار گرفت.

در این راستا و براساس طرح تشویقی دولت آلمان خریداران خودروهای برقی و هیبریدی می‌توانند در صورت خرید این خودروها مشوق‌های مالی خود را دریافت کنند. گفتنی دولت آلمان تنها دولتی نیست که از طریق ارائه یارانه و مشوق‌های مالی مردم این کشور را به خرید خودروهای برقی و هیبریدی ترغیب می‌کند. پیش از این خریداران این قبیل خودروها در کشورهای چین، نروژ و فرانسه نیز می‌توانند از مشوق‌های مالی درنظر گرفته شده توسط دولت بهره‌مند شوند.

براساس پیش‌بینی صورت گرفته توسط مؤسسه«Automotive Management»باید میزان خودروهای برقی در آلمان تا سال 2025 میلادی به 8 درصد برسد، این در حالی است که در حال حاضر این خودروها تنها 0.06 درصد از کل خودروهای موجود در آلمان را تشکیل می‌دهند. این پیش‌بینی در حالی صورت می‌گیرد که دولت آلمان قصد دارد تا سال 2020 یک میلیون و تا سال 2030 میلادی 6 میلیون خودروی برقی را روانه خیابان‌های این کشور کند.

تلاش‌های اخیر برای گسترش بازار خودروهای برقی در آلمان در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر میزان فروش خودروهای برقی و هیبریدی در این کشور بسیار محدود است. مطابق آمارهای موجود در مقابل بیش از 30 میلیون خودروی بنزینی و دیزلی، تنها 130 هزار خودروی هیبریدی و 25 هزار خودروی تمام برقی در خیابان‌های آلمان تردد می‌کنند.

منبع: اکا آنلاین



نظرات